szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

A Brokernet üzletkötőjeként dolgozó nejének segített állítólag ügyfeleket szerezni az Egri Városi Ügyészség helyettes vezetőügyésze, amiről egy, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél (PSZÁF) tett panasz számol be – tudta meg a hvg.hu. Az ügyben Polt Péter legfőbb ügyész vizsgálatot rendelt el. A Brokernet Zrt.-nél ez már lezajlott, a cég szerint minden rendben van.

„Szajlainé első alkalommal, a férjével keresett fel minket, aki közvetlen főnököm és ő is erőteljesen bekapcsolódott a termékismertetésbe, segített a feleségének meggyőzni minket arról, hogy hitelt vegyünk fel” – ez szerepel a felsőtárkányi Pappné Molnár Lili által a PSZÁF-hoz idén április 25-én benyújtott panaszban. Az asszony a felügyeletnek írt levelében hangsúlyozta azt is, hogy „Szajlai József azt is előadta, hogy kérdezzük meg erről egy másik kollégánkat is, aki minket megelőzően szintén ügyfele lett a Brokernetnek és szintén hitelt vett fel a befektetéshez.”

Pappné Molnár Lilit – mint azt a nő a hvg.hu-nak állította – a munkahelyén, az Egri Városi Ügyészségen kezdte el rábeszélni főnöke arra, hogy fektessenek be a Brokernetnél, mondván, a neje ott dolgozik üzletkötőként. „Ezt követően jöttek ki együtt hozzánk. Mivel férjem ekkor már beteg volt, mindenképpen szeretett volna engem és a gyermeket anyagilag biztonságban tudni, így jónak gondolta, ha a befektetéshez kötött életbiztosítási szerződést kötünk, amihez – a főnököm és felesége javaslatára – 2007-ben tízmillió forint hitelt vettünk fel.”

Fazekas István

 

A Brokernet üzletkötőivel szembeni eljárások
Kramer P. Stephan hangsúlyozta, a Brokernet üzleti minőségének megtartásának alapvető eszköze a prevenció, de ha mégis kiderül, hogy egy szerződés megkötése során üzletkötőjük tisztességtelenül járt el, nem tartotta be az etikai normákat és ezzel az ügyfelet megkárosította, akkor felelősségre vonják. Ez jelentheti azt, hogy pénzt vonnak meg tőle, sőt előfordulhat, hogy kötbért kell fizetnie. Súlyosabb esetben felbontják az üzletkötő szerződését, a legvégső retorzió pedig akár büntetőeljárás megindítása is lehet. A vezérigazgató-helyettes megjegyezte, amennyiben egy üzletkötőjük személyes kapcsolattartást ígér az ügyfélnek, de azt nem tartja be, akkor etikátlanul jár el.

A befektetés azonban nem úgy alakult, ahogy a házaspár remélte. Mindez azonban csak Pappné Molnár Lili férjének 2010-ben bekövetkezett halála után derült ki, és akkor vált teljesen nyilvánvalóvá – az asszony elmondása szerint –, hogy befektetéseik 67 százalékos veszteséget szenvedtek el. Pappné a hvg.hu-nak arról számolt be, hogy az üzletkötő által ígért személyes kapcsolattartás három év alatt csupán három általános e-mailes tájékoztatásra korlátozódott, amit – mint a PSZÁF-nak is jelezte – „semmiképp nem neveznék személyesnek és testreszabottnak.” A hölgy megjegyezte: mivel férje a szerződés megkötése után nem sokkal később fekvőbeteg lett és kórházi ápolásra szorult, nekik sem idejük, sem energiájuk nem volt arra, hogy a befektetéseikkel foglalkozzanak, ezért is kértek személyre szóló pénzügyi tanácsadást. Minderre hivatkozva, illetve, hogy az üzletkötőtől csak a szerződés aláírása után kapták meg a terméktájékoztatót, a kontraktust jó erkölcsbe ütközőnek és semmisnek tartja a felügyeletnek elküldött panaszában.

A Brokernet Zrt. megbízottaival szemben alapvető elvárás, hogy tevékenységük során az ügyfél igényeinek figyelembe vételével maximális megelégedettségre és a bizalom megtartására törekedjenek – mondták a hvg.hu-nak, amikor Pappné Molnár Lili esete kapcsán megkerestük őket. A konkrét ügyről – az érintett jóváhagyása után – annyit közöltek, hogy a hölgy és férje a befektetéshez kötött életbiztosítási szerződés kombinált hitelfelvétel lehetőségével élt. „A kontraktus aláírása után csak négy évvel érkezett panasz az ügyféltől, amit kivizsgáltunk. Megállapítottuk, a szerződés jogszerűen jött létre és a kapcsolattartás is megfelelő volt” – jelentett ki Kramer P. Stephan, a Brokernet vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: a Papp-házaspár az éves egyenlegközlők megkapása után sem jelezte, hogy gondjuk lenne.

A cég nem tért ki arra, hogy etikusnak tartja-e Pappné Molnár Liliék szerződéskötésének körülményeit, amit a felügyeletnek megküldött dokumentumban többek között kifogásként említ. Pappné úgy véli, etikai kérdést vet fel, hogy egy munkahelyen valaki főnöki pozícióban ajánlja annak a pénzügyi cégnek a szolgáltatásait, amelynél a neje dolgozik. Az asszony hozzátette, abba sem gondoltak bele a befektetés aláírásakor, hogy ha gond van, akkor egy ilyen helyzetben miként reklamálhatnak.

A Legfőbb Ügyészség (LÜ) szóvivője, Horányi Miklós a hvg.hu megkeresésére azt közölte, Polt Péter legfőbb ügyész vizsgálatot rendelt el az ügyben. Az Egri Városi Ügyészség helyettes vezetőügyésze pedig csak annyit mondott megkeresésünkre, hogy az eljárás miatt egyelőre nem kíván nyilatkozni, de hangsúlyozta, hogy áll a döntés elé, bármi lesz is az. A mintegy másfél hete elrendelt vizsgálat során, cikkünk megjelenéséig még nem hallgatták meg a leginkább érintett Pappné Molnár Lilit. A hvg.hu úgy tudja, hogy az LÜ hozzáállását esetleg befolyásolhatja az, hogy a PSZÁF-nál megpanaszolt eset évekkel ezelőtti. Ugyanakkor – mint arról a felügyelethez elküldött dokumentum is tanúskodik –, nem egyetlen emberről van szó, illetve – a hvg.hu úgy tudja –, hogy nem csak 2007-ben, hanem azóta is voltak hasonló esetek.

A PSZÁF, amely korábban kockázatosnak mondta a befektetéssel összekötött hitelfelvétel lehetőségét, a hvg.hu-t arról tájékoztatta, hogy Pappné Molnár Lili ügyének kivizsgálására három hónap áll rendelkezésre, így az üggyel kapcsolatban még nem tudnak bővebb felvilágosítást adni. A hvg.hu-val azt közölte a szervezet, a beérkezett panaszoknál megvizsgálják, hogy a biztosítás-közvetítésben résztvevő személyek jogosultak voltak-e tevékenység végzésére, illetve, hogy az ügyfelet esetleg az ügyleti döntés során megtévesztették-e. A felügyelet számára – mint azt Binder István szóvivő hangsúlyozta – „gyakorta az a probléma, hogy az ügyfél szóbeli közlésekre hivatkozik, ugyanakkor a pénzügyi szolgáltató az ügyfél által aláírt kockázatfeltáró nyilatkozatokkal igazolja álláspontját. A PSZÁF álláspontja szerint ezért rendkívül fontos, hogy tudatos fogyasztóként a (leendő) ügyfél minden szerződés, ajánlat tartalmát olvassa el, mielőtt aláírja.”
 
Hozzátették: a felügyelet a vizsgálat megállapításai nyomán hozhat szankciót az érintett piaci szereplővel szemben, illetve, ha nem állapítható meg jogsértés, zárhatja le intézkedés nélkül az ügyet. Az ügyfél esetleges kártérítési igénye polgári jogi úton, illetve az idén július 1-jétől a PSZÁF mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület révén rendezhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!