szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Élhetőbb belváros több gyalogossal, kerékpárossal, fával és kevesebb autóval - ezekkel az óhajokkal indult meg Budapest belső kerületeinek újjáépítése. Tiszta levegőt, kiszámítható közlekedést, több közösségi teret ígérnek a fejlesztők, miközben egyre-másra készülnek a vonzó látvány- és ütemtervek, sorjáznak az ötletek azért, hogy hely hiányában is jusson tér mindenkinek. Áttekintés a legfontosabb budapesti felújításokról.

"Eljön az idő, amikor már nem a budapesti szélsőségekhez kell igazítani a fát, hanem a várost tesszük élhetővé a fák és általuk az emberek számára" – így fogalmazta meg reményeit Schmidt Gábor kertészmérnök a Budapest című folyóiratban Budapesti fák élete és halála című írása utolsó sorában, még 2006-ban. Azóta sok (a napokban különösen sok) víz lefolyt a Dunán, s bár nemrég gyorsan kivérzett a nem elég gondosan tálalt ötlet a forgalomcsillapító mesterséges dugókról, egyre-másra indulnak be az autóforgalmat a gyalogosok, kerékpárosok és a fák javára háttérbe szorító fővárosi felújítások és újjáépítések is.

„Két hónapja tart már a Kecskeméti utca átépítése, mire kész lesz, mindenki megtanulja nagy ívben elkerülni. Kijjebb kell szétosztani a forgalmat, és persze új P+R parkolók kellenek, intenzívebben ki kell használni a MÁV-vonalakat, és hatékonyabbá kell tenni a tömegközlekedést” – ezt már Rogán Antal V. kerületi polgármester mondta a minap egy háttérbeszélgetésen. Az érzékenyebb autósok cinizmusnak vehetik Rogán szavait, pedig az idén indult rakparti munkálatok, a 4-es metró építésével s a Szabadság-híd felújításával együtt járó forgalom-elterelések, valamint a Duna emelkedő vízállása miatti lezárások megmutatták: nélkülözhetetlen útvonal aligha van a városban, s az autósok – az ilyenkor prognosztizált totális káosszal szemben – könnyen alkalmazkodnak az alternatív útvonalakhoz.

A legbelsőbb fővárosi kerületben áprilisban történt az „első kapavágás”, amelyet lezárások és forgalomkorlátozások kísérnek annak érdekében, hogy jövő májusban átadhassák a Belváros Szíve program keretében épülő „Belváros új főutcáját”. Bár ez nem sétálóutca, hanem „csökkentett forgalmú” utca lesz, a Kecskeméti utca – Egyetem tér – Károlyi Mihály utca – Petőfi Sándor utca – Bécsi utca – Erzsébet tér – Október 6. utca összekapcsolásával új várostengely jön majd létre.

Négy kerék jó, két kerék jobb
© V. kerület - Polgármesteri Hivatal

Az átmenő forgalom kiszorítása mellett a másik cél – fejtette ki a polgármester –, hogy a közterek visszanyerjék a XIX. században kialakult, és a múlt század közepéig nagyjából megőrzött arculatukat, s mind a tereket, mind az utcákat elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok vegyék ismét birtokba. Utóbbiak egy várható Kresz-módosítás után az egyirányú „főutcán” forgalommal szemben is tekerhetnek majd, s az úttest szélessége is ehhez fog igazodni. De nem gyalogos utca, hanem „gyalogos preferenciájú” új főutca épül, adminisztratív korlátozás nélkül be lehet hajtani – hangsúlyozta a fideszes politikus, aki a beruházásról a SZDSZ-MSZP többségű fővárosi vezetéssel is eredményesen tárgyalt. „Nem volt könnyű partnerség, de sikerült egyetértésre jutni a főváros vezetésével. A Városháza nélkül nem lehetett volna megvalósítani ezt a fejlesztést” – ismerte el Rogán. A belváros új forgalmi rendje jelentős többletterhet ró a cityt határoló útvonalakra, főleg a Nagykörútra, ahonnan a polgármester víziója szerint csak az jön majd beljebb autóval, „akinek kifejezetten ott van dolga”.

A 2006-2007-es forgalomszámlálási adatok szerint egy átlagos hétköznapon 10-13 ezer jármű haladt át a Kecskeméti és a Petőfi Sándor utcán – egy olyan belvárosi útvonalon, amit az 1970-as években 2500-3000 gépkocsira terveztek. Az átépítés után talán visszaáll az eredetileg tervezett rend, mivel behajtani korlátlanul lehet ugyan, áthajtani viszont már nem. Az Erzsébet hídra – a Kossuth Lajos utca ki tudja mikor bekövetkező, de a főváros által tervezett átépítéséig – föl lehet ugyan kanyarodni, csakhogy nem az Egyetem tér, Károlyi Mihály utca felől. A Kecskeméti utcából ugyanis az Egyetem téren nem lehet majd áthajtani – csak a buszoknak – így a Kálvin térről csak célforgalomban érdemes autóval bemenni.

Ugyancsak földbe süllyeszthető oszlop akadályozza a Petőfi Sándor utca és a Bécsi utca tranzitútként használatát, ott csak a 15-ös busz mehet végig, a kocsiknak a Deák térnél ki kell kanyarodniuk a Kiskörútra. Hasonlóképpen járnak el az Október 6. utcánál is: behajtani éppen be lehet, de csak a buszok mehetnek végig, az autósoknak az Arany János utca keresztezésekor el kell kanyarodniuk. 

Gyaloggalopp
© V. kerület - Polgármesteri Hivatal

A Belváros új főutcája összesen 2,7 kilométer hosszú, és 5,5 milliárd forintból épül meg, amihez 1,9 milliárd forintot az Európai Unió ad. Utóbbi miatt is biztosnak látják a kerületben, hogy – a főváros egyéb, a helyszíni munkákat befolyásoló építkezéseinek csúszása ellenére is – a főutca átépítése a tervezett 2010 májusi időpontra elkészül majd. Jelenleg a munka 30 százalékát már elvégezte a kivitelező – tudatta a kerület. A sokak által üdvözölt beruházással kapcsolatban felmerült a kérdés: a korábbi felújítások során tapasztalt minőségi problémákat miként tervezik kiküszöbölni? Az előírt 6 centis – és sok helyütt még ennél is vékonyabbra lespórolt – térkőburkolat-vastagság helyett 10 centis kövekkel dolgoznak, mégpedig olyanokkal, amelyek forgathatóak, vagyis kopás esetén sem kell őket cserélni – tudatta a polgármesteri hivatal lapunkkal.

Erzsébet híd, Astoria, Károly körút: 2009 végén kezdődhet (Oldaltörés)


A belvárosban élők, dolgozók és a rajta áthaladók 2009 végétől újabb munkálatokkal is számolhatnak, a Fővárosi Közgyűlés ugyanis június 25-én szavazta meg azoknak a támogatási szerződéseknek a megkötését, amelyek révén itt is megkezdődhetnek a fejlesztések: az Erzsébet híd pesti hídfőjétől az Astoriáig tartó útszakasz és a hozzá kapcsolódó közterek, valamint a Károly körút újulhat meg, négymilliárd forintból, első ütemben a körút páratlan, Madách tér felőli oldala épül át. De változás lesz a Március 15. téren is, ahol a parkoló egy park részévé válik, a Petőfi téren a gyalogos felületet kiszélesítik majd, s javítanak a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételein.

Ütemek számokban
A Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program keretében történnek a fejlesztések, melyek a „Budapest Szíve – Reprezentatív kaputérség kiépítése - I. ütem”, valamint a „Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése - I. ütem” nevet viselik. A Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága a Hídfőterek kiépítését célzó javaslatnak 1 633 119 607 forint, míg a Reprezentatív kaputérség kiépítését célzó beruházásnak 2 647 284 860 forint támogatást ítélt meg.
A Károly körúton is forgalomcsillapításra készülnek – bár a Dohány utca és Astoria között továbbra is kétszer két sávos marad az út. Burkolatcsere, a zöldterületek arányának növelése, valamint az Astoriánál felszíni gyalogátkelőhelyek építése is szerepel a tervekben. A Dohány utca és a Deák tér között a két villamospálya széthúzásával nyolc méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral, a jelenlegi, mindkét irányban háromsávos úttest két-két áthaladó közlekedési sávosra szűkül.

A középperonos villamos végállomása szélsőperonos lesz, hogy a pálya Bajcsy-Zsilinszky úti továbbvezetése esetén a villamossal egy helyen lebonyolítható legyen az utascsere. A Károly körút Deák tér és Astoria közötti szakaszán pedig kétoldali, egy-egy irányú kerékpársáv épül – tájékoztatott a változásról a hivatal sajtóközleménye  a közgyűlési szavazás után. Lapunk megkereste a fővárosi önkormányzatot, ahol azt mondták, az év végén induló munkálatokról látványtervek még nincsenek, a kivitelezőre vonatkozó uniós nyílt közbeszerzési eljárás után készülnek majd el.

Arra a kérdésre, hogy a munkálatokat összehangolják-e a többi, a Belvárosban futó hasonló beruházással, azt a választ kaptuk: ezt elvárják a kivitelezőtől, „a városban közlekedők kizárólag részleges lezárásokkal, forgalomelterelésekkel találkozhatnak majd”, ám nem derül ki, hogy ez a gyakorlatban mit jelent. Kovács Mátyás, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szóvivője úgy tájékoztatott, az együttműködés az újjáépítés stílusára is vonatkozik: a Budapest Szíve program több fejlesztésből áll, és ezek egységes szerkezetbe illeszkednek. „Ezen felül például a Károly körút leendő arculata illeszkedik a 4-es metró felszíni rendezése projekt keretében megvalósuló Vámház és Múzeum körúti látványhoz, az ott használt burkolati rendszerhez is, egységes arculatot adva a megújuló Kiskörútnak” – mondta a hivatal munkatársa.

VIII. kerület: térkövek cserélve, de a parkolás még gond

Látványtervben a Józsefváros – Európa Belváros program sem bővelkedik. Amit tudni lehet, hogy június közepén a VIII. kerületi Krúdy Gyula utcában a Szentkirályi és a Horánszky utca között megszűnt az autós forgalom, sétálóutcává alakították, csak a gyalogosok és a biciklisek használhatják majd. Idén elkezdik még a Mária utca felújítását a Krúdy Gyula utca és a Bródy Sándor utca között, ez az utcaszakasz csökkentett forgalmú lesz, egyik oldalon megszűnik a parkolás, s fákat telepítenek. Idén erre 200 millió forintjuk van.

A munkálatok nagyobb része azonban jövőre marad. 2010-ben a Palotanegyed egész területén, a Gyulai Pál utcában, a Kőfaragó utcában, a Horánszky utcában, valamint a Gutenberg téren dolgoznak majd, bár a program még az előkészítés szakaszában van – tájékoztatott a projektért felelős Rév8. (Ezt a programot eredetileg a VI. és VII. kerületekkel együttműködve dolgozták ki, a cél az Üllői út, Kiskörút, Andrássy út és Nagykörút által határolt terület egységes kezelése, rehabilitálása volt – közölte a cég, hozzátéve, hogy a jelenleg zajló pályázati időszakban a kerületek között megszakadt a kapcsolat, nincs napi egyeztetés, de a VIII. kerület a fejlesztéseket az eredeti programmal összhangban valósítja meg. Arra a kérdésre, hogy mi az oka az együttműködés megszűnésének, az igazgató távolléte miatt nem kaptunk választ.)

© Rév8/Várhidi Bence

A többi programnál is feszegetett minőségi problémákkal kapcsolatban Kóczián Gergely, a Rév8 munkatársa azt mondta, szigorúbb ellenőrzéssel, független műszaki ellenőrökkel mennek a bajok elébe, a civilek bevonásával. A civilekkel zajló egyeztetések azonban nem csak ennek kapcsán kaptak publicitást: az említett funkcióváltás és az ezzel összefüggő parkolási nehézségek is vitát generáltak. „Tárgyalások folynak a területen található mélygarázs, valamint parkolóház tulajdonosaival, hogy a helyi lakosoknak kedvezményes bérleti konstrukciót dolgozzanak ki. Összességében azonban az a helyzet, hogy a területen lakók nem akarnak fizetni a parkolásért, csak olyan alternatívák érdeklik őket, ahol térítésmentesen tudják elhelyezni a gépjárműveiket. Jelenleg keressük a további lehetséges megoldásokat” – magyarázta Kóczián.

Apránként

Kálvin tér - Múzeum körút - Károly körút - Madách tér - Deák tér - Király utca - Erzsébet körút - Blaha Lujza tér - József körút - Üllői út

A Kiskörút és Nagykörút közé eső terület megújítására a Fővárosi Közmunkák Tanácsa Stratégiai Fejlesztő Központ Közhasznú Alapítvány, az Erzsébetvárosi Önkormányzat, a Józsefvárosi Önkormányzat és a Terézvárosi Önkormányzat mellett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Magyar Szálloda Szövetség fogott össze az Új Magyarország Fejlesztési Tervhez kapcsolódva – az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával - Budapest belváross kiterjesztésének és városrehabilitációjának, kulturális-gazdaság fejlesztésének programjára  2007 és 2013 között – olvasható a programról a Rév8 honlapján.




Így nézne ki a Gutenberg tér
© Rév8/Várhidi Bence

A főutcán túl

A belvároson kívül, a XII. kerületben is „élhetőbb” környezetet szeretnének teremteni a Pokorni Zoltán vezette döntéshozók egy „városközpont” kialakításával, s ebbéli szándékaikat tavaly áprilisban képviselő-testületi döntéssel is megerősítették. A kiindulópont a Királyhágó tér – Márvány utca vonala lenne, amely a későbbiekben a Böszörményi úttal bővülhet, összeköttetést teremtve így a MOM Művelődési Központtal és a Gesztenyés kerttel. Az önkormányzatnál úgy tájékoztatták lapunkat, hogy az első ütemben – amely 2010-re valósulhat meg és 192 millió forintot fordítanának rá – a Királyhágó tér egyik oldalán megszűnik a forgalom, míg a másik oldalon kétirányúvá válik. Kétirányúvá válik a Királyhágó utca is, míg a Márvány utca forgalomcsökkentett terület lesz, az Ugocsa utca egyik szakaszát pedig lezárják az autók elől. A második ütemben a Márvány utcát sétálóutcává alakítják, a harmadik ütemben pedig a Böszörményi út forgalomcsillapítására, promenáddá alakítására vállalkoztak a kerületben – a polgármesteri hivatal korábbi tájékoztatása szerint fakivágás nélkül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!