A kötelező visszaváltási rendszer élesbe fordulása nagy változásokat hoz a vendéglátósok és a kisboltok életébe is, hiszen július 1-je óta a korábbihoz képest merőben eltérő módon, főként mobil visszaváltó automaták segítségével kell megszabadulni az italcsomagolástól.
PET-palackok visszaváltása. Nem könnyű
Veres Viktor
Televanaputtonyuk
Sorjáznak a panaszok a kerületi Facebook-csoportokban a DRS-rendszer indulása után. Gyakran írnak arról, hogy hol és mióta nem működik egy automata, de forró téma a csak sokadik próbálkozásra vagy még akkor sem elfogadott palackok vagy az eladótérben szétdobált dobozok ügye is. A HVG budapesti körképe is meglehetősen vegyes képet mutat: Újpesttől a VIII. kerületig hét üzletből ötben adódtak problémák. Egy újpesti Lidlben az automata épp le volt fagyva: „Kérjük várj, vagy kérj segítséget az üzlet személyzetétől” – állt a kijelzőn, az eladók azonban sokszor lerázzák magukról a vásárlók kérdéseit. A Lehel piac alatti élelmiszerüzletben már egy napja nem működött a gép. „Érintkezési hibát írt ki, mindent kicseréltek rajta, de nem lett jó” – magyarázta egy dolgozó, aki szerint aznap délutánra várták az újabb javítást.
A gépek meghibásodásának hátterében részben a túlterheltség állhat, hiszen a Mohu is elismerte a HVG-nek, hogy a jelenlegi háromezer automatánál és az ezer kézi visszaváltó pontnál többre lesz szükség. Elvileg folyamatosan növelik a számukat, ahogy az újabb gépek elkészülnek. Információink szerint ugyanakkor bizonyos típusú gépek nem mindig bírnak a szokatlan formájú vagy a nagyobb palackokkal, ráadásul mivel nincs rázógép az automatákban, sokszor már az előtt eldugulnak, hogy megteltek volna. A gépeket a norvég Tomra és az amerikai Envipco szállítja, a HVG információi szerint különösen az utóbbiakra panaszkodnak, amelyek sokszor elromlanak, a szervizszolgálat pedig nagyon lassú és hiányos.
Nem csoda, hogy a kereskedők sem elégedettek a rendszerrel. Az MNKSZ-hez hasonlóan a nagy élelmiszerláncokat is tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetségnek sincsenek jó tapasztalatai. „A kereskedők nap mint nap találkoznak olyan problémákkal, hiányosságokkal, amelyek talán elkerülhetők lettek volna” – írták válaszukban.
Az automatával felszerelt üzletekben az elmúlt hetekben azzal is szembesültek, hogy a meghibásodott készülékek javítása akár napokat is csúszik, a hiányos informatikai rendszer miatt nem lehet megszervezni az elszállításokat, a szállítóknál pedig szűkösek a kapacitások. „Az áruházakban dolgozók mindent megtesznek a problémák elhárítása érdekében, de az esetleg felhalmozódó hulladék látványa nem javítja a vásárlási élményt. A rendszerszintű problémákat a hulladékgazdálkodással, hulladékkezeléssel foglalkozó szereplőknek kell mielőbb megoldaniuk” – tette hozzá válaszában az OKSZ, amely azt is felrótta a Mohunak, hogy a hibák többsége csak a rendszer éles indulása után derült ki.¬Ballai Vince