szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utasnak sincs joga a BVK-ellenőrrel szemben verbális vagy tettleges agresszióra, és az ilyen támadások számának csökkentése, az utasok biztonságérzetének növelése érdekében Szabó Máté ombudsman támogatja a képrögzítésre alkalmas zártláncú kamerarendszer telepítését. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ezt vasárnap közölte.

A biztos a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt.-nél folytatott vizsgálatot, és megállapította, hogy a közlekedési cég az ombudsman több tavalyi ajánlását is megfogadta, azonban még mindig vannak bírálatra okot adó helyzetek a társaság jegyellenőrzési, pótdíjazási gyakorlatában.

Szabó Máté szerint - bár a BKV tavaly ígéretet tett rá, hogy orvosolja a problémát - továbbra is sok panasz kifogásolja az ellenőrök bántó hangnemét, "otromba, olykor nyomdafestéket nem tűrő stílusát". Pozitív fejleménynek értékelte ugyanakkor, hogy a jegyellenőrök és biztonsági őrök tevékenységét kifogásoló panaszok kivizsgálása dokumentáltan történik, a válaszlevelek az egy évvel ezelőttiekhez képest "tartalmi szempontból sokkal meggyőzőbbek", a panaszok döntő többségére pedig 30 napon belül választ adott a közlekedési társaság. Felhívta a figyelmet arra, hogy az utasok emberi méltósághoz fűződő jogát sérti, ha BKV jegyellenőrzést végző munkatársa az utas magatartását - jogszerűségétől függetlenül - kifogásolható hangnemben minősíti, vagy az utasokkal szemben megalázó módon viselkedik. 

Rámutatott arra is, hogy az utasnak sincs joga az ellenőrrel szemben verbális vagy tettleges agresszióra, és az ilyen támadások számának csökkentése, az utasok biztonságérzetének növelése érdekében az ombudsman támogatja a képrögzítésre alkalmas zártláncú kamerarendszer telepítését.

A BKV 2009 májusában kísérleti jelleggel elhelyezett egy villamoson és egy autóbuszon 3-3 fedélzeti kamerát az utasok és a társaságnál dolgozók védelme érdekében, tekintettel arra, hogy az utóbbi időben elszaporodtak a társaság munkavállalói sérelmére elkövetett bűncselekmények. A közlekedési társaság már akkor jelezte: ki akarja terjeszteni a fedélzeti kamerákat a társaság minden járművére. Jóri András adatvédelmi biztos a fedélzeti kamerákkal kapcsolatban azonban úgy foglalt állást, hogy csak korlátozottan, a gépjárművezető közvetlen környezetében és ott sem folyamatosan tartja elfogadhatónak a kamerák elhelyezését. 

Szabó Máté ismét felhívta a figyelmet arra, hogy sérül a jogbiztonsághoz és a tisztességes eljáráshoz való jog, ha a BKV pótdíjköveteléssel lép fel, miközben nem teszi lehetővé, hogy az utas - az időponttól és a megállók adottságaitól függetlenül - előre megvehesse a jegyét. A biztos előrelépésnek tartaná, ha bevezetnék a mobiltelefonos jegyvásárlást, vagy garantálnák, hogy valamennyi járművezetőnél lehessen menetjegyet vásárolni.
    Szabó Máté közölte: tavaly kifogásolta, hogy a BKV nem gondoskodott a jegyellenőrzést végző munkatársainak teljes körű azonosíthatóságáról, de ezt a közlekedési vállalat orvosolta. Szabó Máté szerint azonban sérti az utasoknak a tisztességes eljáráshoz való jogát, amennyiben az ellenőr nem tűzi ki az azonosító számát, illetve az utas kérésére sem közli azt.
    A biztos pozitívumként értékelte, hogy tavaly óta a BKV elkészítette üzletszabályzatát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!