Peking megmutatta az új, hatodik generációsnak mondott repülőit, éppen amikor az amerikai légierő leállította vadászgépfejlesztési programját, és önvizsgálatot tart, hogy milyen úton induljon tovább.
A titokzatos kínai katonai gép. Deltaszárnyú pillangó
Chinese Social Media
Mindenlébenkanál
Az amerikai légierő jövőjéről folytatott vitához ki más szólt volna hozzá, mint a mindenhez is értő Elon Musk. „Közben néhány idióta még mindig emberek által vezetett vadászgépeket épít, mint az F–35-ös” – írta egy kínai drónshow videójának megosztása mellé. A Donald Trump által létrehozandó, kormányzati hatékonyságért felelős minisztérium élére jelölt Musk hónapok óta bírálja a vadászgépeket, úgy véli, a rakéták és a drónok felsőbbrendűek, a háborúk jövőjét jelentik, miközben „a pilóták emberek, akik gyorsan halnak”.
Az F–35-ös programot a történelem legrosszabb katonai beszerzésének nevezte, ami az árat és a mögötte lévő értéket illeti, mert már az alapkoncepció is hibás: a „terméket” úgy tervezték, hogy mindent megcsináljon, de semmiben ne legyen kiemelkedő. Megkérdőjelezte a gépek lopakodóképességét, mert szerinte az F–35-öst „alapvető mesterséges intelligenciával vagy fényvisszaverődést figyelő kamerákkal ki lehet szúrni”.
Mivel Musk szavára odafigyelnek – már csak a Trumphoz való közelsége miatt is –, a gyártó Lockheed Martin részvényei három hónap alatt 20 százalékot estek. Az érintettek vissza is vágtak. „Elon Musk nem háborús harcos, szerintem kicsit többet kell tanulnia a szakmáról, mielőtt ilyen kijelentéseket tesz” – mondta Frank Kendall, a védelmi minisztérium légierőért felelős távozó államtitkára. „A drónok mindenképpen a légi dominancia jövőjének részét fogják képezni, de még nincs olyan szinten a technológia, hogy kizárólag azokra alapozzanak” – érvelt James D. Taiclet, a Lockheed Martin vezérigazgatója. Hozzátette: „Biztos vagyok abban, hogy egy 25 ezer dolláros drónnak semmilyen hatása nem lesz egy kínai J–20-asra. Ha 400 J–20-as jön át a Tajvani-szoroson, akkor jobb, ha 200 F–35-ös vagy F–22-es találkozik velük, különben veszíteni fogsz, ráadásul azonnal.”
Musknak annyiban nincs igaza, hogy a konstrukciót nem a pilótafülke drágítja, hanem a sok belepakolt technológia, miközben az olcsóbb drónok önmagukban nem tudják ellátni azt a feladatot, mint a vadászgépek. Nincs meg hozzá a hatósugaruk, nem tudnak akkora hasznos terhet vinni, és jobban ki vannak téve a légvédelemnek. Ráadásul a pilóta nélküli repülő eszközökre nagyobb veszélyt jelent az elektronikai hadviselés, mert az elvághatja azok kommunikációját az irányítóval.