szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A lakásárak emelkedésével párhuzamosan a garázsárak is növekedtek országszerte. A drágulás ma már ott tart, hogy vannak olyan fedett parkolók, melyeknek az ára majdnem annyi, mint egy garzonlakásé volt 2013-ban.

A lakáspiaci áremelkedés, a magyar autópiac jelentős bővülése, a parkolási díjak emelkedése és a parkolóhelyek szűkössége is hozzájárult a garázspiac átalakulásához. Az ingatlan.com elemzése szerint a lakások drágulásával párhuzamosan a budapesti és az ország többi nagyvárosában található garázsok ára egyaránt jelentősen emelkedett 2013 óta.

Idén július első felében a budapesti teremgarázsokban található parkolók átlagos ára a kínálati piacon 3 millió forint volt, ez 20 százalékos drágulást jelent éves szinten. Az egyedi garázsok ára jelentősebben, 40 százalékkal 4,2 millió forintra emelkedett. Az garázsbérleti díjak is több mint 10 százalékkal emelkedtek, az átlagos bérleti díj 20-25 ezer forint, függően attól, hogy egyedi garázsról vagy teremgarázs-beállóról van szó. Ma már ott tartunk, hogy egy-egy garázs befektetési szempontból is felveszi a versenyt a lakáskiadással.

Az ingatlan.com elemzése szerint tavaly és az idén egy-egy garázs 8 százalékos bruttó hozamot is garantálhat a fővárosban, ez pedig felpörgeti a befektetési célú vásárlásokat. Balogh László elemző közölte, hogy a fővárosi garázsdrágulásban szerepet játszhat, hogy az eladásra kínált garázsok száma stagnált, a kiadóké pedig csökkent az elmúlt egy évben.

Ötéves időtávon még látványosabb a parkolók drágulása. A főváros VII. kerületében lévő garázsért 5,4 millió forintot kérnek átlagosan, míg 2013-ban alig több mint 1 millió forinttal nagyobb összegért, 6,5 millióért egy garzonlakást is meg lehetett venni a kerületben. Miskolcon, Szegeden és Tatabányán szintén úgy alakult a lakások és a garázsok értéke, hogy a most meghirdetett garázsok átlagosan alig 1-1,5 millió forinttal kerülnek kevesebbe a 2013-ban eladásra kínált garzonlakások átlagos árainál.

Az ingatlanszektor digitalizációját megteremtő proptech megoldások segíthetnek a kritikus parkolási helyzeten is. Már most is lehetőségük van a sofőröknek arra, hogy mobilalkalmazásokon keresztül foglalják le a garázsok és irodaházak üres parkolóhelyeit. A fővárosi közösségiautó-szolgáltatók alkalmazásait több mint 20 ezren töltötték le, és várhatóan egyre jelentősebb lesz a táboruk a jövőben. Ezeket a járműveket percdíjas alapon bérelhetik a felhasználók, viszont a parkolásuk ingyenes. A közösségi autószolgáltatások elterjedésével a belvárosban csökkenhet a saját tulajdonú kocsik aránya, ami a problémás parkolási helyzeten is javíthat, ráadásul a belső kerületek környezeti terhelését is csökkentheti.

A újlakás- és irodaház-fejlesztések szintén befolyásolják a parkolási helyzetet minden nagyvárosban, és ezen keresztül a garázspiacra is hatással vannak. Az elmúlt években számtalan, korábban parkolóként hasznosított foghíjtelek eltűnt a fővárosban, mert építkezéseknek adták át a helyet. A fejlesztők számára a parkolóhelyek és garázsok iránti kereslet lehetőséget is jelent, egy-egy újlakás- vagy irodafejlesztésnél a kötelezően előírt parkolókapacitásnál több helyet is érdemes kialakítani, mert ez megtérülő beruházás lehet, akár értékesítik, akár kiadják azokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!