Türelmi időszak

Két évvel kitolja az EU a szén-dioxid-kibocsátás korlátozását az autógyártók számára, amelyeknek így csak 2027-től kell büntetést fizetniük, ha nem teljesítik az előírást – jelentette be hétfőn Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke. A régi szabály szerint az újonnan eladott gépkocsik kibocsátását 2025-re 15 százalékkal kellett csökkenteni a 2021-eshez képest. Az új belső égésű autók betiltásának határideje azonban nem változik, marad a 2035-ös év. Von der Leyen szerint az európai gyártók így lélegzetvételnyi időhöz jutnak, hogy az uniós zöldátmenet részeként teljesítsék az autókra előírt károsanyagkibocsátás-csökkentést. Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA szerint a könnyítés révén az ágazat csak az idén 16 milliárd eurós büntetés kifizetése alól mentesül. Miközben több gyártó is erősen lobbizott a bizottságnál a halasztásért, az elektromos autókat nagyobb arányban eladó más márkák az elégedetlenségüket hangoztatták. Szerintük a „rugalmasság” a lemaradókat jutalmazza, és az E-Mobility Europe kereskedelmi szövetség szerint emiatt az idén félmillióval kevesebb akkumulátoros autót adhatnak el. A hosszabbítás mentesítheti az európai gyártókat attól is, hogy például az amerikai Teslától vagy a kínai BYD-től vásároljanak karbonkrediteket. Az EU ugyancsak fontolgatja, hogy a realitásokhoz alkalmazkodva könnyít az állami támogatásokat korlátozó szabályokon az energetikai beruházásnál is.