Gazdaság | 7 nap
Gazdaság 7 nap
Tartalomjegyzék
Most vagy soha!

Bő 7 milliárdba került a Petőfi-film

A két hete bemutatott, a premierig a kritikusok elől is rejtegetett, Most vagy soha! című magyar játékfilmet összesen 7,022 millrd forintból gyártották az alkotói, akik a film értékesítéséhez a forgalmazóval együtt 70 mill forint marketingtámogatást is kaptak – derül ki a Nemzeti Filmiroda és a Nemzeti Filmintézet nyilvántartásaiból. (Eddig mindenki 6,1 millrd forintos támogatásról beszélt.) A március 14-én bemutatott Most vagy soha! gyártására az alkotók (a Pilvax Film Kft. és a Lumiere Film & TV Kft.) összesen 7,022 millrd forintot költöttek – számolta össze a HVG. Ebből 4,795 millrd a közvetlen állami és 2,106 millrd forint a közvetett – adókedvezményes – állami támogatás volt. Ezenkívül a büdzsét kiegészíti még mintegy 120 mill forint egyéb forrás, ez lehet magánfelajánlás vagy vállalati szponzorác is. A Rákay Philip, Szente Vajk és Kis-Szabó Márk forgatókönyvéből készült film gyártására 2022 janrjában a magyar kormány – kormányhatározattal – 2 millrdot, a Nemzeti Filmintézet pedig további 2,5 millrd forintot adott. A Filmintézet 2022 márciusában 200 mill forint kiegészítő támogatásról döntött. A produkc a gyártás előkészítésére 2021-ben 85 millt, az alkotók a forgatókönyv fejlesztésére 2020-ban 10 millt kaptak. Ez összesen 4,795 millrd forint állami támogatás. A külföldi és a magyar filmgyártók Magyarországon a produkc büdzséjének legfeljebb 30 százalékáig közvetett támogatást is igénybe vehetnek. Ennek forrását a társasági adót fizető cégek filmcélú felajánlásai képezik, amelyek után adókedvezményt vagy adójóváírást vehetnek igénybe. Ez az állam számára kevesebb adóbevételt jelent, a filmgyártóknak viszont 30 százalékos költség-visszatérítést. A Most vagy soha! készítői ezt a lehetőséget a Filmiroda friss nyilvántartása alapján maximálisan kihasználták, 2,106 millrd forinttal. A gyártási támogatáson túl a Filmintézet döntőbizottsága a Petőfi-film gyártó és forgalmazó cégeinek 30 plusz 40 mill forintos, a film értékesítését elősegítő marketingtámogatást is megszavazott, amivel a teljes ráfordítás közelíti a 7,1 millrdot.