Szellem | plusz
Szellem plusz
Tartalomjegyzék
Színház + Bárhol Kelet-Európában

3tél

Négy generác, három idősík, közel egy évszázad tele változásokkal, reményekkel, eszmék bukásával, a békés egymás mellett élés lehetetlenségével, dilemmákkal és traumákkal, amelyek több nemzedékre kihatóan meghatározzák egy közösség életét. Bármelyikünk családja lehetne a Tena Stivicic kortárs horvát drámró tollából metszett, díjnyertes, Bécs, London színpadait is meghódító 3tél Kos családja. A rég történelmét a nők nézőpontjából, négy generác történetén, fájdalmain, szenvedésein és ritka örömein keresztül vizsgálja a szerző. Alföldi Róbert rendezése a legapróbb rezdülésekig kidolgozott színészvezetéssel elfojtott családi bűnöket tár fel. A történelemformáló férfiak vagy rokkantak, vagy Nyugatra emigráltak, vagy gyávasággal vegyes tűréssel veszik tudomásul azt, ami van. Legyen az a kommunizmus, a krlt jugoszláv szövetség szétesése, az irgalmatlan délszláv háború, Horvátország EU-csatlakozása. A múlt, a közelmúlt és a jelen idősíkjai izgalmasan váltakoznak a történetben. A régi zágrábi ház az Osztrák–Magyar Monarchia kihűlt nyomait őrzi, ahol a múlt árnyaként kísért az arisztokrata Karolina Amrus „kisasszony” (Kováts Adél), az eredeti tulajdonos. Oda költözhet be 1945-ben, a kommunista hatalomátvétel idején Ruza Kralj (Berényi Nóra Blanka) a csecsemőjével és az ott egykor cselédként szolgált anyjával, Monikával (Hay Anna). Társbérletben élnek az alsó és a felső szomszédokkal, akiknek a zajos kiköltözése meg-megzavarja az esküvői készülődést, Ruza egyik unokája, Lucija Kos (Sodró Eliza) ugyanis férjhez megy. 2011-et írunk, a terülj, terülj asztalkámról gondoskodó, aggódó anya, Mása Kos (Tóth Ildikó) – aki Ruza lánya – és a tanári hivatásából menesztett apa, Vlado Kos (László Zsolt) a szívük mélyén ellenzik, hogy a minden emberi értéktől, empáttól mentes nagyvállalkozó vigye a lányukat, mentse meg az enyészettől a házat. A nagyszájú, szentimentális, örökségre hajtó Lucija szöges ellentéte a feszengő, eltávolodott, Londonban élő nővérének, Alisának (Bata Éva). A menni vagy maradni, ha pedig elmentél, hogyan térj vissza kérdése folyamatosan jelen van az asztal körüli beszélgetéseken. A történelemmel, a körülményekkel sodródó családtagokra ráég a múlt.

Radnóti Színház