Peter Gabriel: I/O

Amikor 1975-ben Peter Gabriel otthagyta a Genesist, még néhány – cím nélküli – lemez kellett ahhoz, hogy elásson magába egy külsőségekben is extrém alkotói korszakot. A Genesis másik, pompás szólókarriert befutott tagja, Phil Collins mondta, hogy Gabriel a zenekar ékszere volt, vagy inkább extrém viselete – azt hordta, ami a hétköznapokon személyisége eltitkolt része volt. A színpadról a démonok harmadik szemével nézett le a közönségére, a homlokától kettémetszett haja azt üzente, készen áll egy önlobotómia-műtétre. A búcsú, a The Lamb Lies Down on Broadway soha nem halványuló progrock szimfóniája nem csak számára volt a vég kezdete, a zenekar is más irányt vett. Mindketten megmaradtak jelzőfénynek, és a poplisták élére léptek. Az 1986-os So máig Gabriel legnagyobb kereskedelmi sikere. A múlt héten kiadott új albuma, az I/O (az Input-Output rövidítése és a Jupiter egyik holdjának neve) közel három évtizede formálódik. A szokatlanul hosszú érlelési időt Gabriel azzal magyarázta, hogy a megjelenés ideális idejét kereste, és azt végül a termékenység újjászületésének azon pillanatában találta meg, ami a böjt mellett a test és a lélek öngyógyító képességének optimális ideje: a Manu Katchéval, Tony Levinnel, David Rhodesszal és Brian Enóval felvett új dalokat ez év januárjától minden teliholdkor tette közzé. Ahogy az albumot nyitó Panopticom is megerősíti, univerzuma változatlan energiákból, korlátlan mennyiségben feltölthető elemekből épül újra. A többnyire melankolikus, türelmesen építkező dalok ugyanarról szólnak, mint a korábbiak, de túl a 70. életévén Gabriel számára elérkezett a számvetés ideje: a születés és a halál, az otthon, a szerelem, a megbocsátás, a fent és lent, a mindig és a soha jelentése már nem ugyanaz.