szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Néhány év múlva nem lesz elég négy ajtó és két tükör ahhoz, hogy egy autóval taxizni lehessen. A készülő jogszabály megszabja a taxiként használható kocsik méretét, korát és károsanyag-kibocsátását is. Szakértők szerint a rendelet miatt a mai taxik 20-30 százaléka kihullik.

Új szabályozás léphet életbe a taxizásra - tudta meg a hvg.hu. Jelenleg ugyanis még egy rendszerváltás előtt született jogszabály érvényes erre a szolgáltatási formára. A taxizás személyi, műszaki és pénzügyi feltételeit ma is egy 1989-es minisztertanácsi rendelet határozza meg, amely mostanra meglehetősen elavulttá vált. Bár a több mint két évtizedes rendelet is megszab bizonyos műszaki paramétereket, méretre vonatkozó feltételek ma például nincsenek a jogszabályban. Igaz, 2-3 ajtós autókkal a rendszerváltás idején sem lehetett taxizni, s a rendelet értelmében a taxikon két külső visszapillantó tükörnek kell lennie – a két tükör akkoriban még nem volt alapfelszerelés.

A ma még érvényes szabályozás meghatározza azt is, hogy a taxisoknak milyen tanfolyamot kell elvégezniük, milyen jogosítványt kell szerezniük, de előírás a taxis tevékenységet végző vállalkozó vagy vállalkozás pénzügyi teljesítőképessége is.

2015-től viszont csak olyan autót lehet taxiként használni, amelynek a tengelytávja legalább 2510 milliméter, csomagtartója pedig minimum 460 literes – mondta a hvg.hu-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A szabálymódosítás oka, hogy egységesebbé váljon a ma még nagyon heterogén taxiállomány.

Tíz évesnél idősebb járművel nem lehet majd utast szállítani
Végel Dániel

A Skoda maradhat, a Suzuki ugrik

A taxiként alkalmazható gépjárművek paramétereit a személyszállítási törvényhez kapcsolódó kormányrendelet rögzíti majd, és ezt egészíti ki a tervek szerint a főváros területén egy önkormányzati rendelet – közölte lapunkkal a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) taxi szekciójának vezetője. Dudás Zoltán szerint józan elgondolás a taxik méreteinek megszabása, ami a nyomtávra, a tengelytávra, a kocsi magasságára, illetve a csomagtartó méretére vonatkozik majd.

A taxik méretének megszabása miatt a szakember szerint nem sok kocsi esik majd ki a forgalomból, legalábbis Budapesten; mint mondta, a fővárosban már ma sem nagyon jellemző, hogy alsó kategóriás autókkal taxiznának. Egy példa a taxisok által favorizált, kedvező ár-érték arányú Skoda Octavia, amely a középkategória közepén helyezkedik el; Dudás Zoltán szerint ez a kocsi méreteit tekintve alkalmas taxizásra, az ennél kisebb autók azonban már nem.

A Skoda Octavia tengelytávja 2578 milliméter, így ezzel a típussal, illetve a vele azonos kategóriájú autókkal a jövőben is lehet majd taxizni, de például az ugyancsak népszerű Suzuki SX4-essel már nem, mivel ennek tengelytávolsága egy centiméterrel kevesebb, mint az új előírás.

A Skoda Octavia maradhat az "iparban", kisebb társai már nem
Végel Dániel

Aki maradni akar, cserél

A jövőben azonban nemcsak a méretet, hanem a kocsik korát, valamint károsanyag-kibocsátását is szabályozzák majd. A tervek szerint 2013-tól csak 10 évnél fiatalabb, és legalább Euro III-as motorral működő autókkal lehet majd taxizni, 2015-től az Euro IV-es, 2020-tól az Euro V-ös motor lesz az előírás. A MKIK szekcióvezetője úgy látja: a rendeletnek ez a része már okozhatja a taxik egy részének – Dudás becslése szerint körülbelül 20 százalékának – kihullását.

Metál Zoltán szerint ez lehet 25-30 százalék is, a Budapesten közlekedő taxik átlagéletkora ugyanis hét év. A korra és a motorra vonatkozó szabályok tehát már 2013-ban életbe lépnek, a méret azonban csak 2015-től számít majd; a taxis szövetség elnöke úgy látja, ez elegendő idő arra, hogy a vállalkozók lecseréljék „méreten aluli” járműveiket.

Dudás Zoltán elmondta: jellemzően 10 évnél idősebb felső, vagy felső-középkategóriás autókat, például Mercedeseket, Audikat, VW Passatokat érint majd az új szabályozás. A készülő jogszabály azonban várhatóan hagy majd kifutási időt a régebbi, kevésbé korszerű autók használóinak – az MKIK szekcióvezetője szerint a vállalkozások ezalatt amúgy is lecserélnék az elöregedett autókat. Úgy fogalmazott: „aki a piacon akar maradni, az cserél”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI-OS Itthon

Újra a terminál elé állhatnak a rendelt taxik Ferihegyen

A Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a taxis szervezetek sikeres tárgyalásai nyomán ismét a 2-es terminál előterének érkezési szintjén lehet beszállni a telefonon előrendelt taxikba a Liszt Ferenc repülőtéren – közölte a BKK.

InfoRádió Itthon

2011-ben nem emelkedik a drosztdíj a taxisok

A Főpolgármesteri Hivatal által kijelölt illetékes, Komáromi Endre, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft vezetője elmondta: Tarlós István főpolgármester visszavonta a Fővárosi Közgyűlés drosztdíj-emelési határozatát, így 2011-ben nem emelkedik a taxisok ezen kiadása.

MTI Itthon

Új taxidrosztrendelet lép életbe Budapesten

Új taxidrosztrendelet lép életbe Budapesten 2012. január 1-jével, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén a képviselők 20 igen szavazattal, 11 tartózkodás mellett elfogadták György István főpolgármester-helyettes erre vonatkozó előterjesztését.

VG/Napi Gazdaság Itthon

Jogsértő volt a közmédiás taxitender

A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap június 3-án kiírt taxitenderét. Az indoklás szerint nem lett volna szükség ebben az esetben gyorsított eljárásra, a kiírás egyes feltételei pedig aránytalanok és jogsértőek voltak.