szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Jövő szerdán tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés a „A Budapesti kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakítása” című, európai uniós támogatással megvalósuló projekt – ismertebb nevén BuBi – megvalósításáról szóló előterjesztést.

Jövő szerdán a Fővárosi Közgyűlés az előterjesztés nyomán jelölheti ki a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) a projekt megvalósítójának és biztosíthatja az uniós forrás kiegészítéséhez szükséges hazai önrész forrását a főváros költségvetéséből. A BuBi ingyenbringa projektre 899 988 500 forint vissza nem térítendő támogatás megítéléséről döntött a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2011 tavaszán, miután a korábban elhalt projektötletet újra felkarolta a BKK. A projekt előrehaladásának következő lépése a Támogatási Szerződés megkötése, melyhez a Közgyűlés szerdai döntése szükséges.

A BKK a BuBi projekt keretében olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatást vezet be Budapesten, melynek keretében Budapest legsűrűbb beépítettségű, és legnagyobb utazássűrűséggel jellemezhető belvárosias részén a kerékpáros közlekedés olyan emberek számára is elérhetővé válik, akiknek van szándékuk, kedvük kerékpározni és szívesen használják ezt a közlekedési módot, de nem tudják saját biciklijüket használni. Ez leginkább a távolabbról bejáróknak, a belvárosi lakóknak, a turistáknak vagy épp a hegyen lakóknak lenne megfelelő közlekedési forma, de az is előfordulhat, hogy valaki a bejáráshoz autót használ, de a belső területeken kerékpárra ülhet a BuBi segítségével.

Stiller Ákos

A projekt lényege tehát a környezetbarát közlekedési szolgáltatási kínálat bővítése Budapest belterületén, ennek jegyében egymástól átlagosan 560 méter távolságra lévő 74 helyszínen telepített, mindenki számára könnyen hozzáférhető, több mint 1000 kerékpárok kölcsönzésére nyílhat lehetőség. A rendszerben – hasonlóan a hagyományos közösségi közlekedéshez – biztosított az egyirányú utazás lehetősége, a több mint ezer darab kerékpár felvétele és leadása az automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon történik, bankkártya/hitelkártya, chipkártya és/vagy mobiltelefon használatával.

A pontos technológiai megvalósítás részleteit a BKK a következő hónapokban dolgozza ki. A visszaadás helye a hálózaton belül tetszőleges. A projekt teljes költsége a korábbi becslések alapján csaknem 1,1 milliárd Ft, azonban  magyar tapasztalatok híján a tényleges ár a közbeszerzési eljárások eredményeként derül majd ki.

A BKK Zrt. a projekttel párhuzamosan és ahhoz kapcsolódóan teljes egészében saját forrásból megvalósuló beruházásokat is indít még az idén, a BuBi kerékpáros közlekedési rendszerbe történő illeszthetőségének, valamint a használhatóság feltételeinek és a szolgáltatás színvonalának növelése érdekében. Ennek keretében kerülhet sor közterületi, kerékpártámaszok létesítésére, a közlekedési hálózat elemeinek kerékpárforgalmi szempontú korrekciójára, biztonságosan és rendezetten kerékpározható belvárosi útvonalak bővítésére,  jelzőlámpás csomópontok  kerékpárbarát felülvizsgálatára, a kerékpározáshoz és a fenti feladatokhoz kapcsolódó tájékoztatási tevékenység ellátására és a jövőben budapesti kerékpáros létesítmények tervezési, kivitelezési útmutatójának elkészítésére. A projekt hozzájárulhat a városi kerékpározás népszerűsítéséhez és így Budapest levegőminőségének javításához, a torlódások csökkentéséhez és a város élhetőségének javításához.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!