Fidesz-közeliek az RTL Klubban - Csillag születik

A botrányos pályázaton nyert országos rádiófrekvencia után ezúttal a piacvezető kereskedelmi tévében szerzett befolyást az Infocenter-csoport. A következő lépése a Lánchíd Rádió terjeszkedése lehet.

Fidesz-közeliek az RTL Klubban - Csillag születik

Megvan a harmadik harmad. A választásokon nyert kétharmad mellé a Fidesz-közeli Infocenter.hu Zrt. megszerezte Magyarország alighanem legbefolyásosabb médiavállalkozásának, az RTL Klubot működtető társaságnak csaknem az egyharmadát. Ezzel lett kerek a világ Stumpf István számára is, aki bár miniszter- vagy nagykövetjelölt nem lett, hirtelen sajtóguruvá válva izgulhatta végig a második forduló estéjét. A Századvég Alapítvány elnöke sok helyen vállalt már cégtisztséget az Állami Nyomda Nyrt.-től az Aviva Biztosító Zrt.-ig, ám a mostani helyzet új. Múlt csütörtökön tulajdonrészhez jutott ugyanis az Infocenterben, ő és Nyerges Zsolt ügyvéd váltotta a társaság 51 százalékos részvényesét, a miniszterjelölt Fellegi Tamást.

Igaz, Stumpfnak mindössze négy százaléka van a cégben, ám ő a mérleg nyelve, hiszen Nyerges csomagja éppúgy 48 százalékos, mint a dán Defap pénzügyi csoport Central Media nevű vállalkozásáé. A múlt csütörtöki üzletkötés idején az Infocenter-csoportba még csak a Heti Válasz, az ez idő tájt öt dunántúli frekvenciára is pályázó budapesti Lánchíd Rádió és a Class FM nevű országos kereskedelmi rádió tartozott. Az egykori kancelláriaminiszter Stumpffal azonban csak másnapig váratott magára a nagy ugrás: minden eddiginél nagyobbat dobbantva megszerezték az MRTL Zrt. 31 százalékát.

A választás lezárását követő, hétfő reggeli bejelentés szerint az Infocenter megvette a milliárdos vállalkozó Rákosi Tamás cégcsoportjába tartozó IKO Média Holding Zrt.-t, s ami a lényeg, benne az MRTL-részvényeket. Nem részletezett módon infocenteres lett további három másik Rákosi-érdekeltség fele is (lásd ábránkat). Ezzel kiterjedt médiacsoport teljes vagy részleges tulajdonosa lett a Nyerges–Stumpf-páros: helyi, erősen jobboldali politikai adótól országos zenerádióig, heti magazintól földi sugárzású kereskedelmi tévéig terjed a skála.

A befolyásszerzés Magyarország legnézettebb és legjövedelmezőbb televíziójában léptékváltást, mondhatni forradalmi változást jelent a jobboldali médiaterjeszkedésben. A közelmúlt zűrös ügyeiben, például a Klubrádió esetében (lásd A szabad frekvencia című írásunkat) mindössze néhány tízezer hallgatóról és elhanyagolható mennyiségű pénzről volt szó, de még az országos kereskedelmi rádiók bekebelezésekor is csak néhány tíz- vagy százmillió forintra ment ki a játék. Az MRTL árbevétele azonban 2008-ban több mint 40 milliárd forint volt, adózás előtti eredménye pedig megközelítette a 7 milliárdot. Ha ez nem is akkora biznisz, mint mondjuk az autópálya-építés, az arányos osztalékból vígan finanszírozható a politikai sajtóbirodalom.

Nem is szólva a nemzeti együttműködés szolgálatába állítható bulvárműsorokról. Az RTL szinte minden szegmensben piacvezető, a 18–49 éves korosztály 30 százaléka választja főműsoridőben, általában 6-8 százalékpontot ver rá konkurensére, a Tv2-re. A csatorna bulvárhíradója, a Fókusz rendszeresen a nézettségi toplisták élén áll, sokszor kétmilliónál is népesebb közönséget is a képernyők elé ültetve, s az RTL-é a legnézettebb hírműsor is. Stumpf fáradtságra és a három hónapos hajsza után megkezdett kéthetes szabadságára hivatkozva nem válaszolt a HVG terveiket firtató kérdésére. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a politikai befolyással kapcsolatos találgatást visszautasította, mondván, a kereskedelmi csatorna műsorszerkesztésében semmilyen változást nem jelent az új kisebbségi tulajdonos, az akvizíció szerinte tisztán gazdasági szempontú volt. A hír- és információs műsorokat nem az IKO gyártja, de a tartalmi kontroll vagy az utolsó vágás joga a beszállító által készített programok esetében is az RTL-é.

Az üzleti célú verzió mellett szólhat, hogy – információink szerint – hitelből történt az 1,5 milliárd forintos jegyzett tőkéjű IKO Holding és a kapcsolt cégek megvásárlása, így a kisebbségi tulajdonosnak is az az érdeke, mint az RTL Klub luxemburgi anyacégének: dőljön a pénz. Ugyanakkor mégsem kizárt, hogy a bulvármédiában mindennapos, de a Hír Tv csoportnál is sikerrel alkalmazott technológiát nagyban is kipróbálják, és cserélgetik, sztárolják a testvérorgánumok szerzőit, anyagait, információit.

Az IKO három tagot küldhet az MRTL igazgatóságába, az már biztosnak tűnik, hogy az egyik Nyerges lesz, de a testület tagja marad Rákosi is. Az Infocenter nem vett zsákbamacskát, hiszen a hatályos cégjegyzék szerint Fellegi mindmáig tagja a tévétársaság felügyelőbizottságának, amelybe még 1997-ben került be az RTL akkori kisebbségi tulajdonosa, a Matáv delegáltjaként. Aligha hihető egyébként, hogy a leendő miniszter végleg levenné a szemét az Infocenterről. Fellegi és Stumpf ugyanis nemcsak a Fidesz-őskorból ismerik egymást, de volt már közös üzletük is. Sok vihart megélt tanácsadó cégüket, az Euroatlantic Kft.-t (HVG, 2009. szeptember 5.) tavaly nyáron, nem sokkal az Infocenter létrehozása előtt alakították egyszemélyessé, akkor Fellegi vásárolta ki üzlettársait, köztük éppen Stumpfot.

JAKUS IBOLYA