szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A cégeknek megéri elektromos autóra váltaniuk, így egyre több irodaházban találhatunk e-töltőket. Annak jártunk utána, miként működhetnek az elektromos töltők biztonságosan anélkül, hogy túlterhelnék az irodai hálózatot?

Az e-járművek terjedése szempontjából az egyik legmeghatározóbb tényező - a vételár és a hatótáv után - a töltőinfrastruktúra, vagyis, hogy hol és milyen módon tudjuk tölteni e-járműveinket – mondta el a hvg.hu-nak Marsi Norbert, a Magyar Elektromobilitási és Technológia Egyesület elnöke.

Világszinten már 1,5 millió publikus e-töltőpont áll rendelkezésre, és Magyarországon is folyamatosan növekszik a számuk:

mostanra több, mint 200 településen közel 2000 nyilvános töltőt használhatunk.

Bár jelenleg az e-autó tulajdonosok túlnyomó többsége otthon tölti járművét, elengedhetetlen az e-autók széleskörű elterjedéséhez, hogy egyre több irodai parkolóban, mélygarázsban használhassuk a gyorstöltőket, villámtöltőket.

A vállalatok egyre több e-töltőt szerelnek fel

Marsi Norbert szerint egyre több vállalat dönt úgy, hogy elkezdi a céges autóflotta zöldítését, azaz a plug-in hibridek és e-autók beszerzését. Ennek oka egyrészt az, hogy a cégeknek megéri elektromos autóra váltaniuk, hiszen megtérülő befektetés - például nincs cégautóadó, ingyen parkolnak stb. -, másrészt a zöldebb imázs is gyakran közrejátszik.

Ráadásul egyre többen döntenek magánemberként is arról, hogy környezetkímélőbb gépjárművet vásárolnak saját részre, így azok töltését az adott munkahely, kvázi „béren kívüli juttatásként” biztosíthatja a munkavállalók számára.

Mivel a céges autók otthoni töltése még jogszabályi szinten megoldásra vár, a munkavállaló a vállalat által biztosított e-autót ingyenesen csak az adott vállalkozás telephelyén, irodájánál tudja tölteni - tette hozzá Marsi Norbert.

Emellett a szakértő szerint jogszabályi szinten is szigorúbb feltételeket írnak elő az elektromos autók töltésére vonatkozóan: a hatályos rendelet ( 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet előírja azt, hogy a meglévő, illetve az új építésű vagy jelentős (az épület elektromos infrastruktúrájára is kiterjedő) felújítás alá vont épületekhez tartozó parkolóhelyeket elektromosautó-töltővel szereljék fel, vagy annak későbbi kiépítésére kötelez.

Az új építésű irodaházaknál, amennyiben legalább tíz parkolóhellyel rendelkeznek és a parkoló az épületen belül, vagy közvetlenül az épület mellett helyezkedik el, kötelező kiépíteni

  • egy elektromos töltőpontot, továbbá
  • minden ötödik parkolóhelyen a töltőpont későbbi kiépítését lehetővé tevő elektromos csatlakozást biztosító létesítményt.

A már meglévő, legalább 20 parkolóhellyel rendelkező irodaházak esetén 2025. január 1-től legalább egy elektromos töltőpontot kell telepíteni, ha a parkoló az épületen belül, vagy közvetlenül az épület mellett helyezkedik el.

A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo

Hogyan kerülhető el, hogy túlterheljük az irodai hálózatot?

Marsi Norbert elmondta, tény, hogy az e-mobilitás folyamatosan növekvő energiaigényének következtében a jelenleg és jövőbeli elosztóhálózatainak növekvő energiaellátási követelményeknek kell megfelelniük, így megoldást kell találni arra, hogy a már majdnem ipari fogyasztónak számító, a elektromos hálózatot órákon át folyamatosan terhelő villanyautó ne terhelje túl a hálózatot.

Az a legfontosabb, hogy az irodai elektromos hálózat esetében az elektromos vezetékek alkalmasak legyen (védőcső, vastagság stb.) az e-autók töltésére. Különböző innovatív információ- és kommunikációs digitális megoldások alkalmazásával elősegíthetjük a hálózatok stabil és megbízható működését, de már számos innovatív túlfeszültség elleni rendszer áll rendelkezésre irodaházak vagy ipari létesítmények elektromos áramfelvétel elosztásának szabályozására.

A szakértő szerint mivel az irodaházakban dolgozó munkavállalók általában 8 órát tartózkodnak az adott irodaház területén, így lassabb, az elektromos hálózatot kevésbé terhelő töltők telepítése javasolt. Innovatív megoldásnak számít az irodaházakban kültéri parkolóiban felállított napelemmel fedett töltőállomások, amik közvetlenül tölthetik az adott elektromos gépjárművet. Emellett az is járható út, ha az irodaház tetejére helyezett napelemes rendszereken keresztül biztosítjuk az e-autók töltéséhez szükséges áramot, és ide sorolhatjuk a különböző okos töltésvezérlő megoldásokat is - tette hozzá Marsi Norbert.

Azt is szem előtt kell tartani, hogy az autótöltők használata ne nehezítse az irodában az egyéb rendszerek működését. Ehhez érdemes megosztani a töltési sebességet amikor több autót is töltenek egyszerre. A vezérlésért egy okos vezérlőegység felel, ami automatikus szabályozza az adott töltők teljesítményét, közben figyeli az egyéb iroda elektromos rendszerek áramigényét.

A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!