Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52e27d5a-bfbc-4085-9ce7-e47e5e68d3db","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az alábbi árak a jellemzőek. ","shortLead":"Az alábbi árak a jellemzőek. ","id":"20250217_Uzemanyagarak-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52e27d5a-bfbc-4085-9ce7-e47e5e68d3db.jpg","index":0,"item":"28c6d123-fdaa-45f7-bb20-6ccddc054768","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Uzemanyagarak-februar","timestamp":"2025. február. 17. 11:44","title":"A hét végi árcsökkenés után most nem jön újabb a benzinkutatokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dca7e67-94cb-4749-85bf-b32e426b6145","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az közismert, hogy a szobanövények oxigéntermeléssel járulhatnak hozzá a jobb levegőhöz. Van egy másik, kevéssé ismert hasznuk is: elnyelik a levegőben keringő szennyező anyagokat. Mutatunk pár ilyen növényt.","shortLead":"Az közismert, hogy a szobanövények oxigéntermeléssel járulhatnak hozzá a jobb levegőhöz. Van egy másik, kevéssé ismert...","id":"20250218_legtisztito-szobanovenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dca7e67-94cb-4749-85bf-b32e426b6145.jpg","index":0,"item":"e362fcec-0355-4a04-83ba-1274bdb91526","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_legtisztito-szobanovenyek","timestamp":"2025. február. 18. 08:03","title":"Drága légtisztító helyett szobanövény – ez a hét növény többre képes, mint gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0d07d2-f833-47c6-aade-c5dac15e636f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Ez a cím szerepel bizonyos céges dokumentumokban is. ","shortLead":"Ez a cím szerepel bizonyos céges dokumentumokban is. ","id":"20250217_szergej-schneider-mere-tulajdonos-budapesti-lakcim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0d07d2-f833-47c6-aade-c5dac15e636f.jpg","index":0,"item":"e5da904a-63af-459e-ae81-0dbc41242651","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_szergej-schneider-mere-tulajdonos-budapesti-lakcim","timestamp":"2025. február. 17. 06:15","title":"Budapesti lakcímet használ Szergej Schneider a Mere rejtélyes tulajdonosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7672aa4-395c-4b4d-90a4-81a9658f7b95","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz delegáció beszámolója szerint sikerült konstruktív párbeszédet folytatni. ","shortLead":"Az orosz delegáció beszámolója szerint sikerült konstruktív párbeszédet folytatni. ","id":"20250218_oroszorszag-usa-beketargyalas-szaud-arabia-rijad-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7672aa4-395c-4b4d-90a4-81a9658f7b95.jpg","index":0,"item":"270b4e8f-04ff-4678-9c4f-1a1a1c519b84","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_oroszorszag-usa-beketargyalas-szaud-arabia-rijad-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 15:08","title":"Kézfogás nem volt, de az oroszok szerint sikerült konstruktív párbeszédet folytatni az amerikaiakkal Ukrajna ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56ff54b1-ae82-4e18-bdae-06b2f150ba76","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Nem érti, mit miért tesz az amerikai elnök? Itt egy magyarázat az ámokfutásra, amely dominálta a müncheni biztonsági konferenciát. A játékban fontos bábu Orbán és a többi szélsőjobbos politikus. Nem véletlen, hogy az amerikai alelnök a szólásszabadságot védve a fasiszta erők terjedését támogatja.","shortLead":"Nem érti, mit miért tesz az amerikai elnök? Itt egy magyarázat az ámokfutásra, amely dominálta a müncheni biztonsági...","id":"20250217_Kaosz-van-Europaban-trump-washington-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56ff54b1-ae82-4e18-bdae-06b2f150ba76.jpg","index":0,"item":"796bd523-f2f1-4f24-a0e3-ceb77eb882d2","keywords":null,"link":"/360/20250217_Kaosz-van-Europaban-trump-washington-oroszorszag","timestamp":"2025. február. 17. 06:30","title":"Káosz van Európában, és nem véletlen: épp ez Trump célja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","shortLead":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","id":"20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"813a8331-073b-4440-8613-1841068afdd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","timestamp":"2025. február. 17. 15:40","title":"Elakadt a lopott autóval egy tini, balszerencséjére egy rendőrhöz kopogtatott be segítségért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dac6e36-3767-4093-bd69-1bccf5028e72","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A buszok, villamosok üléskárpitjai jellemzően sokszínűek és vad mintázatúak. Ennek fő oka, hogy elrejtsék a koszt, de nem ez az egyetlen érdekességük. Sokan rondának tartják őket, ám akadnak, akik meglátják bennük a szépséget, és időről időre művészeket is megihletnek.","shortLead":"A buszok, villamosok üléskárpitjai jellemzően sokszínűek és vad mintázatúak. Ennek fő oka, hogy elrejtsék a koszt, de...","id":"20250218_tomegkozlekedes-szines-ulesek-kosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dac6e36-3767-4093-bd69-1bccf5028e72.jpg","index":0,"item":"10c09821-056b-47a3-a0d1-b5b481078502","keywords":null,"link":"/elet/20250218_tomegkozlekedes-szines-ulesek-kosz","timestamp":"2025. február. 18. 06:01","title":"Embertelen mocskot rejthetnek a tömegközlekedés csiricsáré ülései","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a827ae48-2bb8-4592-b6c1-7ef3c0b69c6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szabadidejében, néhány óra alatt dobta össze egy fejlesztő az oldalt, ahol a Wikipédia szócikkeit lehet folyamatosan görgetni a közösségi oldalakhoz hasonló módon.","shortLead":"Szabadidejében, néhány óra alatt dobta össze egy fejlesztő az oldalt, ahol a Wikipédia szócikkeit lehet folyamatosan...","id":"20250218_wikipedia-tiktok-wikitok-alkalmazas-wikipedia-szocikkek-kozossegi-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a827ae48-2bb8-4592-b6c1-7ef3c0b69c6b.jpg","index":0,"item":"626b0c00-b720-45a0-967e-af078a384703","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_wikipedia-tiktok-wikitok-alkalmazas-wikipedia-szocikkek-kozossegi-alkalmazas","timestamp":"2025. február. 18. 18:03","title":"Kipróbáltuk a Wikipédia TikTokját, és ugyanezt ajánljuk önnek is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megállíthatatlanul terjed a villanyautózás, ezzel együtt pedig egyre több töltőoszlopra van szükség Magyarországon is. Már ott tartunk, hogy érdemes megfontolni az irodaházak parkolóinak töltősítését, a vállalatoknak pedig az e-autós flotta kiépítését. Milyen lépésekből állnak ezek a fejlesztések, és milyen költségekre kell számítania annak, aki ilyesmire adja a fejét?
Vitán felül dübörög az elektromos autózás. Két éven belül mintegy 250 elektromos- és hibridautó-modell bemutatását tervezik, öt éven belül az EU és Nagy-Britannia elektromosautó-értékesítése megnégyszereződhet, az USA-é pedig több mint a duplájára nőhet. Ha a kínai e-autós piac növekedését is hozzávesszük, akkor ez több mint 50 millió járművet jelent, és még több mint 4 millió közösségi közlekedési eszközt.
Ekkora elektromos járműflotta azt jelenti, hogy az éves áramigény Kínában, az USA-ban, valamint az EU-ban és Nagy-Britanniában együtt 180–235 terawattórával ugrik meg 2025-ig, és 525–770 terawattórával 2030-ig. A McKinsey becslése szerint az áramétvágy kielégítésére 22–27 millió töltőállomást kell létesíteni az említett területeken 2025-ig, 2030-ig pedig akár 55 millió töltőre is szükség lehet.
Ha az e-autók számának alakulását globálisan nézzük, még durvább számokat kapunk, a becslések szerint ugyanis 2030-ra összesen már 130 millió villanyautó járja majd az utakat világszerte. Ennyi járgány etetése még több töltőállomást igényel majd. A kapacitások kiépítése szükséges, de nem olcsó munka: a McKinsey becslései szerint 110–180 milliárd dolláros befektetést igényel 2020-tól 2030-ig – de legalább ebbe beletartozik a közösségi és az otthoni töltőtelepek létesítése is.
Mi se maradunk le
Magyarországon is egyre lendületesebben nő az e-autósok áramfelhasználása. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) statisztikái szerint 2021-ben 10 907 megawattóra áramot tankoltak a magyarok az autóikba, ami közel 57 százalékkal több, mint a 2020-as mennyiség. Ezzel együtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma is nőtt tavaly, a megelőző évhez képest 33,6 százalékkal. Tavaly év végén összesen 1880 nyilvános töltő működött az országban. A tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 21 százalékkal nőtt az országban, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 14 százalékos növekedést értek el.
Az irodaház parkolójának töltősítése
A fent taglalt folyamatokból mások mellett az is kiolvasható, hogy az irodaházaknak egyre inkább indokolt fontolóra venni a parkolóik töltőoszlopokkal való felszerelését. Hiszen idővel egyre több és több dolgozó közlekedik majd villanyautóval, sőt a vállalatok körében egyre népszerűbbek az elektromosautó-flották is.
Aki töltőállomások telepítésére adja a fejét, készüljön fel rá, hogy a folyamat azért nem pofonegyszerű: a kiválasztott szolgáltatóval együttműködve a helyszíni felméréssel indul. Ennek során az e-töltős cég szakembere megvizsgálja a helyszín elektromos hálózatának adottságait: annak kapacitását, a fázisok számát és a fázisonkénti terhelhetőséget. Ehhez hozzámérik a megrendelő igényeit, és csak mindezek ismeretében döntenek arról, hogy szükséges-e a helyi elektromos hálózat fejlesztése. A megfelelő töltőberendezést a helyszíni adottságok ismeretében, együtt választják ki a partnerek.
Mennyibe kerül ez?
A fentiekből sejthető, hogy egy irodaház parkolójának töltőkkel való felszerelésének nincs előre meghatározható ára: az egész csomag nagyban múlik azon, hogy szükséges-e fejleszteni a helyi elektromos hálózatot, és ha igen, milyen mértékben. A töltőberendezések árai persze többnyire megismerhetők a szolgáltatók weblapján, ha ott nincsenek feltüntetve, akkor pedig e-mailben, telefonon elkérhető az árlista.
Általában egy standard, 2x22 kilowattos töltőoszlop ára 1–1,5 millió forint körül mozog. Természetesen vannak professzionális változatok is, ezek ára nagyjából 2,5 millió forint – velük már fizetőssé is lehet tenni a betankolt áramot. Ebben az esetben a vállalkozás maga is regisztrálhat üzemeltetőként a MEKH-nél, de az még plusz költség: egyszeri, kb. félmillió forintos díja van.
Vegyük az ideális esetet: az irodaház felszereli a parkolójába a töltőket, mire az irodaházban helyiséget bérlő cég felbuzdul, és úgy dönt, lecseréli hagyományos, benzines flottáját e-autósra. Ebben az esetben a járgányokon túl intézni kell flottaszolgáltatást is, ez még plusz költség. Ez azonban elég sokrétű: idehaza elérhető az MVM Mobiliti Kft. szolgáltatása, mely a hazai töltőpontok mellett roaming töltést is kínál a külföldi partnereknél. Jár hozzá egy átlátható webes felület is, a Flotta Portál, mellyel nyomon követhető a teljes céges kocsipark energiafelhasználása, illetve annak költségei, és a flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat.
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo