Bemondásra
A nemzetközi jog a háborúindítás lehetőségét szigorú szabályokhoz köti, amelyek egyikéhez sem tartotta magát Oroszország, okot azonban már többet is mondott, hogy miért támadta meg Ukrajnát.

Z, avagy egy háborúindítás anatómiája


Háborúsjátékszabályok

Halálos, de arányos-e?
Míg az agressziót csak a XX. században kezdte el szabályozni a jog, a háborúban alkalmazható eszközöket, eljárásokat már a történelem kezdete óta próbálja keretek közé szorítani az emberiség. Az ókori Indiában vallási alapon betiltották a civilek ellen elkövetett erőszakot és a mérgezett nyílvesszőt, de a középkori Európában is az egyház különböző zsinatain határoztak meg „háborúmentes” napokat, tiltották a nyílpuskát és szabályozták a hadifoglyok helyzetét. II. Richárd angol király halálbüntetést helyezett kilátásba a nőket és papokat bántalmazó katonák elrettentésére. A dolog szépséghibája csupán annyi volt, hogy ezeket csak az egymással háborúzó keresztény-lovagi országok esetében tartották érvényesnek, ami magyarázza a keresztes hadjáratokban elkövetett atrocitásokat is.
A fegyveres konfliktusok jelenlegi szabályait a már egyetemes 1899-es és 1907-es hágai egyezmények, valamint az 1949-es genfi konvenciók és azok 1977-es kiegészítő jegyzőkönyvei tartalmazzák. Ezek kötelezőek, független attól, hogy melyik az agresszor és melyik az elszenvedő fél, a normakövetés pedig szokásjogi alapon is történhet, habár Oroszország és Ukrajna is részese az egyezményeknek. A szabályokat, nem humanitárius szempontokból ugyan, de jellemzően betartják az államok, mert a kölcsönösség miatt a szabálysértés azonnali megtorlást vonhat maga után, és tovább eszkalálhatja a helyzetet. Az első világháborúban is azért hagytak fel az amerikaiak a lövészárok-harcászatra egyébként tökéletes sörétes puska alkalmazásával, mivel a németek a feleslegesen okozott szenvedésre hivatkozva megtagadták a hadifogolystátust az ilyet használó elfogott katonáktól.
A világ már fel sem kapja a fejét, ha Vlagyimir Putyin elnök vagy Dmitrij Medvegyev napi szinten fenyeget nukleáris fegyverekkel. A hágai székhelyű Nemzetközi Bíróság 1996-os állásfoglalása értelmében a nukleáris fegyverek használatát vagy a vele fenyegetést közvetlenül semmi sem szabályozza ugyan, közvetve mégis az agresszió kategóriájába sorolandók, megelőző csapásra pedig nem lehet használni őket. Ebben nincs különbség a taktikai és stratégiai atomfegyverek között. A második világháború után konszenzus alakult ki az atomfegyverek mellőzéséről – és inkább elrettentéskénti használatáról –, noha többször felmerült a lehetőség, a politika mindig elkaszálta a bevetésüket.
A koreai háború idején, 1951-ben Harry Truman amerikai elnök azért nyugdíjazta a hadműveleteket irányító – és előtte a második világháború csendes-óceáni színterén meghatározó szerepet játszó – Douglas MacArthur tábornokot, mivel atombombákat dobott volna Észak-Koreára, illetve a Kínához tartozó Mandzsúriára. A példa nem egyedi, a vietnámi háborúban, 1972-ben Richard Nixon le akarta rombolni az ország északi részén fekvő Vörös-folyó mentén fekvő gátrendszert, ám a kritikus infrastruktúrának számító komplexumot csak atomfegyverrel lehetett volna leradírozni. A mezőgazdasági és logisztikai szempontból is fontos gátak áradása óriási civil emberveszteséget okozott volna, így végül Henry Kissinger külügyminiszter javaslatára „csak” napalmmal szórták meg a területet, elkerülve a teljes, szerkezeti pusztítást.
A kritikus infrastruktúra és a civilek lakta területek háború idején alapvetően védett státust élveznek a nemzetközi jog szerint, ám a probléma gyökere abban rejlett, hogy az észak-vietnámiak katonai célokra használták a gátrendszert. Oda telepítették a légvédelmi radarjaikat, és rajta szállították az utánpótlást. Az Ukrajnában található Nova Kahovka-i víztározó – amelynek az ukránok szerint az oroszok robbantották fel a gátját – vagy az Európa legnagyobbjának számító zaporizzsjai atomerőmű is csak addig élvezi a nemzetközi jog védelmét, amíg nem használják azokat katonai célokra.
Bonyolultabb jogi helyzetet jelent a városi harcászat, hiszen a településekről kijutni képtelen civilek elkerülhetetlenül a hadszíntéren találhatják magukat. Hasonló fenyegetés rájuk nézve az Ukrajnának megígért kazettás bomba. Az apró gránátokra széteső fegyver a természeténél fogva nem tesz különbséget civilek és katonák között. A 2008-ban megszületett és 2010-ben érvénybe lépett oslói nemzetközi szerződés betiltotta ugyan a kazettás bombák használatát, a 108 csatlakozó országból egyedül Nagy-Britannia volt az, amelynek a haderejében rendelkezésre is álltak ezek az eszközök. Így Európa nagy része lemondott arról, amit egyébként sem használt, Oroszország, Ukrajna és az USA ellenben továbbra is fenntartja a jogot a kazettás bombák bevetésére.
A kizárólag katonákra ledobott töltetek nem sértenék a nemzetközi jogot, hiszen elméletben nem érintenének civileket, viszont a gyakorlatban ezt nehéz megvalósítani. Ráadásul a hátramaradó besült gránátok bármikor élesedhetnek, megszegve a 1997-es, gyalogsági aknákat tiltó ottawai szerződést. A nyugati kazettás fegyvereknél a besülés aránya 10 százalék körüli, a keletieknél ez 30 százalék is lehet. Az USA 2018 óta törekszik arra, hogy egy százalék körül tartsa az ilyen gránátok arányát. Korábban, az afganisztáni háborúban a Pentagon kénytelen volt alternatív megoldásokhoz folyamodni: a gránátokat élénk citromsárgára festették, hogy felfigyeljenek rá az afgán civilek. A probléma csupán annyi volt, hogy a lakosságnak szánt, ledobott élelmiszercsomagokat is ilyen színűre mázolták, bár feltehetőleg véletlenül. ¬