szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kerékpározási szokásokat, a városi kerékpározást akadályozó, nehezítő tényezőket, valamint a biciklivel, autóval, illetve gyalog közlekedők egymásról alkotott véleményét vizsgálta a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. felmérése.

A válaszadók mindössze fele nyilatkozott úgy, hogy ült az elmúlt évben kerékpáron, és e csoportnak csupán tizede teszi ezt napi gyakorisággal. Bár a budapestiek nem elhanyagolható része használja kerékpárját napi tevékenységek (bevásárlás, munkába, iskolába járás stb.) végzésére, mégis legtöbben inkább kedvtelésből, sportként bicikliznek.

Ebben az eredményben közrejátszhat, hogy hétvégén illetve ünnepnapokon a forgalom a városban jelentősen csökken, így a kerékpározás is biztonságosabb.
Azok, akik szívesen bicikliznének, de mégsem teszik elsősorban a forgalomtól, az autósoktól félnek.

Az autósok a biciklisekről
© Studio Metropolitana


A budapestiek alapvetően szolidárisak a közúti biciklistákkal: leginkább a kerékpárosok problémáit tekintik fontosnak (kevés a kerékpárút, nincs megoldva a biciklis közlekedés, nem figyelnek rájuk az autósok), míg a kerékpárosok által okozott problémák (szabálytalanok, nem figyelnek a gyalogosokra, túl gyorsan hajtanak) alacsonyabb társadalmi egyetértésre találtak.

A válaszadók többsége szerint az autósok nincsenek tekintettel a biciklisekre, és nem tartják be a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat, valamint sokan sérelmezik, hogy az autósok a kerékpárutakon parkolnak rendszeresen.

A gyalogosok és kerékpárosok közti viszonyt jól tükrözi, hogy a budapestiek éppen fele szerint a gyalogosok nem tartják tiszteletben a kerékpárutakat, míg mindössze háromtizedük véli úgy, hogy a biciklisek nincsenek tekintettel a gyalogosokra. Ezzel szemben a rendszeresen autót vezető budapestiek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy a kerékpárosok zavarják őket a forgalomban.

Általánosnak tekinthető az egyetértés abban, hogy a városvezetésnek arra kellene törekednie, hogy a kerékpárutak az egész várost behálózzák, a bicikliseknek ne kelljen az autók között haladniuk. Kevés kerékpárút van Budapesten, sokkal több pénzt kellene fordítani kerékpárutak építésére és karbantartására.

A járdákra felfestett kerékpárutak nem arattak osztatlan sikert a lakosság körében; a megkérdezettek több mint fele látja úgy, hogy nem mindig egyértelmű, hol kellene a gyalogosoknak közlekedni, és több mint negyedük egyenesen veszélyesnek tartja ezt a megoldást.

A járdák kereszteződésekben való akadálymentesítésének problémája általános egyetértésre talált a válaszadók körében. A budapestiek többsége elutasítja, hogy megengedjék a biciklisek számára a buszsávok használatát.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Gyorshajtók a magyar autósok Ausztriában

A magyar autósok több mint a fele nem törődik Ausztriában a lakott területen megszabott 50 km/órás sebességhatárral - derült ki abból a felmérésből, amelynek eredményeit az osztrák közlekedésbiztonsági kuratórium (KfV) hozta nyilvánosságra hétfőn Bécsben.