Telefonon szinte elérhetetlenek az Il Ferro fővárosi és vidéki irodái, pedig több ezer ügyfelük szeretné tudni, mikor utalja végre a cég a felmatricázott gépkocsijuk után járó reklámdíjat. A legutóbb március végén lezajlott szemlére (amelyen az Il Ferro munkatársai ellenőrizték az ügyfelek autóinak állapotát és a kilométeróra állását) ügyfélnek kiadva magát a hvg.hu munkatársa is ellátogatott, vele az ügyfélszolgálat közölte, legkésőbb április első napjaiban utalják a pénzt. A cég ügyfeleinek többsége azonban a mai napig egy fillért sem kapott, s ez információink szerint oda vezetett, hogy egyre több "il ferrós" bukja autóját és válik adóssá.
© Stiller Ákos |
A hvg.hu úgy tudja, az Il Ferrónak jelenleg mintegy 7000 ügyfele van, akiknek havonta több százmillió forintot fizet(ne) a reklámmatricák után. Holott az autókon elhelyezett hirdetések nagy része bevallottan barter hirdetés: az Il Ferro egyebek mellett a Penthouse-szal, a Lóerő magazinnal, a Pesti Esttel, a Diplomata Magazinnal, a Rojik ital-nagykereskedéssel, a Sport Klubbal, a Hekus Magazinnal áll(t) szerződéses viszonyban.
A reklámszakembereknek is gyanús lett
Bár a "reklámautókkal" kapcsolatos aggodalmának tavaly év végén a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke is hangot adott, továbbá reklámszakemberek is kétségbe vonták az üzleti modell hosszútávú életképességét, az ügyfelek bizakodók voltak. Mikor januárban elmaradt a reklámok utáni fizetés, ők csak februárban kezdtek el dühöngeni; a cég vezetése március végéig felfüggesztette a kifizetéseket. Az Il Ferro akkor a tulajdonosváltással és az azzal összefüggő pénzügyi átszervezéssel indokolta a kifizetések felfüggesztését. A "pénzügyi átszervezések" okozta nehézségek ellenére csak a kifizetések maradtak el, az új belépőket továbbra is fogadta a cég, ahogy a regisztrációs díjakat is simán beszedte utánuk.
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a következő, március 26-án sorra kerülő szemlén kilométeres sorokban torlódtak fel az „il ferrós” autók a cég Pesti úti telephelye előtt (a szemlén készített fotógalériánkat a képre kattintva tekintheti meg.) Debrecenben is olyan torlódást okoztak a szemlére érkezők, hogy végül rendőröknek kellett kivonulniuk a helyszínre, arra utasítva az autósokat, hogy keressenek maguknak szabályos várakozóhelyet. A budapesti szemlén a hvg.hu által megkérdezett, használt autóikat felmatricázó ügyfelek közül többen úgy nyilatkoztak: már belépéskor gyanították, hogy egy idő után bebukik az üzlet, de abban bíznak, hogy fizet még a cég, így a befizetett pénzük megtérül, s talán valami hasznuk is lesz. Szinte mindegyik ügyfél egyetértett abban, hogy főleg azok "szívnak" az üzleten, akik nulla százalékos kezdőrészlettel vágtak bele.
Büntetett előélet, hosszú távú tervek
De nemcsak a kifizetések csúszása okozhat aggodalmat az ügyfelek körében, hanem egyes volt cégtulajdonosok-cégvezetők nem éppen makulátlan múltja is. A hvg.hu birtokába került egy olyan magánnyomozói feljegyzés, amelyet információnk szerint a hazai autós piac egyik szereplője rendelt meg.
© Stiller Ákos |
A cégre fókuszált magánnyomozók annak idején vizsgálták a társaság kiadásait is: figyelembe véve bérelt irodáit, alkalmazottainak számát, arra a következtetésre jutottak, hogy a cég alkalmazottakra, irodabérletre, rezsire költött havi kiadásai - a vizsgált időszakban - elérhették a hatmillió forintot. Az Il Ferro ügyfelekkel kötött, „jól megfogalmazott” reklámszerződéseiről pedig azt állapították meg: abban nincs olyan kötelezettségvállalás vagy körülmény, amely a cég felé támadási felületet adna. A magánnyomozói feljegyzés kitér arra is, hogy amennyiben a cég reklámszerződései valósak, úgy a társaság továbbra is talpon marad. Ha azonban nincsenek reklámbevételeik, úgy az ügyfélkör bővüléséből adódó regisztrációs bevételek "2006. végére elérik a kiadási oldalt, és ezt követően a cég veszteséget termel majd, és rövid időn belül összeomlik".
Az Il Ferro ügye februárban a Magyar Lízingszövetség autós szekciója elé került, ahol az akkori egyik tulajdonost, Laskay Róbertet is meghallgatták, aki - az ülésen részt vett forrásunk szerint - gyakran egymásnak ellentmondó válaszokat (és adatokat) adott az őt kérdezőknek. A Lízingszövetség ezért is döntött úgy, hogy felvilágosító kampány keretében figyelmezteti a jóhiszemű vásárlókat: csak akkor írják alá a szerződést, ha maguk is ki tudják fizetni a törlesztést, amennyiben a reklámszolgáltató nem teljesíti a vállalásait.
Kézről-kézre |
Az Il Ferro Kft 2004-ben 3 millió forintos alaptőkével kezdte meg működését, a cég vezető tisztségviselője a kezdeti időkben Pentelényi Ákos volt, de tulajdonos volt Vajk Szilvia is. 2005 nyarán őket váltotta Laskay Róbert, aki társként Verovszki Lászlót vonta be. A tulajdonosi kör legközelebb 2006 májusában változott: Verovszki tevékenysége és tulajdonosi viszonya ekkor megszűnt, Laskay pedig társult barátjával, Varga Mátyással. Utóbbi szintén a cég egyik vezető tisztségviselője és tulajdonosa lett, az ő feladata volt a vidéki kirendeltségek ellenőrzése, vezetése. 2007 februárjában Laskay kilépett a cégből (ezt megelőzően Varga is távozott), az új tulajdonos-cégvezető Körmendi Ákos lett. Az Il Ferro nevében azonban legtöbbször testvére, Körmendi Csaba nyilatkozik. |
A Laskay-Varga páros lelépése után az új tulajdonos-cégvezető Körmendi Ákos lett, míg a cég ügyvédjeként testvére, Körmendi Csaba nyilatkozott a sajtónak. Legutóbb pár napja közölte a Népszabadság megkeresésére, hogy nem kívánja kommentálni azokat a fizetési határidővel kapcsolatos változatos válaszokat, amelyeket a lap a cég ügyfélszolgálatain kapott. (A Népszabadságnak az ügyfélszolgálatosok nem tudták megmondani, hogy mikor fizet a cég, az egyik helyen viszont közölték: egész nap égnek a telefonvonalak. A hvg.hu is hívogatta az ügyfélszolgálatokat, eredménytelenül, így a jelenlegi cégvezetéssel sem tudtunk kapcsolatba lépni.)
Frissítés Cikkünk megjelenése után megkeresett minket az Il Ferro Kft. alapítója és első tulajdonosa, Pentelényi Ákos. Elmondta: cégének eladásáig az élettársával, Vajk Szilviával együtt alapított Il Ferro nem foglalkozott autóreklámmal. A cég lakatosmunkákat végzett. Miután a céget eladták, nem követték annak sorsát, az Il Ferro jelenlegi tevékenységétől pedig elzárkóznak, a későbbi tulajdonosi körhöz nem fűzi őket kapcsolat. Mint mondta, élettársa és ő sohasem volt büntetve. A magánnyomozói feljegyzésben egyébként sem Pentelényi Ákos, sem Vajk Szilvia előéletére vonatkozó információ nem szerepel.
Mindenesetre az Il Ferro tevékenységével kapcsolatban eddig még nem érkezett panasz a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez – tudta meg a hvg.hu. Kathi Attila, a főfelügyelőség szóvivője szerint ha a cég nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségét, akkor az ügyfélnek egyetlen lehetősége marad, a pereskedés.
Bár a fogyasztóvédelemnél nem, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél (PSZÁF) már panaszt tett egy-két ügyfél. A PSZÁF azonban nem foglalkozott ezekkel a panaszokkal, hiszen - mint az a szervezet szóvivője a hvg.hu-nak hangsúlyozta - az Il Ferro nem pénzügyi szervezet. Az ügyfelek valószínűleg az Il Ferro által beszedett regisztrációs díj miatt gondolták az, hogy a PSZÁF esetleg illetékes lehet az ügyben.
Miközben Magyarországon az elmaradt kifizetés miatt aggódnak az ügyfelek, január végén Nagyváradon nyitott irodát az Il Ferro SRL, a magyarországi Il Ferro Kft. román "leányvállalata". A román Il Ferro weboldala a dizájnt illetően teljesen megegyezik a magyar verzióval. Az Il Ferro SRL székhelye Csíkszeredán van, ám tevékenységét Nagyváradon fejti ki. A román Il Ferro-nál - a magyarországihoz hasonlóan - új- és használt autóra is lehet hirdetési szerződést kötni. A cég az ügyfelek helyett átvállalja a hitelre vásárolt gépkocsik havi részleteit, maximum havi 160 eurót. Ehhez az ügyfélnek az új autó megvásárlása előtt szerződnie kell a cég valamelyik (nagyváradi és szatmárnémeti) irodájánál.
© Stiller Ákos |
Nagyváradon már egyre több matricás autót látni, de elszaporodtak az internetes fórumok is a témában. Egy Daewoo-Chevrolet fórumon a hozzászólók egyöntetű véleménye, hogy ez „tiszta Caritas”, utalva a kilencvenes évek elejének óriási román pilótajátékára, amelyben százezrek veszítették el spórolt pénzüket.
A reklámautós cégek 2004 körül jelentek meg Magyarországon. Az Il Ferro Kft-n kívül hasonló szolgáltatást kínál a Hírautó Kft, illetve kínált a dorogi Hartenegro Kft is. Utóbbi 110 ezer és 350 ezer forintot kért az ügyfelektől regisztrációs díjként, de végül mégsem teljesített: a cég vezetője ellen tavaly október óta büntetőeljárás folyik piramisjátékért. A rendőrség gyanúja szerint ugyanis a cég az új belépők regisztrációs díjából fizette a reklámdíjakat. Bár az üzleti modell hasonlónak tűnik, az Il Ferro Kft. és a Hartenegro Kft. között - információink szerint - nincs kapcsolat.
Dezső András