„Először csak húsz kölyök volt itt / Aztán megtöltöttük a Toldit / Aztán megtöltöttük az Akvát / Jól beindult a bolt itt” – Krúbi 2020-as, Lejtő című dalában a sikersztori még megállt az Akvárium Klubnál. Azóta a 29 éves rapper többször megtöltötte a Budapest Parkot, január végén először lép fel a több mint 12 ezres Papp László Sportarénában új lemezével, a III. Krúbival. Nem ő az egyetlen Z generációs magyar előadó, aki életében először ad arénakoncertet. Dzsúdló még idén, szintén az Arénában koncertezik KINCUGI című lemezével. Márciusban a még nagyobb MVM Dome-ban lép fel a 18 éves Pogány Induló, azaz Szirmai Marcell. Ott ünnepli áprilisban ötödik születésnapját a Carson Coma, és a Beton.Hofi is a Dome-ban rendezi első arénakoncertjét. A 21 éves Azahriah túl van a telt házas Papp László Arénán, és májusban háromszor tölti meg a közel 70 ezer fős Puskás Arénát. Mind fiatalok, nincs évtizedes zenei múltjuk, és pár kivétellel nem játsszák őket a rádiók. Így is eljutottak oda, ahol korábban csak a szakma nagy öregjei vagy a hosszabb ideje pályán lévő, rádióbarát előadók játszottak.
„Másfél-két éve dédelgetett tervünk az Aréna” – mondja Dezsényi Eszter, Krúbi menedzsere. Szerinte a legtöbb előadó lépcsőzetesen építkezik, ők is így tettek: az Akvárium KisHall (700 fő), majd a NagyHall (1300 fő) után jött a Budapest Park, amelyiknél csak körülbelül kétezer fővel nagyobb az Aréna. A fő különbséget inkább abban látja, hogy az Arénában látványosabb színpadi show-t lehet rendezni. Nem is a jegyeladás miatt izgul, mert ezzel jól állnak, hanem azért, hogy Krúbi karrierjének eddigi legextrább színpadi show-ja jól sikerüljön. A sportcsarnokokra váltók közül Pogány Induló a legfiatalabb. Menedzsere és alkotótársa, Zomblaze szerint „Marci mindig duplázta a nézőszámot a koncertjein, így az Akvárium KisHall után nagyobbat akartunk ugrani, és a következő budapesti fellépése a 3000 fős Barba Negrában volt” – idézi fel. Miután az is telt házas lett, a jövő évi koncertet már az MVM Dome-ba szervezték. „A magyar zene megint jó időszakát éli, nagyon népszerű, világszinten pedig a hiphop a leghallgatottabb műfaj, ez pluszönbizalmat adott, hogy belevágjunk.”
Dezsényi Eszter szerint nem az érdeklődés hiánya miatt maradtak eddig távol a fiatalabb előadók az arénáktól, hanem mert a jelentős koncertszervező cégek akár 1-2 évre előre lefoglalták a legjobb dátumokat. Ők pedig a bejáratott, idősebb neveket vitték az arénákba, mert róluk tudták, hogy biztosan telt házasok lesznek. „Kis szervezőkként, ha akartunk, se tudtunk volna indulni a jó dátumokért” – állítja. Szerinte az utóbbi időben a szervezőcégek is észrevették, hogy a Budapest Parkban a fiatal előadók is képesek telt házas koncerteket adni, és működhetnének akár arénaközegben is. „Minket is megkerestek, de úgy döntöttünk, magunk szervezzük meg az arénás koncertet” – teszi hozzá.
Pogány Induló MVM Dome-os koncertjét a Broadway szervezi. „A választásnál lényegesnek tartottam, hogy a partnerünk szeresse Marci személyiségét. Náluk ezt éreztem. Sokan csak a bankjegyeket, a gyors profitot látják ezekben a gyerekekben, és kulturálisan semmit sem építenek” – mondja Zomblaze. Hozzáteszi: fontos, hogy a koncertszervezők is lássák, hogy „mire képesek ezek a srácok. Sokkal nagyobbat mernek álmodni, mint az előző generációk. Az online térben nőttek fel, ezért nagyon gyorsan tanulnak, gyorsan vonják le a következtetéseket, és tudnak nagy döntéseket hozni, legalábbis azok, akikkel kapcsolatban állok.”
A tizenéves közönség mellé az is kell, hogy az előadók több korosztályt is bevonzzanak. Dezsényi úgy látja, Krúbi második, Ösztönlény című lemeze „megszólított olyanokat is, akik megértették a mögöttes tartalmat a trágár viccek mögött”. Zomblaze szerint attól, hogy valaki fiatal, az idősebb generációk is látják a tehetségét. ¬ Matalin Dóra