Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cdca19f8-6bab-4a29-bfbb-8b0fe15edc66","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Forgatott Juliette Binoche-sal és Angelina Jolie-val, Alicia Vikanderrel és Catherine Deneuve-vel, de a sztárok nem feszélyezik. Új filmjében, a Felfüggesztett időben Olivier Assayas hasonmását alakítja – természetesen Oliviar Assayas rendezésében. Vincent Macaigne-nel Párizsban váltottunk szót.","shortLead":"Forgatott Juliette Binoche-sal és Angelina Jolie-val, Alicia Vikanderrel és Catherine Deneuve-vel, de a sztárok nem...","id":"20250425_Schilling-Arpad-Kretakor-vincent-Macaigne-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cdca19f8-6bab-4a29-bfbb-8b0fe15edc66.jpg","index":0,"item":"31cb632a-cde9-4b6d-ab26-55d4cd174a7b","keywords":null,"link":"/360/20250425_Schilling-Arpad-Kretakor-vincent-Macaigne-interju","timestamp":"2025. április. 25. 17:52","title":"„Schilling Árpád és a Krétakör lenyűgözött” – magyarokról áradozott a felkapott francia színész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"404d7847-8849-4286-ba33-d1f1f838be0d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártók ugrásra készen várják, hogy olyan autókat is tesztelhessenek, amelyekben már fékpedál sincs. ","shortLead":"A gyártók ugrásra készen várják, hogy olyan autókat is tesztelhessenek, amelyekben már fékpedál sincs. ","id":"20250425_enyhitettek-szabadabb-utat-kapnak-az-onvezeto-autok-Amerikaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/404d7847-8849-4286-ba33-d1f1f838be0d.jpg","index":0,"item":"9611ca68-de21-41e9-8c0e-30280ab6097d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_enyhitettek-szabadabb-utat-kapnak-az-onvezeto-autok-Amerikaban","timestamp":"2025. április. 25. 08:44","title":"Erre a lehetőségre várt Elon Musk: lazítanak az önvezető autók szabályozásán Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f45e6ca5-94f0-47c0-8a92-2ac0dde3d5ca","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ahány ország, annyi stratégia: a magyar kormány például mindenki másnál kedvezőbb adókörnyezettel próbálja ide csábítani a cégeket, ezért cserébe sokkal több áfát kell beszednie az emberektől. A Niveus bemutatta, mivel próbálkoznak Közép-Európa országai, hogy legyen elég bevételük, és mégse váljon riasztóvá a túl sok adó.","shortLead":"Ahány ország, annyi stratégia: a magyar kormány például mindenki másnál kedvezőbb adókörnyezettel próbálja ide...","id":"20250424_ado-kozep-europai-adoverseny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f45e6ca5-94f0-47c0-8a92-2ac0dde3d5ca.jpg","index":0,"item":"9c7d345b-1ae6-4b83-88de-fa1d09c44316","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_ado-kozep-europai-adoverseny","timestamp":"2025. április. 24. 14:35","title":"A vásárlók fizetik meg az árát, hogy a kormány megpróbálja megnyerni a közép-európai adóversenyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"507025b6-f243-4549-9887-91cd13ad67af","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A területfejlesztési miniszter értékelte a másfél évtizednyi Fidesz-kétharmadot.","shortLead":"A területfejlesztési miniszter értékelte a másfél évtizednyi Fidesz-kétharmadot.","id":"20250425_Navracsics-Tibor-Fidesz-ketharmad-tizenot-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/507025b6-f243-4549-9887-91cd13ad67af.jpg","index":0,"item":"c2bf6e3e-6bc6-4270-ac57-96c60b3d217d","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Navracsics-Tibor-Fidesz-ketharmad-tizenot-ev","timestamp":"2025. április. 25. 10:53","title":"Navracsics Tibor: A folyamatos kétharmad „nem az önmérséklet irányába mutatott”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2be03b-989b-4a7c-a0aa-f2d27e5af526","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"elet","description":"A BDPST Group vezetője szerint az üzletileg sikeres embereknek példát kell mutatniuk, és a köz javára is fordítaniuk kell a vagyonukból. „Én igyekszem így élni az életemet” – fogalmazott Tiborcz István, majd több példát is említett.","shortLead":"A BDPST Group vezetője szerint az üzletileg sikeres embereknek példát kell mutatniuk, és a köz javára is fordítaniuk...","id":"20250425_Tiborcz-Istvan-luxuselet-reakcio-Orban-Viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2be03b-989b-4a7c-a0aa-f2d27e5af526.jpg","index":0,"item":"f6c411db-58a9-42bb-ae5a-fdb6187b354b","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Tiborcz-Istvan-luxuselet-reakcio-Orban-Viktor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 19:35","title":"Tiborcz István reagált arra, hogy Orbán Viktor megérti, ha valakit felháborít a luxusélete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"Bábel Vilmos","category":"gazdasag","description":"Részletesen válaszolt a HVG által küldött kérdéssorra a ragadós száj- és körömfájás vírusról a burgenlandi tartományi kormányzat. Válaszukból kiderül, lezárnak-e további határátkelőhelyeket, veszélyben van-e az osztrák talajvíz, és hogy ők miként reagálnának, ha kimutatnák egy állattartó telepen a száj- és körömfájást. ","shortLead":"Részletesen válaszolt a HVG által küldött kérdéssorra a ragadós száj- és körömfájás vírusról a burgenlandi tartományi...","id":"20250425_szaj-es-koromfajas-ausztria-burgenland-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"eea7f894-2858-4137-80d9-0715870230ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_szaj-es-koromfajas-ausztria-burgenland-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 16:23","title":"Facebook-posztokból tudták meg az osztrák hatóságok, hogy a határ mellett temetjük a fertőzött teheneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"681ecb71-bfd3-4bae-b3ff-9669d7f4530c","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki: sokan otthagyják az egészet.","shortLead":"Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem...","id":"20250424_hvg-radikalisok-underground-szelsojobb-mi-hazank-kalijuga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/681ecb71-bfd3-4bae-b3ff-9669d7f4530c.jpg","index":0,"item":"074dbeb1-bb82-4021-95eb-2d88bcfe8fc5","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-radikalisok-underground-szelsojobb-mi-hazank-kalijuga","timestamp":"2025. április. 24. 11:30","title":"Csodálkozik a magyar underground szélsőjobb, hogy milyen közel került a Fideszhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ed7605f-d740-443f-893c-e1be1e64d26e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Élesen kritizálta a nemzetgazdasági minisztert a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége. Szerintük az NGM „termelőellenes politikája” csak tetézi a száj- és körömfájás járvány hatásai miatt kilátástalan helyzetbe kerülő állattartó ágazat bajait. A gazdák már sertések százezreit nem tudják eladni, és vidéki csődhullám is fenyeget.","shortLead":"Élesen kritizálta a nemzetgazdasági minisztert a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége. Szerintük...","id":"20250424_szaj-es-koromfajas-allattarto-agazat-exportkorlatozas-mosz-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ed7605f-d740-443f-893c-e1be1e64d26e.jpg","index":0,"item":"565ee3d1-3671-4b7c-9fb2-2431b22717c6","keywords":null,"link":"/kkv/20250424_szaj-es-koromfajas-allattarto-agazat-exportkorlatozas-mosz-nagy-marton","timestamp":"2025. április. 24. 14:05","title":"Páros lábbal szálltak bele Nagy Mártonba százezer eladatlan sertés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megállíthatatlanul terjed a villanyautózás, ezzel együtt pedig egyre több töltőoszlopra van szükség Magyarországon is. Már ott tartunk, hogy érdemes megfontolni az irodaházak parkolóinak töltősítését, a vállalatoknak pedig az e-autós flotta kiépítését. Milyen lépésekből állnak ezek a fejlesztések, és milyen költségekre kell számítania annak, aki ilyesmire adja a fejét?
Vitán felül dübörög az elektromos autózás. Két éven belül mintegy 250 elektromos- és hibridautó-modell bemutatását tervezik, öt éven belül az EU és Nagy-Britannia elektromosautó-értékesítése megnégyszereződhet, az USA-é pedig több mint a duplájára nőhet. Ha a kínai e-autós piac növekedését is hozzávesszük, akkor ez több mint 50 millió járművet jelent, és még több mint 4 millió közösségi közlekedési eszközt.
Ekkora elektromos járműflotta azt jelenti, hogy az éves áramigény Kínában, az USA-ban, valamint az EU-ban és Nagy-Britanniában együtt 180–235 terawattórával ugrik meg 2025-ig, és 525–770 terawattórával 2030-ig. A McKinsey becslése szerint az áramétvágy kielégítésére 22–27 millió töltőállomást kell létesíteni az említett területeken 2025-ig, 2030-ig pedig akár 55 millió töltőre is szükség lehet.
Ha az e-autók számának alakulását globálisan nézzük, még durvább számokat kapunk, a becslések szerint ugyanis 2030-ra összesen már 130 millió villanyautó járja majd az utakat világszerte. Ennyi járgány etetése még több töltőállomást igényel majd. A kapacitások kiépítése szükséges, de nem olcsó munka: a McKinsey becslései szerint 110–180 milliárd dolláros befektetést igényel 2020-tól 2030-ig – de legalább ebbe beletartozik a közösségi és az otthoni töltőtelepek létesítése is.
Mi se maradunk le
Magyarországon is egyre lendületesebben nő az e-autósok áramfelhasználása. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) statisztikái szerint 2021-ben 10 907 megawattóra áramot tankoltak a magyarok az autóikba, ami közel 57 százalékkal több, mint a 2020-as mennyiség. Ezzel együtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma is nőtt tavaly, a megelőző évhez képest 33,6 százalékkal. Tavaly év végén összesen 1880 nyilvános töltő működött az országban. A tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 21 százalékkal nőtt az országban, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 14 százalékos növekedést értek el.
Az irodaház parkolójának töltősítése
A fent taglalt folyamatokból mások mellett az is kiolvasható, hogy az irodaházaknak egyre inkább indokolt fontolóra venni a parkolóik töltőoszlopokkal való felszerelését. Hiszen idővel egyre több és több dolgozó közlekedik majd villanyautóval, sőt a vállalatok körében egyre népszerűbbek az elektromosautó-flották is.
Aki töltőállomások telepítésére adja a fejét, készüljön fel rá, hogy a folyamat azért nem pofonegyszerű: a kiválasztott szolgáltatóval együttműködve a helyszíni felméréssel indul. Ennek során az e-töltős cég szakembere megvizsgálja a helyszín elektromos hálózatának adottságait: annak kapacitását, a fázisok számát és a fázisonkénti terhelhetőséget. Ehhez hozzámérik a megrendelő igényeit, és csak mindezek ismeretében döntenek arról, hogy szükséges-e a helyi elektromos hálózat fejlesztése. A megfelelő töltőberendezést a helyszíni adottságok ismeretében, együtt választják ki a partnerek.
Mennyibe kerül ez?
A fentiekből sejthető, hogy egy irodaház parkolójának töltőkkel való felszerelésének nincs előre meghatározható ára: az egész csomag nagyban múlik azon, hogy szükséges-e fejleszteni a helyi elektromos hálózatot, és ha igen, milyen mértékben. A töltőberendezések árai persze többnyire megismerhetők a szolgáltatók weblapján, ha ott nincsenek feltüntetve, akkor pedig e-mailben, telefonon elkérhető az árlista.
Általában egy standard, 2x22 kilowattos töltőoszlop ára 1–1,5 millió forint körül mozog. Természetesen vannak professzionális változatok is, ezek ára nagyjából 2,5 millió forint – velük már fizetőssé is lehet tenni a betankolt áramot. Ebben az esetben a vállalkozás maga is regisztrálhat üzemeltetőként a MEKH-nél, de az még plusz költség: egyszeri, kb. félmillió forintos díja van.
Vegyük az ideális esetet: az irodaház felszereli a parkolójába a töltőket, mire az irodaházban helyiséget bérlő cég felbuzdul, és úgy dönt, lecseréli hagyományos, benzines flottáját e-autósra. Ebben az esetben a járgányokon túl intézni kell flottaszolgáltatást is, ez még plusz költség. Ez azonban elég sokrétű: idehaza elérhető az MVM Mobiliti Kft. szolgáltatása, mely a hazai töltőpontok mellett roaming töltést is kínál a külföldi partnereknél. Jár hozzá egy átlátható webes felület is, a Flotta Portál, mellyel nyomon követhető a teljes céges kocsipark energiafelhasználása, illetve annak költségei, és a flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat.
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo