Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos ellentmondást szül. Az EU alapvetően korlátozza a módszert, ám a rendészeti és nemzetbiztonsági célra kiskaput hagy, és ezzel a lehetőséggel egyre többen szemezgetnek.","shortLead":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos...","id":"20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee.jpg","index":0,"item":"d3fc49d4-84a6-4556-9f5c-00e04783bca9","keywords":null,"link":"/360/20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 14. 09:30","title":"Mire (nem) használhatja a rendőrség az arcfelismerést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely rangos oldtimer rendezvény jellemzően méregdrága csillogó autókat felvonultató mezőnye ezúttal Tokaj környékét vette célkeresztbe.","shortLead":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely...","id":"20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5.jpg","index":0,"item":"1ccac4b4-cec1-4538-8e02-50640316cc30","keywords":null,"link":"/cegauto/20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","timestamp":"2025. április. 14. 09:55","title":"7 személyes régi dízel kombitól a milliárdos sirályszárnyas kupéig: a Mercedes Csillagtúrán versenyeztünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe74edca-f1a7-4abd-b56a-7771e557c4b9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány héten belül kivezeti az egyik mobilos bankolási lehetőség az OTP-nél, és lehetnek ügyfelek, akiknél csak a készülékcsere jelent majd megoldást.","shortLead":"Néhány héten belül kivezeti az egyik mobilos bankolási lehetőség az OTP-nél, és lehetnek ügyfelek, akiknél csak...","id":"20250414_otp-bank-mobilos-belepes-megszunes-applikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe74edca-f1a7-4abd-b56a-7771e557c4b9.jpg","index":0,"item":"1121572d-5342-4f22-a530-ccd421d769df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_otp-bank-mobilos-belepes-megszunes-applikacio","timestamp":"2025. április. 14. 09:03","title":"Az OTP-nél bankol? Fontos határidő közeleg – lehet, hogy hamarosan nem tud majd a mobilján belépni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d2af41-fe77-4025-bbb8-13cdc2fcf008","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Mathieu van der Poel szerint gyilkossági kísérletet követtek el ellene, amikor a teli kulaccsal fejen dobták.","shortLead":"Mathieu van der Poel szerint gyilkossági kísérletet követtek el ellene, amikor a teli kulaccsal fejen dobták.","id":"20250414_fej-dobas-kerekparverseny-gyoztes-mathieu-van-der-poel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d2af41-fe77-4025-bbb8-13cdc2fcf008.jpg","index":0,"item":"5078ee80-ae50-41fd-b20a-16d58691b4d2","keywords":null,"link":"/sport/20250414_fej-dobas-kerekparverseny-gyoztes-mathieu-van-der-poel","timestamp":"2025. április. 14. 13:13","title":"Fejbe dobták az Észak Pokla kerékpárverseny győztesét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce361b1f-36e1-40dd-aa77-b2be5fc5e561","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Orbán Viktor zebraügye nem igényelt eddig állatorvosi konzíliumot” – nyílt levelet kapott a rektor a látogatással kapcsolatban, amire ő szintén nyílt levél formájában reagált.","shortLead":"„Orbán Viktor zebraügye nem igényelt eddig állatorvosi konzíliumot” – nyílt levelet kapott a rektor a látogatással...","id":"20250415_Orban-Viktor-zebras-videoja-komoly-hullamokat-vetett-az-Allatorvostudomanyi-egyetemen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce361b1f-36e1-40dd-aa77-b2be5fc5e561.jpg","index":0,"item":"43184a70-a8e9-4495-bc35-90cea8502606","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Orban-Viktor-zebras-videoja-komoly-hullamokat-vetett-az-Allatorvostudomanyi-egyetemen","timestamp":"2025. április. 15. 07:25","title":"Orbán Viktor zebrás videója komoly hullámokat vetett az Állatorvostudományi Egyetemen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Nem kapott róla kérdést a kormánypárti sajtótól, így aztán nem is beszélt Szijjártó Péter az ukrajnai Szumi ellen virágvasárnap elkövetett, 34 halálos áldozatot és több mint 100 sérültet követelő orosz támadásról. A külügyminiszter elmondta, hogy Magyarország semmilyen, Ukrajnába irányuló támogatást nem hajlandó támogatni – ezt a többi tagállam elfogadhatatlannak tartja.","shortLead":"Nem kapott róla kérdést a kormánypárti sajtótól, így aztán nem is beszélt Szijjártó Péter az ukrajnai Szumi ellen...","id":"20250414_Szijjarto_orosz-ukran-haboru_kulugyminiszterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"d62301fc-8632-461c-8f94-0ec46a7dbb71","keywords":null,"link":"/eurologus/20250414_Szijjarto_orosz-ukran-haboru_kulugyminiszterek","timestamp":"2025. április. 14. 15:11","title":"Szijjártó ellenez minden Ukrajna-párti kezdeményezést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5b01334-4ad1-41af-ae1c-1bef9712b2ea","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az akadémikus elmondta azt is, hogy a törvényhozásnak nincs joga marginalizálni több tízezer embert. ","shortLead":"Az akadémikus elmondta azt is, hogy a törvényhozásnak nincs joga marginalizálni több tízezer embert. ","id":"20250414_falus-andras-alaptorveny-biologiai-nem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b01334-4ad1-41af-ae1c-1bef9712b2ea.jpg","index":0,"item":"e1427e5b-f207-4a5b-a425-851ce5f8302c","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_falus-andras-alaptorveny-biologiai-nem","timestamp":"2025. április. 14. 12:48","title":"Falus András az Alaptörvény-módosításról: Tudományosan nem igaz, hogy valaki vagy férfi, vagy nő lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35a36ace-d17f-476a-82e7-690b1bfc3083","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"1,1 millióan adtak választ Magyar Péter népszavazási kezdeményezésére, a kérdések közül csak egy bizonyult igazán megosztónak. De számít-e a szakpolitika és a morál, vagy csak a kormányváltás a fontos? Lesz-e többkulcsos adó, ha kormányra kerül a Tisza? És melyik kérdés eredménye lepte meg leginkább Magyar Pétert? Erre voltunk kíváncsiak a vasárnapi rendezvényen.","shortLead":"1,1 millióan adtak választ Magyar Péter népszavazási kezdeményezésére, a kérdések közül csak egy bizonyult igazán...","id":"20250414_Magyar-Peter-Nemzet-Hangja-nepszavazas-eredmenyvaro-Tisza-Part-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35a36ace-d17f-476a-82e7-690b1bfc3083.jpg","index":0,"item":"4941290d-a13e-47ab-9478-2e50d90eae3b","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_Magyar-Peter-Nemzet-Hangja-nepszavazas-eredmenyvaro-Tisza-Part-video-ebx","timestamp":"2025. április. 14. 10:30","title":"Nem is a kérdés a fontos, hanem hogy bukjon ez a rendszer – videóriport a Tisza eredményvárójáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságban a Budapest Szíve program? - A volt főépítész cáfol
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Az új városvezetés szerint a Budapest Szíve projektet nehéz helyzetbe hozta, hogy az előző ciklusban a beruházás uniós támogatását más tartalomra kérték, mint ami a kiviteli szerződésben szerepelt, s emiatt az uniós támogatás is veszélybe került. Budapest volt főépítésze szerint azonban mindenben a szabályok szerint jártak el, és precíz eljárás esetében még akkor sincs veszélyben az uniós pénz, ha egyébként a rendszer hibás.
A Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. június végén, sajtóbejáráson jelentette be, hogy az ősz elején átadják a program két projektjét, a Hídfőterek és a Kaputérség beruházást. Az első elem, azaz a Főutca-projekt már korábban elkészült. Amint azt a környéken járók már tapasztalhatják: a tavaly ősszel megkezdett beruházás mind a Károly körúton, mind a Március 15. téren és környezetében a végéhez közeledik, a kivitelezők már a garanciális javításokat, pótlásokat végzik.
Annak ellenére, hogy a Budapest Szíve projektet nem kísérték botrányok, s a fővárosi fejlesztések többségével ellentétben különösebben sokat nem is csúszott, önálló fejezetként szerepel a Tarlós István által nemrég bemutatott Fehér könyvben, amelyben a városvezetés az előző ciklusokból megörökölt „50 legsúlyosabb problémát” gyűjtötte össze.
A Fehér könyv szerint a Hídfőterek projekt legnagyobb hibája a rossz előkészítettség, emiatt például az uniós támogatásról szóló szerződésben és a vállalkozói szerződésben más-más műszaki tartalom szerepel. „A projekt megvalósítása során sok műszaki tartalomváltozásra volt szükség” – olvasható a Fehér könyvben. A városvezetés szerint a műszaki tartalom bizonytalansága olyan válsághelyzetet eredményezett, amelynek megoldása jelentős idő- és munkaráfordítást igényel.
MTI / Földi Imre
A problémagyűjteményből az derül ki, hogy nagyjából ugyanezek a gondok vetődtek fel a Kaputérség projekt esetében is. A mostani városvezetés szerint a fentiek veszélybe sodorták a teljes projekt mintegy 4,2 milliárd forintos európai uniós támogatását. A hvg.hu arra volt kíváncsi, mik is azok a problémák, amelyek válsághelyzetet eredményeztek. A Fővárosi Önkormányzatnak feltett kérdéseinkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) válaszolt.
Tervek, vállalások
A BKK szerint a beruházást rosszul ütemezték, így hiányos tervdokumentációt kellett engedélyezni, emiatt a műszaki tartalmat folyamatosan módosítani kellett. Az is kockázatot jelentett, hogy nem volt idő a kiviteli tervek elkészítésére a pályázati dokumentáció benyújtása előtt, ezért azokat a kivitelezőnek kellett elkészíteni, ez pedig kiszolgáltatottá tette a beruházót, vagyis a fővárost.
A közlekedési központ szerint az előző városvezetés pénzügyi szempontból túlvállalta magát, ezért az engedélyezési tervekben olyan beruházások is szerepeltek, amelyek végül nem valósultak meg, mint például a Madách téri és a Március 15. téri mélygarázs. (A BKK ide sorolja a Városháza Fórumot is. A Martinelli-tömb befejezése azonban sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt része, és finanszírozási szempontból sem sorolható a Budapest Szíve projekt többi eleméhez.)
Pataky Zsolt
Az előző városvezetés eredetileg úgy tervezte, hogy a Hídfőterek első és második ütemét egyaránt a főváros valósítja meg. Tavaly februárban azonban a főváros és az V. kerület vezetése abban állapodott meg, hogy a második ütemért, azaz a Széchenyi (az egykori Roosevelt) tér és környezete megújításáért a kerület felel majd. A BKK szerint ugyanakkor nem gondoskodtak arról, hogy a két ütem ne váljon el időben egymástól, mint írják, ennek kezelése az új városvezetésre maradt.
Például
Az új városvezetés által megfogalmazott előkészítetlenségre a BKK több példát is megfogalmazott. Ilyen például a Belgrád rakpart forgalmi irányának megfordítása: az eredeti tervek szerint a rakpart jelenleg déli irányú forgalmát északivá alakították volna, a forgalmi rend 4-es metróhoz kapcsolódó átalakítása, továbbá a Főutca-program is ezzel számolt, ugyanakkor az átalakítás mintegy 800 millió forintos költsége a Budapest Szíve projekt egyik elemében sem szerepel.
A BKK felidézte, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél a Váci utca vonalában gyalogos-átkelőhelyet terveztek, ez azonban csak a Hídfőterek-projekt második ütemében szerepel, míg a gyalogátkelő biztonságát szolgáló középsziget kialakítását már az első ütem is tartalmazza. Megemlíti a BKK azt is, hogy a Március 15. tér átalakításával megszűnő parkolóhelyeket és turistabusz-várakozóhelyeket mélygarázzsal kellett volna pótolni, a garázsépítés viszont – mint azt fent már említettük – kikerült a projektből.
Alakul a Március 15. tér
Pataky Zsolt
A BKK ugyanakkor megjegyezte: „egy megfelelő módon előkészített beruházás esetében is felmerülhetnek olyan előre nem látható okok, amelyek a szerződés módosítását eredményezik”. A közlekedési központ szerint a műszaki tartalom módosítása a támogatás lehívhatósága és az elszámolhatóság szempontjából kockázatot jelent.
A műszaki tartalom módosítására vonatkozó kérdésünkre a BKK több tucat változtatást sorolt fel, ezek elsősorban kisebb műszaki változások, amelyek alapvetően a forgalomtechnikát, a közműépítést és a hírközlést, a köz- és díszvilágítást, valamint a térépítészetet érintik.
Rendszerhiba
Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze szerint viszont mind a Budapest Szíve projekttársaság, mind a Főpolgármesteri Hivatal munkatársai a legjobb tudásuk szerint jártak el az ügyben. A beruházásért felelős szakember a hvg.hu-nak elmondta: amikor a főváros az uniós forrásokra pályázott, a projekt már építési engedéllyel rendelkezett; nem is lehetett volna másképp, mivel ez volt a szabály. A főváros közlekedési és közműcégei azonban módosításokat kértek, s ezeket végre kellett hajtani, máskülönben a projekt nem kapott volna kiviteli engedélyt.
Beleznay Éva
Horváth Szabolcs
A volt főépítész közölte: az uniós támogatásokhoz ezeket a módosításokat be kell jelenteni, de ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma. Beleznay Éva elmondta: más uniós projekteknek sincs kiviteli terve akkor, amikor a támogatási szerződést megkötik, nemcsak Budapesten, máshol sem. „Ez a rendszer hibája” – tette hozzá Budapest volt főépítésze.
Intézményi problémák
„Valóban voltak bizonytalanságok, hibák” – ezt már Koszorú Lajos, a Budapest Szíve program terveit készítő M-Teampannon Kft. vezető tervezője mondta lapunknak. Koszorú szerint „jellemző, hogy míg a Városháza közbeszerzési jogászai a pályázati kiírást egy évig készítették, addig a műemléki környezetben elhelyezkedő terület 30-35 szakmát érintő átalakításának engedélyes terveit mindössze három hónap alatt el kellett készíteni”.
A vezető tervező könnyelműnek nevezte azt, hogy a kiviteli tervek elkészítését a kivitelezőre bízták, mint mondta: „ez a hivatali apparátus felelősségáthárító mechanizmusa”. Koszorú úgy látja, az egymásra épülő lépések során, a különböző szereplők érdekei miatt változott folyamatosan a műszaki tartalom.
„Úgy költött el a főváros milliárdokat, hogy a megfelelő időben nem volt egy felelős, kompetens menedzsment a beruházás mögött." Szerinte a Városháza mint hivatali szervezet nem az ott dolgozó emberek tudása, hanem intézményrendszeri problémák miatt nem alkalmas egy ennyire összetett projekt lebonyolítására. Koszorú Lajos kijelentette: ezt a régi és az új városvezetés is érzékelte, utóbbi jobban.
A BKK cáfolja a cáfolatot
Cikkünk megjelenése után a Budapesti Közlekedési Központ e-mailben reagált Beleznay Éva volt budapesti főépítész szavaira. A BKK szerint a projekt nem építési, hanem engedélyezési tervvel bírt akkor, amikor a főváros uniós forrásokra pályázott, a támogatási szerződés megkötésekor jogerős építési engedélye sem a Hídfőterek, sem a Kaputérség projektnek nem volt.
A BKK közölte: a hatóságoknak hiányos tervdokumentációkat kellett engedélyeztetni, emiatt a kiviteli tervek készítésekor kellett lefolytatni azokat az egyeztetéseket, amelyeket a BKK szerint az építési engedélyezési eljárás idején kellett volna.
A közlekedési központ egyetértett a volt főépítésszel abban, hogy „ha nincsenek nagy eltérések, és minden precízen le van könyvelve, a módosításokból nem lehet probléma”. A BKK szerint azonban a megvalósult műszaki tartalom nagy mértékben tért el az eredeti műszaki tartalomtól.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
Noha a Kossuth tér átépítését az Országgyűlés ma nagy többséggel megszavazta, a beruházás részleteiről semmit sem tudni. Az ország „főterének” megújítására várhatóan új terveket készítenek, pedig 2007-ben már lezajlott egy építészeti tervpályázat, amelynek az eredményével akkor mindenki elégedett volt.
A Szabadság híd és a Margit híd után a Petőfi híd felújítása a legsürgetőbb, ez most Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja. A Lánchíd felújítása attól függ, lesz-e rá pénz, az Árpád híd rekonstrukciója viszont biztosan a következő ciklusra marad. Hídkörkép.
A zöldpárt fővárosi képviselői szerint Budapest főtere lehetne az ideiglenes Városháza park és a Főpolgármesteri Hivatal parkolójának átalakításával létrejövő új köztér. A Városháza környezetének rendezésére messze nem ez az első terv, a nagy nekiveselkedés azonban eddig minden alkalommal kudarcba fulladt.
Kedd délutánra már ötödik alkalommal hirdetett demonstrációt Hadházy Ákos. Pankotai Lili, Rainer-Micsinyei Nóra és Iványi Gábor is felszólalt, majd papírrepülőkkel támadták Orbán Viktor munkahelyét.