Navalnij is bloggerből lett az orosz ellenzék vezéralakja – hozott példát a nemzetközi porondról az influencerügynökséget is működtető cég, a Red Lemon ügyvezetője, Nagy Péter arra, hogy van átjárás a YouTube és a politika világa között. Bár nyilvánvalóan nem a tragikus végkifejletre utalt, kétségtelen, hogy az önmagukat felépítő online véleményvezéreknek bőven van kockázatuk a kiállással. A Be Social reklámügynökség ügyvezetője, Joanelli Tamás a HVG kérdésére úgy kalkulált: szinte biztos, hogy a gyermekvédelem ügyéhez a nevét adó több mint száz influencer közül sokan vesztettek el követőket, rajongókat. „De ha tippelhetnék, azt mondanám, valószínűleg több új követőt kaptak ezáltal, mint ahányat elveszítettek. Üzletileg viszont már sokkal kényesebb a kérdés. Számos véleményvezér él fizetett tartalmak publikálásából, sokan azt kockáztatták most, hogy a kiállásukkal eddig stabilnak hitt megbízásokat is elveszítenek” – vélekedett Joanelli. Nagy Péter szerint fontos választóvonal, hogy a tüntetés szervezői politikai babérokra törnek-e, vagy csak közéleti állásfoglalásra.
Azt, hogy van átjárás az online és az offline tér között, már korábban is láthattuk kisebb léptékben – hívta fel a figyelmet Joanelli Tamás, „emlékezzünk csak azokra az esetekre, amikor egy pláza működése bénult meg attól, hogy fiatalok lepték el, mert imádott youtuberük ott tartott közönségtalálkozót”. Ez az egyik első bizonyíték arra – fűzte hozzá –, hogy az online térben befolyással bíró embereknek van mozgósító erejük a való világban is, ráadásul láthatóan nem is kicsi.
Arra a kérdésre, hogy mi az, amit az influencerek tudnak, de a politikusok nem, a reklámszakember azt mondta: senki nem vitathatja el, hogy ma egy influencer messze hitelesebb tud lenni, mint egy politikus. Egy véleményvezér a saját tartalmaival építette fel azt a követőtábort, amelynek tagjai bizalommal fordulnak felé, és követendő példaként állítják őt maguk elé. „Ezt a bizalmi tőkét nagyon könnyen el lehet játszani, láttunk erre példát a közelmúltból is elég sokszor. Egy politikus is fel tudná építeni ugyanezt a hitelességet, bizalmi tőkét, de erre jelenleg nem nagyon tudunk jó példát hozni” – vélekedett. Azzal Joanelli is egyetért, hogy a tüntetés résztvevőinek száma jelzésértékű: nagy szükség lenne olyan új vezetőkre, akik tudnak alternatívát mutatni bizonyos témákban. Kérdés, hogy a szervezők mennyire találták meg magukban ezt a vezetői szerepet. „Ne felejtsük el, számukra is nagyon új élmény volt ez a megmozdulás. Egyikük sem tapasztalhatta meg korábban, milyen érzés ennyi embert megmozdítani egy ügy érdekében. Ezt fel kell dolgozni, hagyni kell rá időt” – inti türelemre az esetleges elégedetlenkedőket a Be Social szakértője.