A gazdasági társaságok, illetve egyéni cégek és vállalkozások február 5-étől pályázhatnak a tisztán elektromos meghajtású járművek beszerzését megkönnyítő, vissza nem térítendő támogatásra. A 30 milliárdos programot az EU finanszírozza.
AFP / PHILIPPE LOPEZ
Mitkellcsatolniapályázathoz?
A támogatás alapjául szolgáló gépjárműre megkötött adásvételi szerződés, illetve pénzügyilízing-szerződés, amely tartalmazza az alábbiakat:
¬ a szerződés tárgya (a jármű pontos típusa, darabszáma, gyártója);
¬ szerződött összeg (nettó és bruttó vételár, illetve lízingdíj);
¬ felszereltség, műszaki paraméterek (akkumulátorkapacitás);
¬ az előleg összege;
¬ szállítási határidő;
¬ a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti kategória;
¬ egyéni vállalkozók esetében a NAV-hoz benyújtott utolsó évi szja-bevallás.
FontolvahaladóMagyarország
Tavaly az egy évvel korábbinál 3,4 százalékkal kevesebb, 107 720 gépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon. Az elektromos járművek piaca viszont bővült: 5807 tisztán elektromos és 5546 hibrid autó talált gazdára, ami 23,4, illetve 13,7 százalékos növekedést jelent 2022-höz képest.
Magyarország azonban így is lemaradóban van: míg az EU-ban az újonnan forgalomba helyezett járgányok húsz százaléka körül alakult a villanymotorral hajtottak aránya, a hazai piacon a tisztán elektromosak 5,4, a hibridek 5,1 százalékon álltak. A tisztán elektromos autók hazai vásárlóinak nincs kiemelkedően kedvelt márkájuk, így egyetlen villanyautó sem került be a húsz legnépszerűbb modell közé. (A legnépszerűbb járgány a belső égésű motorral hajtott Suzuki S-Cross volt, amelyből közel hatezer darab fogyott.) A legjobban szereplő tisztán elektromos kocsi a lista 35. helyén végzett Tesla Model Y, amelyből 839 darab került a vásárlókhoz. Míg az EU egészében már több tisztán elektromos járgány fogy, mint dízeles, Magyarországon még nem következett be ez a fordulat.
A zöld rendszámos autók száma a 90 ezerhez közelít, ám a viszonylag szerény növekedést tovább lassíthatja, hogy egyre több forrásból érkeznek olyan hírek, melyek szerint a kormányzat még az idén korlátozza a kedvezményekkel járó zöld rendszámra jogosult járművek körét. Valószínűnek tűnik például, hogy a hibridek számára megszűnik ez a lehetőség, és az eddigi folyamatok alapján az is elképzelhető, hogy még tovább csökken az olyan települések köre, ahol a zöld rendszámos járművek ingyen parkolhatnak. A vidéken lakók körében egyelőre nem túl népszerűek a villanyautók. E járművek 56 százaléka Budapesten és Pest megyében állt forgalomba, miközben akadnak olyan megyék, ahol az új elektromos autók aránya az egy százalékot sem érte el.
Az előrejelzések szerint az idén is mérsékelt visszaesés várható a teljes piacon, a tisztán elektromosakból viszont több mint hétezer darab kerülhet a vásárlókhoz. A növekedést jórészt a most meghirdetett támogatási program hozhatja el. Tavaly – amikor semmiféle állami támogatás nem segítette a tisztán elektromos járművek vásárlóit – elsősorban azért bővültek az eladások, mert azokat a kocsikat adták át, amelyeket még 2022-ben rendeltek meg a vevők. A tavalyi rendelésállomány azonban nem igazán biztató – ezen a helyzeten az EU által finanszírozott, közel kétéves program változtathat.