Alegjobbvédekezés
Egyelőre semmi jele annak, hogy az ukrán támadókat kiszorítanák az oroszországi Kurszk környékéről. Bár aligha lesz tartós az ukrán ottlét, a merész vállalkozás mindenképpen komoly következményekkel jár.

Behatolás

MittudnakazF–16-osok?
¬ Mekkora a jelentőségük az F–16-osoknak Ukrajna számára?
Néhányat, legfeljebb 10–12 darabot kapott Ukrajna, ezekkel pedig nem lehet csodát tenni. Különösen úgy nem, hogy a kiképzéssel is akadnak gondok, hiszen a gépvezetés tökéletes elsajátításához, például ahhoz, hogy valaki éjszakai mélyrepülést is végre tudjon hajtani, évek szükségesek. Az ukrán hajózó állomány így egyelőre csak korlátozott tudású lesz, és nem használhatja ki a gép valamennyi képességét. A repülőket főként légvédelmi feladatokra tudják majd bevetni, ami mindenképpen képességnövekedést jelent majd, de az F–16-osok megjelenése önmagában nem fordítja meg a háború menetét.
¬ Akkor az orosz drónok és rakéták számítanak majd fő célpontnak?
A gépek Ukrajna fölött, az orosz légierő nagy hatótávolságú légiharc-rakétáinak hatósugarán kívül lesznek képesek eredményesen részt venni bevetésen, természetesen a megfelelő radarlefedettség segítségével, hiszen ezeknek a gépeknek adatokat kell kapniuk arról, hol tart az általuk kergetett ellenséges eszköz. Elképzelhető, hogy a NATO AWACS gépeiről is kapnak majd információkat, hiszen a szükséges adatátviteli rendszerek be vannak építve az F–16-osokba. Senki sem közölte, milyen és hány légvédelmi eszközt kap Ukrajna. Fényképen is látszik, hogy régebbi AIM–120D közepes hatótávolságú és AIM–9 Sidewinder rövid hatótávolságú rakéták kerültek Ukrajnához. A pontos hatótávolság attól függ, milyen magasan repül a rakétát indító gép, illetve milyen magasságban van, és milyen irányban halad az az eszköz, amelyet célba vesznek. A Sidewinderek alkalmasak olyan drónok és rakéták levadászására, amelyekben általában nincsenek elektronikus önvédelmi rendszerek, például infracsapdák.
¬ Mennyi F–16-ost kaphat Kijev?
Folyamatosan változik a szám, és az sem mindegy, hogy a gépekből hány lesz valóban bevethető, és hány olyan, amelyiket csupán alkatrészbázisként fognak használni. Legutóbb az hangzott el, hogy több mint 130 darab F–16-ost kaphat Ukrajna.
¬ Jobbak az F–16-osok, mint az oroszok által használt gépek?
Úgy kell tekinteni ezekre a gépekre, mint egy platformra, hordozóegységre, amelynek valós tudása attól függ, mivel vértezik fel. A közzétett képeken látszik, hogy az Ukrajnának átadott F–16-osokon modern zavarórendszer is található. De egyebek mellett kaphatnak felderítőkonténereket vagy a célok bejelölésére használható levegő-föld optikai rendszereket. Minden attól függ, mit hajlandók átadni a nyugatiak.
¬ Van értelme „megbütykölni” az F–16-osok felfüggesztési helyeit, hogy ukrán rakéták is indíthatók legyenek róluk?
Nincs értelme, mert sokkal jobbak a most kapott rakéták, mint az Ukrajna által eddig használt szovjet és orosz verziók. Az ukrán védelmi minisztérium által közzétett képeken felismerhető két, Dániától kapott F–16-os. Ezek már átestek a korszerűsítésen, és így alkalmasak szinte minden olyan fegyver hordozására, amit a géptípust használó NATO-tagállamokban rendszeresítettek.
¬ Sokat hallani arról, hogy az F–16-osok érzékeny gépek.
A nyugati rendszerek általában elég szigorú karbantartási rezsimet igényelnek. Ezért a pilóták mellett folyamatos volt a műszakiak képzése is. Egészen biztosan vannak Ukrajnában nyugati tanácsadók – például olyan nyugdíjasok, akik egy-két éve leszereltek és csodák csodájára kaptak nagyon jó ukrajnai állásajánlatot. A karbantartás esetleges hiányát nem érzem veszélynek, arról viszont kevesebb szó esik, hogy miképpen tudják majd „atombiztossá” tenni az F–16-bázisok légvédelmét. Mert ha az oroszok rájönnek ezeknek a helyére, akkor érthető módon rögtön elsőrendű célponttá válnak.