szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az előzetes tervek szerint az Országos Mentőszolgálathoz (OMSZ) vonná a betegszállítás irányítását a szaktárca - közölte Beneda Attila, az egészségügyi államtitkár kabinetfőnöke a betegszállításról tartott konferencián csütörtökön Budapesten.

Mártai István, az OMSZ főigazgatója ugyanakkor kifejtette: még ma is úgy látják, hogy jó intézkedés volt a betegszállítás és a mentés különválasztása. Hozzátette, hogy a kormányzat a szakma érintett képviselőivel a jövő héten kezd egyeztetni a tervekről. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke azt mondta, a következő két hónapban egészen biztosan az következik, hogy átkerül az OMSZ-hez a szállítás, ehhez viszont előbb meg kellene teremteni a szükséges kapacitást.

Ehhez képest a kabinetfőnök által vázolt tárcaszintű elgondolás szerint egy független irányító rendszerrel akarnák irányítani a betegszállítást. Tóth István, az MBOE alelnöke ezzel kapcsolatban hozzátette: az MBOE naponta országosan 22-26 ezer beteget szállít, az OMSZ viszont csak fele ennyit. Bíró Ferenc szerint ez az elképzelés úgy lenne tisztességes, ha nem csak az irányítás, hanem az egész tevékenység az OMSZ-hez kerülne. Ezt viszont ők sem akarják, mert ennek komoly pénzügyi következménye is lenne - tette hozzá az MBOE elnöke, aki szerint arra sincs semmiféle garancia, hogy így hatékonyabban, vagy gazdaságosabban működne a rendszer.
   
A jelenlegi rendszer európai szinten összehasonlítva a legolcsóbb - szögezte le. A most felvázolt elképzelés ezt veszélyezteti és emellett a jelenlegi magánbeteg-szállítás széteséséhez is vezet. Az MBOE elnöke kifejtette azt is: a mentőszolgálattal együttműködési szerződésben vállalták, hogy amikor szólnak, az adott térségben lévő összes kapacitásukat az ő irányításuk alá helyezik, ezért sem látják megalapozottnak a tárca elképzelését. A csütörtöki Országos Betegszállító Konferencián a betegszállítás jövőben is fenntartható hatékony és gazdaságos működéséről tanácskoztak a szakma képviselői. Megfogalmazták, hogy a legfontosabb feladat a felesleges párhuzamosságok és az indokolatlan szállítások kiszűrése, valamint a szociális indikációjú szállítások kikapcsolása a rendszerből.
   
Emellett indokoltnak tartják a háziorvosok (a megrendelők) szigorúbb ellenőrzését is, hogy kiküszöböljék a felesleges betegszállításokat. Ezek ugyanis, amellett hogy jelentős kapacitást foglalnak le, éves szinten mintegy 1,7 milliárd forint plusz költséget jelentenek a betegszállításban. Engelbrecht Imre, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségpolitikai főtanácsosa a konferencián tartott kerekasztal-beszélgetésen azt hangsúlyozta, hogy egyértelműen szükség van egy független irányítóra a betegszállításban. Kőrösi László, az Országos Egészség Pénztár finanszírozási főosztályvezető-helyettese szerint a betegszállítást meg kell tartani, azt viszont, hogy ki az irányító, részletkérdésnek tartja. Ádám Aurél, a Vesebetegek Országos Szövetségének elnöke ehhez kapcsolódóan azt mondta: járható útnak tekinti, hogy központi irányítás legyen és szerinte erre alkalmas lehet az OMSZ.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Hivatalosan is jóváhagyták az ír mentőcsomagot

Hivatalosan is jóváhagyták kedden az uniós országok pénzügyminiszterei az Írország megsegítésére kidolgozott 85 milliárd eurós pénzügyi mentőcsomagot. A konstrukciót egy héttel ezelőtt dolgozták ki, a mentőakcióban részt vesz a Nemzetközi Valautaalap (IMF) is.