Amikor jönnek kikapcsolni az áramot...
Egy pusztavacsi lakos szerint azzal, hogy a szolgáltató tavaly novemberben jogtalanul akarta kikötni az áramot a házában, megzsarolta őt és családját, mert - így szól az érvelése - a cég megbízott embere csak a visszakapcsolási díj befizetése ellenében volt hajlandó elállni a lekapcsolásról. A hatóság általános tapasztalatai szerint lehet, hogy a szolgáltató az előírt időpontig nem kapta meg a befizetést igazoló csekkeket. Az ügyészség egyébként elutasította a panaszost, aki a fogyasztóvédelemhez akar fordulni.
Tavaly év elején, a februári elszámoláskor derült ki, hogy a havi átalányként meghatározott mennyiségnél több áramot fogyasztott a Pusztavacson élő Asztalos-család. Az EDF DÉMÁSZ Zrt. által megállapított összeget havi részletekben fizették. Júliustól csúszásba kerültek, amit végül november 3-án rendeztek. A hvg.hu-nak a feleség elmondta, hogy a számlák közül egy volt, amivel kicsit több mint 90 napon túl tartoztak, de a többivel együtt ezt is befizették.
November 4-én Asztaloséknál megjelent a EDF DÉMÁSZ képviselője és közölte, hogy 36 ezer forintos elmaradásuk miatt az ingatlanukat lekapcsolják az áramszolgáltatásról. Az asszony bemutatta a csekkeket, hogy igazolja, a számlákat letudták. Csak az éppen esedékes havi csekk van még nála, ám nincs kilencven napnál régebben lejárt számlája, amit a szerződés a lekapcsoláshoz előír, de még hatvan napnál régebbi sem.
A szolgáltató embere a csekkszelvényeket nem fogadta el, s hivatkozva a központban kapott utasításra, lekötötte az áramszolgáltatást. A cég szerződése szerint azonban ettől el kellene tekinteni, ha az ügyfél be tudja mutatni a befizetést igazoló csekkszelvényeket. A díjtartozás rendezését célzó felszólítást egyébként a szolgáltató egyszer elküldte – ám nem háromszor, ahogy az az előírásban van – a fogyasztónak, de Asztalos Tibor állítja, ők az ajánlott levelet nem kapták meg. A EDF DÉMÁSZ munkatársa Asztalos feleségének azt mondta: visszakötik az áramot, ha 17 ezer forintot lerónak.
„Tekintettel a vonatkozó adatvédelmi szabályokra, dokumentált felhatalmazás hiányában a konkrét ügyről nem adhatunk felvilágosítást harmadik fél részére. Általánosságban elmondható, hogy 'ügyfeleinket tartozás esetén több alkalommal is levélben értesítjük a fizetés elmaradásáról. Ha ennek ellenére nem egyenlítik ki tartozásukat, tértivevényes kikapcsolási értesítőt postázunk, kérve az elmaradás soron kívüli kiegyenlítését. Ha az ügyfél mobiltelefonszámával rendelkezünk, SMS-ben értesítjük a tartozásról, valamint a kikapcsolásról'. Akkor, ha továbbra sem egyenlítik ki a hátralékot, a tértivevényes kikapcsolási értesítőben megjelölt napok bármelyikén felfüggesztésre kerül a szolgáltatás, addig, amíg a fogyasztó a tartozást nem rendezi” - közölte a EDF DÉMÁSZ.
Asztalos nem törődött bele
Asztalos Tibor ezt az eljárást jogtalannak tartotta, és az ügyfélszolgálattól próbált segítséget kérni, ám mivel semmire sem jutott, kifizette a kért összeget. A dolgot azonban nem hagyta ennyiben, és feljelentést tett a Pest Megyei Főügyészségen, mondván, a cég részéről megvalósult a zsarolás, mert nem volt díjfizetési hátraléka. Ezért jogosulatlan haszonszerzés céljával, fenyegetéssel érte el a társaság dolgozója, hogy eltűrjék az áram kikapcsolását és megfizessék a visszakapcsolás költségét. A főügyészség a területileg illetékes Dabasi Városi Ügyészséget rendelte ki a vizsgálat lefolytatására.
Ott megállapították: a szolgáltatási szerződés egyértelműen szabályozza, hogy díjfizetés elmaradása esetén az áramszolgáltató cég milyen lépéseket tehet az ügyféllel szemben. Ennek alapján pedig nem történt bűncselekmény. Az ügyintéző kijelentése, hogy "Asztalosék meg is fagyhatnak, ha nem fizetnek", nem tekinthető zsarolásra alkalmas kijelentésnek. Az ügyészség határozata ellen Asztalos panasszal élt, de azt elutasították. Asztalos a nyomozást megszüntető határozat ellenére sem adja fel. Közölte, a fogyasztóvédelemhez fordul, hogy bebizonyosodjon, az áramszolgáltató nem a szerződésben foglaltak szerint járt el.
Megkérdeztük a fogyasztóvédelmi hatóságot
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője a hvg.hu-nak elmondta, hogy az áramszolgáltatók általában egy külső céget bíznak meg a kikapcsolások intézésével. Nem mindegyik vállalat fogadja el a helyszínen bemutatott számlát, akad olyan szolgáltató, amelyik csak a központjának bemutatott csekkek révén mondja rendezettnek a tartozást. A szóvivő a konkrét ügyben nem akart nyilatkozni, hiszen hozzájuk nem érkezett bejelentés, de azt elmondta, nem biztos, hogy a november 3-án történt befizetések másnap már megjelennek a szolgáltatónál.
A szóvívő közölte azt is, hogy tavaly mintegy 1500, áramszolgáltatással kapcsolatos fogyasztói bejelentés érkezett a hatósághoz; ezekben a számlázás, a mérés, illetve a szolgáltatás ki- és bekapcsolása miatt emeltek kifogást a fogyasztók. „Általában túlszámlázás merül fel, a szolgáltató által kiküldött összeggel nem értenek egyet az emberek, vagy amiatt emelnek szót, hogy nem kaptak számlát” – fejtette ki Fülöp Zsuzsanna. Megjegyezte, az áramszolgáltatóknak több millió ügyfelük van, így könnyen történhet adminisztrációs hiba.
„A kikapcsolásoknál általános tapasztalat, hogy a szolgáltatók jogszerűen járnak el. Amennyiben viszont a fogyasztónak van igaza, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki, vagy élhet azzal a kötelezéssel, hogy a szolgáltató szüntesse meg a jogsértő állapotot" – mondta a szóvívő.