Másodszorra is eladóvá váltak a csődbe navigált Dunaferr életképes részei. Csakhogy egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.
Dunaferres csendélet. Megmentőre várva
Németh Zsolt
Csődbőlcsődbe
Stiller Ákos
Világszerte bajban vannak a londoni székhelyű Liberty Steel leányvállalatai, fizetésképtelenség és csődeljárás miatt legfeljebb felvásárlás vagy állami segítség mentheti meg őket. Magyarországon az állam a legnagyobb hitelezője a Libertynek, miután itteni – a Dunaferr-utódvállalatokban tulajdonos – holdingja 2023-ban 100 millióeurónyi (mintegy 40 milliárd forintnyi) induló hitelt kapott az állami Eximbanktól. Utóbbi pillanatnyilag nem sokra megy azzal, hogy jelzálogjoga van a cég valamennyi bevételére, miután a leányoknak vége. A holding tulajdonosa a Liberty-birodalom szingapúri ága, az pedig – tekintettel a csoport világméretű nehézségeire – kétséges, hogy képes lesz-e helytállni a magyar érdekeltsége helyett.
A márciustól csődeljárás alatt álló romániai Liberty Galatinak a bukaresti kormány siet a segítségére, Bogdan Ivan gazdasági miniszter márciusban jelentette be, hogy a brit–indiai vállalatnak fontos szerepet szánnak: alapanyagokat gyárthat a román hadiipar számára. A gazdasági tárca 2025-ben 200 millióeurót tervezett be a hadiipar támogatására, így akár már a következő hetekben beindulhat az egyik nagyolvasztó. A kilenc hónapja nem működő Galati két hónap haladékot kapott, hogy tervet tegyen le adósságainak átütemezésére. A céget vagy ötven vállalat perli a kifizetések elmaradása miatt, s a dolgozók is késve kapnak bért.
A félelem azonban nem múlt el, hogy a Galati is csődbe jut, mint a cseh Liberty Ostrava. Csehország legnagyobb acélgyártója tavaly júniusban jelentette be a fizetésképtelenségét, a tartozása meghaladta az ötmilliárd cseh koronát (75 milliárd forintot). Jelenleg a nemrégiben az indiai Jindal Steel által – annak első európai akvizíciójaként – felvásárolt Vítkovice Machinery Trade cseh iparvállalat tartja életben addig, amíg vevőt találnak rá; januárban egy év szünet után beindult a szalaghengermű.
Egy fokkal szerencsésebbek a Sanjeev Gupta indiai származású üzletember családi konglomerátuma, a GFG Alliance leányvállalataként működő Liberty Steel nyugat-európai egységei. A tavaly decemberben csődbe ment luxemburgi Liberty Steel Dudelange acélművet állítólag a Tosyali török holding venné meg. A GMK Center acélipari szakportál szerint a luxemburgi kormány is érdekelt a vállalat megmentésében, mivel az állam is a hitelezők közé tartozik. A Liberty az olaszországi Magonában és a belgiumi Liege-ben lévő gyárait is eladná – az előzőben újraindult a termelés, az utóbbi szintén a csőd szélén áll.
A Liberty Steel üzemei közül eddig a dél-ausztráliai Whyallában lévő úszta meg a legjobban a krízist. Idén februárban, egy nappal azt követően, hogy a céget csődgondnokság alá helyezték, Anthony Albanese miniszterelnök bejelentette: másfél milliárd dolláros mentőövet dobnak a vállalatnak állami forrásokból. A segítség megteremti a zöldacélgyártás feltételeit is. Peter Malinauskas, Dél-Ausztrália szövetségi állam kormányfője szerint több céggel is tárgyalnak az üzem megvásárlásáról, köztük a Bluescope Steel ausztrál acélgyártóval.¬Keresztes Imre