Bő 7 milliárdba került a Petőfi-film

A két hete bemutatott, a premierig a kritikusok elől is rejtegetett, Most vagy soha! című magyar játékfilmet összesen 7,022 milliárd forintból gyártották az alkotói, akik a film értékesítéséhez a forgalmazóval együtt 70 millió forint marketingtámogatást is kaptak – derül ki a Nemzeti Filmiroda és a Nemzeti Filmintézet nyilvántartásaiból. (Eddig mindenki 6,1 milliárd forintos támogatásról beszélt.) A március 14-én bemutatott Most vagy soha! gyártására az alkotók (a Pilvax Film Kft. és a Lumiere Film & TV Kft.) összesen 7,022 milliárd forintot költöttek – számolta össze a HVG. Ebből 4,795 milliárd a közvetlen állami és 2,106 milliárd forint a közvetett – adókedvezményes – állami támogatás volt. Ezenkívül a büdzsét kiegészíti még mintegy 120 millió forint egyéb forrás, ez lehet magánfelajánlás vagy vállalati szponzoráció is. A Rákay Philip, Szente Vajk és Kis-Szabó Márk forgatókönyvéből készült film gyártására 2022 januárjában a magyar kormány – kormányhatározattal – 2 milliárdot, a Nemzeti Filmintézet pedig további 2,5 milliárd forintot adott. A Filmintézet 2022 márciusában 200 millió forint kiegészítő támogatásról döntött. A produkció a gyártás előkészítésére 2021-ben 85 milliót, az alkotók a forgatókönyv fejlesztésére 2020-ban 10 milliót kaptak. Ez összesen 4,795 milliárd forint állami támogatás. A külföldi és a magyar filmgyártók Magyarországon a produkció büdzséjének legfeljebb 30 százalékáig közvetett támogatást is igénybe vehetnek. Ennek forrását a társasági adót fizető cégek filmcélú felajánlásai képezik, amelyek után adókedvezményt vagy adójóváírást vehetnek igénybe. Ez az állam számára kevesebb adóbevételt jelent, a filmgyártóknak viszont 30 százalékos költség-visszatérítést. A Most vagy soha! készítői ezt a lehetőséget a Filmiroda friss nyilvántartása alapján maximálisan kihasználták, 2,106 milliárd forinttal. A gyártási támogatáson túl a Filmintézet döntőbizottsága a Petőfi-film gyártó és forgalmazó cégeinek 30 plusz 40 millió forintos, a film értékesítését elősegítő marketingtámogatást is megszavazott, amivel a teljes ráfordítás közelíti a 7,1 milliárdot.