Ifjabbtagozat
Ma már nem úgy készítenek popslágereket, mint régen, nincsenek szabályok, formák, elvárások. Mindenki inkább saját maga, mint bárki más. Az új generációnak már nem elég egy kis klub, arénát és stadionokat tölt meg, és mindezt önállóan menedzseli.


Belevágnak
„Először csak húsz kölyök volt itt / Aztán megtöltöttük a Toldit / Aztán megtöltöttük az Akvát / Jól beindult a bolt itt” – Krúbi 2020-as, Lejtő című dalában a sikersztori még megállt az Akvárium Klubnál. Azóta a 29 éves rapper többször megtöltötte a Budapest Parkot, január végén először lép fel a több mint 12 ezres Papp László Sportarénában új lemezével, a III. Krúbival. Nem ő az egyetlen Z generációs magyar előadó, aki életében először ad arénakoncertet. Dzsúdló még idén, szintén az Arénában koncertezik KINCUGI című lemezével. Márciusban a még nagyobb MVM Dome-ban lép fel a 18 éves Pogány Induló, azaz Szirmai Marcell. Ott ünnepli áprilisban ötödik születésnapját a Carson Coma, és a Beton.Hofi is a Dome-ban rendezi első arénakoncertjét. A 21 éves Azahriah túl van a telt házas Papp László Arénán, és májusban háromszor tölti meg a közel 70 ezer fős Puskás Arénát. Mind fiatalok, nincs évtizedes zenei múltjuk, és pár kivétellel nem játsszák őket a rádiók. Így is eljutottak oda, ahol korábban csak a szakma nagy öregjei vagy a hosszabb ideje pályán lévő, rádióbarát előadók játszottak.
„Másfél-két éve dédelgetett tervünk az Aréna” – mondja Dezsényi Eszter, Krúbi menedzsere. Szerinte a legtöbb előadó lépcsőzetesen építkezik, ők is így tettek: az Akvárium KisHall (700 fő), majd a NagyHall (1300 fő) után jött a Budapest Park, amelyiknél csak körülbelül kétezer fővel nagyobb az Aréna. A fő különbséget inkább abban látja, hogy az Arénában látványosabb színpadi show-t lehet rendezni. Nem is a jegyeladás miatt izgul, mert ezzel jól állnak, hanem azért, hogy Krúbi karrierjének eddigi legextrább színpadi show-ja jól sikerüljön. A sportcsarnokokra váltók közül Pogány Induló a legfiatalabb. Menedzsere és alkotótársa, Zomblaze szerint „Marci mindig duplázta a nézőszámot a koncertjein, így az Akvárium KisHall után nagyobbat akartunk ugrani, és a következő budapesti fellépése a 3000 fős Barba Negrában volt” – idézi fel. Miután az is telt házas lett, a jövő évi koncertet már az MVM Dome-ba szervezték. „A magyar zene megint jó időszakát éli, nagyon népszerű, világszinten pedig a hiphop a leghallgatottabb műfaj, ez pluszönbizalmat adott, hogy belevágjunk.”
Dezsényi Eszter szerint nem az érdeklődés hiánya miatt maradtak eddig távol a fiatalabb előadók az arénáktól, hanem mert a jelentős koncertszervező cégek akár 1-2 évre előre lefoglalták a legjobb dátumokat. Ők pedig a bejáratott, idősebb neveket vitték az arénákba, mert róluk tudták, hogy biztosan telt házasok lesznek. „Kis szervezőkként, ha akartunk, se tudtunk volna indulni a jó dátumokért” – állítja. Szerinte az utóbbi időben a szervezőcégek is észrevették, hogy a Budapest Parkban a fiatal előadók is képesek telt házas koncerteket adni, és működhetnének akár arénaközegben is. „Minket is megkerestek, de úgy döntöttünk, magunk szervezzük meg az arénás koncertet” – teszi hozzá.
Pogány Induló MVM Dome-os koncertjét a Broadway szervezi. „A választásnál lényegesnek tartottam, hogy a partnerünk szeresse Marci személyiségét. Náluk ezt éreztem. Sokan csak a bankjegyeket, a gyors profitot látják ezekben a gyerekekben, és kulturálisan semmit sem építenek” – mondja Zomblaze. Hozzáteszi: fontos, hogy a koncertszervezők is lássák, hogy „mire képesek ezek a srácok. Sokkal nagyobbat mernek álmodni, mint az előző generációk. Az online térben nőttek fel, ezért nagyon gyorsan tanulnak, gyorsan vonják le a következtetéseket, és tudnak nagy döntéseket hozni, legalábbis azok, akikkel kapcsolatban állok.”
A tizenéves közönség mellé az is kell, hogy az előadók több korosztályt is bevonzzanak. Dezsényi úgy látja, Krúbi második, Ösztönlény című lemeze „megszólított olyanokat is, akik megértették a mögöttes tartalmat a trágár viccek mögött”. Zomblaze szerint attól, hogy valaki fiatal, az idősebb generációk is látják a tehetségét. ¬ Matalin Dóra