szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Több száz taxis gyűlt össze Budapesten, az 56-osok terén szerda délután, hogy tiltakozzon a fővárosi taxisokra vonatkozó rendelettervezet miatt. Azt mondják, ha nem lesz megegyezés, legközelebb már nem maradnak egy helyben autóikkal.

Délután két órára a tér megtelt az akcióhoz csatlakozó autókkal. A rendezvény kezdetén a demonstrációt szervező Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke, Farkas Zsolt és a szakszervezet alelnöke, Fábrás Tibor a fővárosi taxizásra hatóságilag rögzített árat és létszámszabályozást követelt. Mint mondták, a rendezvényre a főváros képviseletében Komáromi Endrét, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjét is meghívták, ő azonban azt mondta: nincs felhatalmazása arra, hogy részt vegyen a demonstráción.

A képre kattintva nézze meg galériánkat!
Fazekas István

Farkas Zsolt beszédében kiemelte: jelenleg 328 taxidroszt működik a fővárosban 1440 férőhellyel, Budapesten összesen 6200-an taxiznak engedéllyel. A taxisok számát a főváros például úgy korlátozná, hogy ötévesnél öregebb autó ne állhasson munkába, a tízévesnél idősebb taxik pedig álljanak ki a forgalomból. Farkas Zsolt elmondta, ezt a szabályozást az újonnan belépőkre elfogadnák, a jelenlegi dolgozókra azonban nem. Fábrás Tibor ezzel kapcsolatban hangsúlyozta: a taxiknak minden évben szigorított műszaki vizsgán kell átmenniük, továbbá véleménye szerint nem is lehet "egy kalap alá venni" a különböző típusú autókat. A tervezetnek a járművek életkorára vonatkozó része elleni tiltakozásul a demonstráció résztvevői a színpad mellett "roncstemetőt" alakítottak ki: ide parkoltak azok a taxik, amelyek a fővárosi koncepció szerint bérkocsiként nem közlekedhetnének tovább. Ezekre a járművekre a szervezők "roncs" feliratot ragasztottak.

Fábrás Tibor az MTI-nek azt mondta, a "kiszuperált" gépkocsik között van mindössze hároméves hibrid autó is, miután a csomagtartó mérete alapján nem felelne meg az új szabályozásnak. Fábrás Tibor a fix, hatósági árról elmondta, a korábban indítványozottnál legutóbb már egy jóval alacsonyabb tarifát javasoltak a fővárosnak: a jelenleg érvényes maximált árat. E szerint a 300 forintos alapdíj mellett, nappal 240, éjszaka pedig 336 forintos kilométerdíjért lehetne taxizni a fővárosban, akár leintik, akár telefonon hívták az autót. A demonstráción részt vevő taxisok ezt kevesellték. A TGFSZ elnöke szerint jelenleg mindegy, mit javasolnak, mert a főváros teljesen elzárkózik a fix ár elfogadásától; nem akarja biztosítani, hogy a taxisoknak kiszámítható jövőjük legyen, az utasok pedig kiszámítható szolgáltatást vegyenek igénybe. A fővárosi demonstráción több taxitársasághoz tartozó autó, illetve úgynevezett mezítlábas - önálló vállalkozó - taxisok is részt vettek. Farkas Zsolt elmondta: a taxitársaságok vezetőinek többsége támogatja a fix tarifát.

A TGFSZ alelnöke az MTI-nek kifejtette: a fővárosi koncepció több részével ugyanakkor egyetértenek. Példaként említette a Budapesten tevékenykedő fuvarszervező irodákkal kapcsolatban a kaució megszüntetését, valamint a környezetvédelmi törekvéseket, csak  - mint fogalmazott -  a sorrenddel van gond. A létszámszabályozást és a fix tarifa bevezetését követően, amikor már "értéket képvisel az engedély, és meg tudnak belőle élni", akkor meg tudnak felelni a szigorú előírásoknak is. Az 56-osok terén tartott demonstráció rendben ért véget. A térről távozó taxisok dudálva adtak hangot tiltakozásuknak. Fábrás Tibor a rendezvényt zárva azt mondta, nem szeretnének hosszabb időt tölteni azzal hogy "újra és újra pogácsák és kávék" mellett beszéljék át a már többször tárgyalt koncepciójukat. Ha nem oldódik meg a helyzet, folytatják a demonstrációt. A következő alkalommal viszont már "nem maradnak helyben" autóikkal - jelentette ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!