Hatalmas üzletet nyer és hatalmas kockázatot vállal a 4iG a magyar hadiipari privatizációval
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Előzetes letartóztatásba való kerülése előtt több milliárd forintos kárt okozó hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt tett feljelentést a Budapesti Rendőr-főkapitányságon Kovács Lajos, a Főtáv Zrt. vezérigazgatója – tudta meg a hvg.hu. A kifogásolt ügyek, amelyek még a kinevezése előtt történtek, érintik a Kocsis István vezette Magyar Villamos Művek Zrt.-t, illetve a korrupciós botrányba keveredett HM EI Zrt.-t is.
Kovács Lajos 2007-ben került a főváros tulajdonában lévő Főtáv élére. A társaság e néhány év alatt hatmilliárd forintos bevételt ért el. A rendőrség mégis úgy találta, hogy Kovács Lajos irányítása alatt a cég egyik projektje kapcsán a vállalatnak különösen nagy vagyoni hátránya keletkezett azzal, hogy a csepeli Rákóczi Liget lakópark hőellátására létrehozott Csepeli Hőszolgáltató Kft. megvette a Főtáv. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) gazdaságvédelmi osztályának munkatársai szerint Kovács Lajos csalást követhetett el azzal, hogy a megvásárolt hőszolgáltatási jogot nem apportálta vagyoni jogként a Csepeli Hőszolgáltató Kft.-be.
Tudomásunk szerint azonban a Főtáv nem is hőszolgáltatási jogról, hanem kötelezettségről állapodott meg. Mindenesetre Kovács Lajos a rendőrség gyanúja alapján – akkor még hűtlen kezelés gyanúja miatt – idén júliusban őrizetbe, majd előzetes letartóztatásba került. Mielőtt azonban ez megtörtént volna, a Főtáv vezérigazgatója hat feljelentést tett, szintén a BRFK-n. Olyan ügyeket ajánlott a hatóság figyelmébe, amelyekről a belső vizsgálat azt állapította meg, hogy kárt okoztak a Főtávnak.
A hat feljelentés közül az egyik okirat-hamisítás gyanúja miatt indult. Mivel a Főtáv egyik vezető beosztásban lévő dolgozója a cég üzleti tevékenységével kapcsolatos, üzleti titoknak minősülő dokumentumokat másolt le és juttatott el a távhőszolgáltató versenytársaihoz, akik a zrt.-vel szemben gazdasági előnyt élveztek. Emellett a Főtáv egyik autójának, egy Ford Transitnak az ingyenes használatba adása a XI. kerületi önkormányzat tulajdonában lévő Újbuda Prizma Kht. számára is kétséget hagyott afelől, hogy jogos volt-e ellentételezés nélkül megtenni azt. A kht. részéről a hvg.hu-nak azt mondták, hogy nem tudtak a rendőrségi vizsgálatról, őket még nem keresték meg.
Szerepelnek a listán olyan, szintén a Főtávnak előnytelen – lapkiadási és marketing – szerződések is, amely a belső ellenőrzés szerint nem csak indokolatlan volt, hanem a kifizetése is teljesítés előtt vagy nélkül történt. Egyrészt a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének (MaTáSzSz) hírleveleinek kiadását hozta fel a távhőszolgáltató. A belső vizsgálati anyag ugyanis ezekről a kontraktusokról azt állapította meg, hogy a fiktív és névleges jogcímekre hivatkozva kifizetett összegeket nem szerződés szerinti célra fordították. Másrészt a tervek szerint olyan, a Főtáv reklámozását szolgáló dolgokat akartak megvalósítani, mint a „Távhőszolgáltatásért” című elismerés bekereteztetése vagy a cég balatonszéplaki üdülőjébe poszterek és képek elhelyezése, illetve Főtáv-emblémás csomagolású cukorkák gyártása. Mindezek – amikre a Főtáv 62 millió forintot költött – a számvitel rendjének megsértését és a hűtlen kezelésnek a gyanúját vetik fel a Főtáv szerint.
A MaTáSzSz-hoz kötődik egy másik ügy is. A rendes tagdíjfizetésen túl a fővárosi távhőszolgáltató külön megállapodások alapján póttagdíjat fizetett a szervezetnek; 2002 és 2006 között összesen 82 millió forintot. Ez azonban indokolatlan volt, ráadásul a szövetség közgyűlésének a határozata nélkül történt. A MaTáSzSz-t a Főtáv más módon is segítette: a szervezetnek még 1995-ben bérbe adott egy irodát. Ennek felújítására 2007 márciusában szerződést kötöttek a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt-vel. A belső vizsgálat szerint ennek nem volt jogalapja, és a felújítás, valamint az új irodabútorok beszerzésével, amelyekért cserébe a Főtáv semmilyen szolgáltatást nem kapott, mintegy 12 millió forintos kára keletkezett a zrt-nek. A MaTáSzSz elnöke, Korózs András a hvg.hu-nak azt mondta, nem tud ezekről, a BRFK pedig nem kereste meg, de ha megteszik, állnak a hatóság rendelkezésére. Megjegyezte: a Főtáv egyik telephelyén lévő MaTáSzSz-iroda bérleti díja teljesen piaci alapú.
A HM EI Zrt. más ügyben is érintett. A céggel a Főtáv vállalkozási szerződést kötött a távhőszolgáltató szerződéses bázisának kezelésére. Igen ám, de – mint azt a Főtáv hangsúlyozta – ez az igazgatóság jóváhagyása nélkül történt, s olyan feladatok kiszervezésére is vonatkozott, amelyeket a társaságon belül kellett volna elintézni. A Főtávnak előnytelen és értékaránytalan szerződésekre a cég 2002 és 2009 között mintegy 2,5 milliárd forintot fizetett ki. Kovács Lajos kinevezése után ezeket a kifizetéseket jelentősen lecsökkentették, és 2009-ben már csak 2,9 milliót utaltak át a HM EI-nek. Ebből az ügyletből a revizorok számítása szerint a Főtávnak minimálisan 200 millió forint kára keletkezett.
Ennél jóval többre, mintegy 1,1 milliárd forintra becsülték azt a kárt, amit a Főtávnak a még Kocsis István vezette MVM-mel 2005-ben tető alá hozott kontraktusa okozhatott. A távhőszolgáltató ugyanis Kunigunda utcai telephelyén egy gázturbinás erőművet akart létesíteni. Ehhez beszerzési eljárás által választotta ki a hosszú távú hőenergia-ellátást biztosító partnert, amely az MVM Zrt. lett. A szerződés megkötése után alig egy hónappal a villamos művek kezdeményezte az árképzés – számára kedvező – módosítását, amit a Főtávnál az igazgatóság döntése nélkül meg is tettek, mondván, ez nem a kontraktus módosítása, hanem annak kiegészítése. A beruházás során alkalmazták azt a megszokott módszert, hogy az egyes feladatokat szétbontották, így a vállalási ár már nem érte el a 100 millió forintot, amihez nem kellett sem igazgatósági jóváhagyás, sem közbeszereztetés. Ráadásul a kivitelezés folyamatába beiktatták a távhőszolgáltató saját cégét, a Főtáv-Komfort Kft.-t, amivel – a belső ellenőrzés megállapítása alapján – a Főtávnak többletköltsége keletkezett.
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Ezúttal üres volt a csomagtartó.
Nem a „luxizás” leleplezése hozza magával a felháborodást. A nagy változásokhoz vezető lendület hosszú idő alatt halmozódott fel.
Az okok most egyértelműek.
Rendkívül értékes lehet.
A kórtermek jelentős része nem hűtött Magyarországon, a betegek elviselhetetlen melegre panaszkodnak.
Ennek töredéke az a pénz, amelyhez privatizációs bevételként jutott.
Tizenkét ügyben vizsgálja felül a Kúria a saját korábbi határozatát.