szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idén nyáron át kellett volna adni a székesfehérvár-börgöndi nemzetközi repülőteret, ehhez képest egy kapavágás sem történt. A beruházáshoz hozzá sem fogtak, közben beütött a válság, eltűnt a Malév, Ferihegy felét bezárták, az ingatlanon pedig a beruházó és az önkormányzat huzakodik. Egyre kevesebb az esélye annak, hogy belátható időn belül utasszállító repülőgépek bukkannának fel a volt szovjet katonai reptéren.

Az eredeti tervek szerint két évvel ezelőtt, de a módosított szerződés szerint is legkésőbb 2012 nyaráig át kellett volna adni a légi forgalomnak a börgöndi volt szovjet katonai reptér helyére tervezett nemzetközi regionális légikikötőt. Az elképzelések szerint a börgöndi reptér – elsősorban a fapados légitársaságoknak köszönhetően – jelentős forgalmat vehetett volna át Ferihegytől, hiszen Börgönd a budai kerületekből az M7-es autópályán fél óra alatt elérhető. Mostanáig azonban a kivitelezés el sem kezdődött.

Építkezés helyett egyelőre a huzakodás folyik: mivel évek óta nem történt semmilyen érdemi előrelépés a repülőtér ügyében, a székesfehérvári önkormányzat visszakéri a közel 300 hektáros ingatlant a reptérfejlesztésre vállalkozó projektcégtől, az Alba Airport Kft.-től.Cser-Palkovics András polgármester szerint szeretnének megállapodni az Alba Airport Kft.-vel, ám ha ez nem sikerül, vagy a cég nem adja vissza önként és ingyen a területet, akkor érvényesíteni fogják vele szemben a szerződésben kikötött egymilliárd forintos kötbért – írja a Népszabadság.

A kft. 98 százalékos tulajdonrészét a Nagygyörgy Tibor és Nyíri Viktor vállalkozók tulajdonában lévő Biggeorge’s-NV csoporthoz tartozó Pro-Omikron Kft. birtokolja, amelynek befektetőként több mint 15 milliárd forintot kellene előteremtenie a fejlesztésekhez. Nyíri Viktor a lapnak elmondta, hogy jelentős késéssel született meg a légtér kijelölését tartalmazó jogszabály, de az engedélyeztetés során a székesfehérvári önkormányzat is elmulasztott megadni néhány fontos hozzájárulást. A 2005 óta tartó engedélyezési eljárás csúszása miatt rászakadt a projektre a 2008 óta tartó hitelválság, de lassította a beruházást a Malév meggyengülése, majd csődje is, ami a Ferihegy I. terminál bezárását eredményezte. Emellett az Alba Airportnak nem sikerült kormányzati támogatást szereznie, holott a megváltozott gazdasági környezetben e nélkül nem valósítható meg az ország és a régió gazdasági-turisztikai fejlődése szempontjából is fontos projekt.

A patthelyzetben úgyfest, a legjobban a helyi Albatrosz Repülő Egyesület jár, mert 2010-ben visszatérhetett vissza a börgöndi füves leszállópályára. A lap szerint a börgöndi sportrepülők között gyakori vendégnek számít ifjabb Orbán Győző, a miniszterelnök testvére.

További részletekért kattintson ide!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!