szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az októberben felálló új Fővárosi Közgyűlés dönthet az Alstom-metrókocsik ügyéről, miután a csütörtöki közgyűlésen nem hoztak döntést arról, felbontják-e a francia gyártóval a szerződést.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésének már a napirendjére sem került fel az Alstommal való szerződésbontás ügye, mivel nem szerepelt a frakcióvezetők egyeztetése után kialakult végleges 110 napirendi pont között. A főváros gazdasági bizottsága múlt héten kedden azért ült össze, hogy meghallgassák a BKV, illetve az Alstom álláspontját az Alstom metrókocsik ügyében, amiről az elnök Lakos Imre tájékoztatta Demszky Gábor főpolgármestert, de határozatot - jogkör hiányában - a bizottság nem hozott. Ezen bizottsági ülésre, illetve a közgyűlés számára a BKV korábban elkészített egy jogi anyagot, amelyben azt vizsgálták, milyen hatása lehet annak, ha a BKV felmondja a metrókocsik gyártására és szállítására kötött szerződést. 

E szerint a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2 vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4 vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ. 

A másik lehetőség, hogy a közgyűlés tulajdonosként eljárva úgy határoz, mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie szerződések felmondására. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzéséért. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án jelentette be, hogy elutasította az Alstom 2-es metróvonalra szánt szerelvényeinek végleges típusengedélyét. A Fővárosi Önkormányzat ezt követően összehívta a gazdasági és városüzemeltetési bizottságot, hogy tárgyalják meg az ügyet. Az Alstom augusztus 10-én közölte, hogy fellebbezést nyújtott be az NKH elsőfokú, nem jogerős döntése ellen. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Alstom-metrókocsik: nem csak a fékekkel volt gond

Nem csak a fékek hibái miatt utasította vissza a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) múlt pénteken az Alstom metrókocsik típusengedélyének kiadását. A járművet irányító szoftver sem működött megfelelően, és több, a hatóság által kért dokumentációt sem nyújtott be az Alstom.

MTI Itthon

Alstom: nem a cég készítette a szerződést

Nem az Alstom Transport készítette az új metrószerelvények beszerzéséről szóló szerződést, így a vis maior feltételek sem köthetők hozzá - reagált a francia cég az MTI-nek a Népszabadság csütörtöki számában megjelentekre.

MTI Itthon

A fővárosnak nincs vészforgatókönyve az Alstom-ügyben

Egyelőre nincs vészforgatókönyve a fővárosnak arra az esetre, ha fel kellene bontani a 2-es – majd az épülő 4-es – vonalra szánt új metrókocsikról szóló szerződését az Alstom céggel, amiért a jármű prototípusa nem kapta meg a végleges szakhatósági engedélyt – írja csütörtöki számában a Népszava.

MTI Gazdaság

Új közbeszerzést írhatnak ki a metrókocsikra

Mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem adta meg a végleges típusengedélyt az Alstomnak a 2-es metróvonalra szánt kocsijaira, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire.