A globális autópiac átalakulása, az iparágat sújtó számtalan nehézség és a digitalizáció a járműgyártással egyidős nemzetközi kiállításokra is rányomta a bélyegét. A hagyományos motorshow-k ritkulnak, a hangsúly Kínára helyeződik át.
Az utolsó genfi autószalon. Eltűnő hagyomány
AFP / FABRICE COFFRINI
Digitálisszalonok
Digitális autóvásárlás. Az otthon kényelme
shutterstock
Sorra születnek a cikkek az autóipari újdonságokról, egyebek mellett az önvezető járművekről vagy akár az új meghajtási láncokról, ám arról kevesebb szó esik, hogy a járművek eladása is gyökeresen átalakul. Korábban a vásárlási döntések helyszíne elsősorban az autókereskedés volt, manapság az emberek nagy része már otthon elhatározza, milyen autót vesz, s az is leginkább a karosszékben dől el, hogy melyik lesz a szerencsés szalon, ahol az üzlet megköttetik.
A statisztikák szerint a leendő járművásárlóknak a piactól függően a 80–95 százaléka digitális csatornák bevonásával dönt arról végül, hogy milyen autót vesz, s a megkérdezettek hatvan százaléka szerint az internetes kereskedések is fontos szerepet játszanak a vásárlásban. A vásárlást követően a járművekkel kapcsolatos világhálós böngészések negyede vonatkozik a szervizekre, illetve járműelemekre.
A digitális megoldások fontosságát az eladási pontokat digitalizáló forgalmazók is felismerték: miközben a kereskedésekben is megjelentek az információszerzést megkönnyítő interaktív érintőképernyők, terjednek az érdeklődőket a nap 24 órájában tájékoztató chatbotok, a neten pedig nő a járműveket bemutató kiváló minőségű virtuális túrák száma. Más gyártók mellett a Skoda is a kereskedések fokozatos digitalizálására készül, a Volkswagen-csoporthoz tartozó márka célja, hogy fenntartsa ugyan a szalonok többségét – a felmérések szerint sok vásárlónak igénye van erre –, ám az eladási pontokat úgy rendezze be, hogy ott is elérhetők legyenek – akár a falra szerelt hatalmas képernyőkön – a virtuális megoldások, egyebek mellett a jármű-konfigurátor, amellyel az érdeklődők kiválaszthatják a járművek felszereltségét, színét is.
A legújabb trend a mesterséges intelligencia (MI) bevetése. A szalonokban regisztrált megkeresések, illetve a közösségi oldalakról érkezett információk alapján az MI személyre szóló ajánlatokkal keresheti meg az érdeklődőket, és ezzel a legjobb eséllyel veheti rá az ügyfeleket a vásárlásra. Az elemzők szerint azok a márkák és kereskedők érhetik el a legjobb eredményeket, amelyek képesek arra, hogy valamennyi csatornán koherens információkkal szolgálják ki a lehetséges vásárlókat. Ez különösen fontos most, amikor valamennyi statisztika arról szól, hogy a korábbinál kisebb ütemben nőnek vagy stagnálnak a járműeladások, s az autósok – szakítva az eddigi trendekkel – már ritkábban cserélik le az autójukat.