Tech + tudomány hírek
Tech + tudomány hírek
Tartalomjegyzék
CSUPA SZÁRNY UTASSZÁLLÍTÓ

Testpozitivitás

Nem egyszerűen az első, hanem a nulladik akar lenni a sugárhajtású utasszállító gépek piacán – mintha ezt sugallná az amerikai startup, a JetZero neve. A tavalyelőtt alapított vállalat csupa szárny géppel próbálná felkavarni a most az Airbus és a Boeing által uralt piacot. Az elképzelés több évtizedes, kísérleteznek vele mások is, de megvalósítani mindeddig nem sikerült. Fő előnye az lenne, hogy nagyjából feleannyit fogyaszt, mint a mostani repülők, mert nemcsak a szárnyak adják a felhajtóerőt, hanem a gép teljes teste, ráadásul ennél a formánál a légellenállás is kisebb. Előny továbbá, hogy a hajtómű fölülre kerül, így a törzs lefelé hangszigetelő közegként is szolgál. Hátrány viszont, hogy vezérsíkok híján bonyolultabb a kormányzás. A JetZerót azóta érdemes komolyan venni, mta az amerikai légierőtől 235 mill dolláros megrendelést kapott, feltehetőleg utántöltő (a harci gépeket menet közben feltankoló) repülőgép céljára. Ha a tervek valóra válnak, az utasok komoly változások elé néznek. Keskeny cső helyett széles testté válik az utastér, csökken az ablakhoz közeli helyek aránya (bár a fantáziarajzokon tetőablakok is felbukkannak). A szélső helyek viszont jobban kilengenek; a hajókhoz hasonlóan középen lesz kisebb a légi betegség esélye.