szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

Kilenc évvel az első elképzelések megfogalmazását követően készülhet el az 1-es és a 3-as villamosvonalak fejlesztése. A két, leromlott állapotú vonal rekonstrukciójára az elmúlt években számtalan terv készült, s persze ez sem akkor, úgy, és annyiért valósul meg, mint korábban tervezték.

A Fővárosi Közgyűlés június végén döntött az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztéséről, amely a korábbi lelkesedés után még az előző önkormányzati ciklusban megrekedt. A közgyűlés döntése értelmében a főváros 2,4 milliárd forintos önrészt biztosít; a 40,2 milliárd forintos beruházást túlnyomórészt az Európai Unió finanszírozza.

A beruházást a Budapesti Közlekedési Központ bonyolítja le. A BKK honlapján az olvasható, hogy a két vonalon „a műszaki állapotok az elmúlt években annyira leromlottak, hogy beavatkozás és fejlesztés nélkül a forgalom fenntartása a következő években veszélybe kerülne”. Mint írják: több szakaszon 5-20 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, a sínek gyakran felpúposodnak.

A jelenlegi végállomás a Lágymányosi hídnál
©

Végre átmegy

A rekonstrukció során az 1-es villamos vonalát átvezetik a Lágymányosi hídon (a vágányok helye a híd 1995-ös átadása óta megvan), és a Budafoki úton keresztül a Fehérvári útig hosszabbítják meg. A korábbi tervekkel ellentétben a 3-as villamos pályáját csak felújítják, meg nem hosszabbítják. Mindkét vonalon akadálymentesítik a megállókat, rámpákat és lifteket építenek ki; a nagyobb csomópontokban lefedik a megállókat.

Az 1-es vonalon a Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között megújul a pálya, a teljes infrastruktúra és korszerűsítik az energiaellátást. A 3-as vonal esetében a Bihari út egyvágányú szakaszát kétvágányúra építik át, felújítják a pályát a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útja belső részén, a Fehér út mentén, az Élessaroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton – olvasható a BKK honlapján.

Mindkét vonalon lesznek majd füvesített pályaszakaszok, ennek elsősorban környezetvédelmi és hangszigetelési szempontból van jelentősége. A munka várhatóan 2012-ben kezdődik és 2014-ben fejeződik be. A főváros egy másik, ugyancsak uniós program keretében új villamosokat is tervez vásárolni; az új, alacsonypadlós szerelvények vegyesen járhatnak majd az 1-esen használt Tatra és a 3-ason használt hannoveri villamosokkal.

Tervek és ötletek

Az 1-es és a 3-as villamos fejlesztésének terve legalább hat évre nyúlik vissza. A hálózatfejlesztés elgondolása 2005-ben, Budapest középtávú fejlesztési tervében már szerepelt, 2007-ben döntött úgy az akkori városvezetés, hogy a tervezetet „projektesíti”.

2005-ben még teljes rekonstrukcióban és komplex hálózatfejlesztésben gondolkodtak. Az akkori elképzelések szerint az 1-es villamost az egyik oldalon a Bécsi út végéig, a vonal másik végén pedig a Lágymányosi hídon át az Etele térig, vagyis a Kelenföldi pályaudvarig tervezték meghosszabbítani. A 3-as villamost szintén mindkét irányban tovább építették volna: egyrészt összekötötték volna a Szegedi úton át a Béke térig, másrészt a déli oldalon a Csepel szigeten keresztül a budafoki Városház térig.

A 3-as villamos Mexikói úti végállomása
©

A beruházás tartalma aztán a realitások figyelembevételével jelentősen lecsökkent, legalábbis átmenetileg: az 1-es villamos észak-budai meghosszabbítása lekerült a napirendről, ahogyan az Etele téri hosszabbítás is. A városvezetés célja az volt, hogy a villamos legalább a Lágymányosi hídon menjen át, és átmenetileg a Budafoki útnál alakítsák ki a végállomását. Az engedélyeztetés várható elhúzódása miatt akkor ez reálisabb volt, mint a Fehérvári úti elvezetés.

A 3-as villamost ekkor már csak az egyik irányban tervezték meghosszabbítani, a Soroksári útig, így ugyanis közvetlen kapcsolata lenne a ráckevei HÉV-vel. Ekkor vetődött fel, hogy a villamos vonalát a HÉV végállomása helyett inkább a Topánka utcán át Pesterzsébet központjáig vezessék tovább; ennek a tervnek aztán legalább annyi ellenzője volt, mint támogatója. Ellene szólt például az, hogy a villamos új végállomását a HÉV megállójától csak mintegy 400 méterre lehetett volna kialakítani, így valódi intermodalitásról, vagyis közvetlen átszállási kapcsolatról már nem lehetett beszélni. Maradt végül a Soroksári úti hosszabbítás terve.

Újratervezés

A tervezett fejlesztés szerint az 1-es vonal nagyjából 1 kilométerrel lett volna hosszabb, és két új megállót alakítottak volna ki, a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál. A terv része volt a már meglévő szakaszok újjáépítése, a sínpálya megújítása, az elektromos hálózat korszerűsítése, valamint a megállók fejlesztése, akadálymentesítése.

©

A beruházás keretében 16 új, alacsonypadlós villamost vásárolt volna a főváros, hét darab 54 méteres szerelvényt az 1-es, és kilenc darab 33 méter hosszú villamost a 3-as vonalra, amelyek a jelenleg futó szerelvényekkel vegyesen közlekedtek volna. Így minden negyedik villamos lett volna akadálymentes a két vonalon, és ezek kiszámítható menetrend szerint közlekedtek volna.

2008-ban Budapest vezetése úgy döntött, a beruházást uniós források felhasználásával kívánja megvalósítani. A teljes árat 44 milliárd forintra tervezte a főváros (26,5+17,5 milliárd forint), ennek 77 százalékára, mintegy 33 milliárd forintra pályázott az EU-nál a főváros. 2009 nyarán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a kormány is az uniós beruházások közé sorolta a két villamosvonal fejlesztését.

A fejlesztés uniós támogatását 2009 decemberében kellett volna aláírni, a városvezetés azonban más műszaki lehetőségeket is meg akart fontolni, így a szerződést nem írták alá. 2010 tavaszára egy szakértői csoport alakította ki azt a műszaki tartalmat, amely most zöld utat kapott. Ebben a 3-as villamos meghosszabbítása már nem szerepel, ám tartalmazza a vonal teljes rekonstrukcióját, amit korábban nem.

Sufnituningtól a teljes járműcseréig

Az 1-es villamos Fehérvári úti meghosszabbítását az teszi lehetővé, hogy időközben a hosszabb – és az átszállási lehetőségek szempontjából lényegesen kedvezőbb – szakasz engedélyeztetése is megtörtént. Az új műszaki tartalmat ismét el kellett fogadtatni a kormánnyal, azóta ez is megtörtént.

Ugyancsak több elképzelés született a két vonal járműállományának megújítására. Az első, legszerényebb verzió szerint az 1-es villamos vonalára motor nélküli, alacsonypadlós pótkocsikat vett volna a főváros, a 3-as vonalán pedig felvetődött a meglévő, hannoveri villamosok részleges átalakítása alacsonypadlóssá. Utóbbi megoldást a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület annak idején sufnituningnak nevezte, ebben tulajdonképpen komoly vita nem volt.

A közgyűlés által most elindított beruházás járműbeszerzést már nem tartalmaz; a főváros áprilisban döntött arról, hogy uniós pénzekre pályázik új járművek (villamosok és trolik) beszerzésére. Ennek keretében 2014-ig 96 új, alacsonypadlós villamost állítanának forgalomba, a beszerzést 2016-ig további 37 szerelvény vásárlása követheti. Az új városvezetés tervei szerint a beszerzést 98 százalékban az Európai Unió fizeti majd, a főváros önereje 3 milliárd forintot tesz ki.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Király Dávid Itthon

Nehezen újítható meg a BKV járműállománya

Jóllehet az olcsón beszerzett, használt járművek rövid távon látványos javulást eredményezhetnek Budapest közösségi közlekedésében, valójában csak tűzoltásra elegendők. Hosszabb távon az új járművek beszerzésének nincs alternatívája.

MTI Itthon

Lecseréli elavult trolijait és villamosait a főváros

Csaknem száz új villamost és trolit vásárol Budapest 2014-ig, a képviselők az erről szóló határozatot 31 igen szavazattal egyhangúlag fogadták el a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. Az előterjesztés szerint 96 villamost, és 93 trolibuszt szereznek be 2014-ig, a második ütemben, 2016-ig további 37 villamos érkezhet Budapestre.