HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ne féljünk a változástól és a változtatástól! Ahogy mondani szokás, manapság csak a változás állandó. Részlet Vecsenyi János vállalkozási szakértő és Petheő Attila üzletember Vállalkozz okosan! című könyvéből.

Fontos, hogy üzleti elképzeléseidet az adatok folyamatos elemzésével a realitásokhoz igazítsd. Ne kerüld meg a döntési helyzeteket, és ne odázd el a szükséges döntéseket, ha változtatni kell! Gondold végig, milyen iránydöntésekre van szükség a piaci adatok, információk értő elemzése és értékelése után! A felderítő és validáló piackutatás háromféle iránydöntési helyzetet eredményezhet:

- Reális az igény, a megoldásra szükség van. Ebben a helyzetben a vevők/felhasználók lényegében elfogadják az ötletedet, és csupán néhány részletkérdésben javasolnak módosítást. Ez lenne az ideális.

- Nem reális az igény, a megoldásra nincs szükség. Ebben a helyzetben elölről kell kezdeni mindent. Készülj fel erre lelkileg! Gondolj arra, minden kudarc egy újabb lehetőség, és csak rajtad áll, kihasználod-e! Sokkal jobb, ha időben rádöbbensz ötleted életképtelenségére, mint sok időt, pénzt és energiát beleölnöd egy olyan ötlet megvalósításába, amely a kutyának sem kell.

- Reális az igény, de más megoldásra van szükség. Ebben a helyzetben a visszajelzések arra kényszerítik a vállalkozókat, hogy a célpiaci realitásokat figyelembe véve módosítsák eredeti elképzeléseiket. Ez elég gyakran előfordul a felderítő és validáló piackutatások után.

Mindhárom esetben igaz: jobb előbb, mint utóbb a piaci visszajelzésekre tudatosan építve és nem csupán a megérzésre alapozva kijelölni a sorsdöntő irányokat. Vedd észre a problémát, a megoldást azonban magad találd ki!

Henry Ford a 20. század elején, Steve Jobs pedig a század végén ugyanarra hívta fel a figyelmet: ne várd a felhasználóktól, hogy valami újat találjanak ki, csak az innovátor vállalkozók képesek új megoldásokkal elôrukkolni. Henry Ford elmondta, hogy amikor megkérdezték az embereket, hogyan szeretnének közlekedni a jövőben, azt mondták, „gyorsabb lovakkal”. Az igaz, hogy az autót nem találták fel, de az mégiscsak kiderült, hogy az emberek gyorsabban szeretnének közlekedni.

Steve Jobsnak is igaza volt, hogy az új, innovatív megoldásokat végül is a vállalkozó feltalálók találják ki. Ám a sikerhez az kell, hogy kitűnő empátiával megtalálják azt is, mire vágynak valóban a vevők/felhasználók. Márpedig ez nem könnyű feladat. Ne feledd, a felhasználók nem tudják megmondani pontosan, mit szeretnének, csak az igényeiket és vágyaikat, vagy éppen ellenkezőleg, elégedetlenségüket és hiányérzetüket tudják jelezni! Azt is csak akkor, ha jól kérdezik őket.

A legnehezebb elengedni egy ötletet. Pedig a legnagyobb hiba, amelyet elkövethetsz, hogy olyan termékkel állsz elő, amely senkinek sem kell. Nem könnyű azonban dönteni. Nehéz lemondani arról, amiben hittél, amit oly sokáig dédelgettél. Különben is, kinek/minek higgyél? A megérzéseidnek vagy a piacon megkérdezett személyeknek? Hátha ők tévednek. Mi van, ha mégis neked van igazad, és majd a piac is rájön, hogy pont arra van szüksége, amit kitaláltál? Számos vállalkozó vesztett el sok-sok pénzt azért, mert nem tudta időben elengedni az ötletét.

Ne felejtsd el: a vevők csak akkor fizetnek, ha tényleg azt kapják, amit akarnak! Akkor is jusson eszedbe, amikor internetes vállalkozók vagy befektetők arról szeretnének meggyőzni, hogy ha sokan használják a terméket anélkül, hogy fizetnének, előbb-utóbb megjelennek a hirdetők vagy azok, akik jobban ki tudják használni, és végül fizetnek a megoldásodért. Ez valóban elképzelhető, de nem mindegy, mennyit és mikor. Vállalkozásodat csak akkor indítsd el, ha biztos vagy abban, hogy a vevők fizetni is fognak a termékedért/szolgáltatásodért!

A fenti cikk a Vállalkozz okosan! - Átdolgozott kiadás című könyv szerkesztett részlete. A kiadványban Vecsenyi János vállalkozási szakértő és Petheő Attila üzletember, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói saját szórakoztató történeteiken, valamint nemzetközi és magyar vállalkozók példáin keresztül vezetnek be a vállalkozások világába. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!