Sokan tekintik családtagnak az autót, de kevesen gondolnak arra, hogy pletykálni is tud. Az újabb modellekbe épített mobilinternet hasznos, de adatvédelmi kérdéseket is felvet.
Minőségi vezetést jutalmazó rendszer. Már a kanyarban van
Cambridge Mobile Telematics
Autóskártya
Mobilinternet minden országban, sok éven át működő előfizetéssel, amely már ki is van fizetve a készülék árában. Ha a világutazók érdeklődnének a kedvező ajánlat iránt, akkor csalódást kell okoznunk: ez a szolgáltatás autókban üzemel. Azért van rá szükség, hogy működhessen a Kerekeken gördülő telefonok című cikkünkben említett kommunikáció az autó és a gyártó között. Az utóbbi években a személyautók fedélzeti számítógépes rendszerébe sim-kártyát is helyeznek. Az autós szempontjából ez azt jelenti, hogy bár a járművével együtt megvette, kifizette az előfizetést, az autója úgy mobilinternetezik, hogy ő ezt nemigen tudja befolyásolni. Valószínűtlen egyébként, hogy egy barkácsoló kedvű autós saját céljaira használja az előfizetést, mert ezek a sim-kártyák többszörösen védve vannak illetéktelen beavatkozás ellen – magyarázza Soós Gábor, a Magyar Telekom szakértője. Ő vezeti a cégnél azt a csoportot, amely a gépek közötti (machine to machine, M2M) mobilkommunikációs hálózatot fejleszti.
Az előfizetéseket az autógyárak százezrével vásárolják meg – ott, ahol a világpiacon a legkedvezőbbnek találják. Az itthoni telekomos szakértők találkoztak már olyan távol-keleti autóval, amely közép-amerikai sim-kártyával lépett a magyar hálózatra. Akad német gyártó, amely a Deutsche Telekomnál fizet elő, más német autók egy francia virtuális szolgáltató (MVNO) „ügyfelei”. Ez is egy piac: sok évre szóló előfizetéseket vásárolnak be így az autógyárak. Ennek megfelelően a telefonszolgáltatók sok éven át nyilvántartják ezeket a sim-kártyákat, hiszen egy autó élettartama egy-két évtized is lehet, és nem tudni, melyik országban bukkan fel egy adásvétel után. Igaz, akadnak gyártók, amelyek csak néhány évig tartják fenn az előfizetést (az autós szempontjából ennek egyik jele lehet, hogy meddig működik a vásárláskor kifizetett beépített navigáció), mások viszont sokáig szavatolják a szolgáltatást.
A bökkenő inkább az, hogy egy-két évtized alatt eljárhat az idő a kocsiba épített mobiltelefon fölött. Példa erre, hogy a Tesla 2021-ben – mielőtt, sok más országhoz hasonlóan, az USA-ban is kikapcsolták a 3G-mobilhálózatokat – felhívta a 2015 előtt gyártott, azaz nem is annyira régi S modellek tulajdonosainak figyelmét: több szolgáltatás hamarosan megszűnik, ha nem mennek el egy szervizbe, ahol kellő díj ellenében 4G-modemet szereltethetnek be az autójukba. Mivel a nagyon régi készülékek miatt a lassú 2G hálózatokat a legtöbb helyen tovább működtetik (bár például az USA-ban nem), a legtöbb M2M készülékkel sokáig nincs gond, mégis akad példa az autókéhoz hasonló gubancra. Az amerikai Amazon világszerte használható e-könyv-olvasója, a Kindle régebbi típusai szintén a 3G kivezetése után vesztették el azt az előnyüket, hogy mobilinterneten bárhol letölthetőek voltak a megvásárolt olvasnivalók. Vagyis hiába foglaltatott benne az árban a készülék teljes élettartamára szóló előfizetés, az eszközök lebutultak, maradt nekik a wifi és az USB-csatlakozás.