Tetszett a cikk?

Minden valószínűség szerint tévedés okozta a magyar és az iráni kormány között hétfőn kirobbant konfliktust - írja az Origo. Magyarország megtiltotta az iráni külügyminiszter repülőgépének, hogy átrepüljön az ország felett, de több jel is arra utal, hogy rosszul értelmeztek egy EU-s tiltólistát, amely kitiltotta az európai légtérből az iráni nemzeti légitársaság legtöbb gépét.

Az iráni külügyminiszter Magyarországon át repült volna Hollandiába egy nemzetközi konferenciára. A diplomáciai bonyodalmat okozó lépést a Magyar Külügyminisztérium technikai okokkal indokolta, mivel a tárca szerint az iráni gép "nem felelt meg valamennyi szükséges feltételnek". A magyarázatot azonban az iráni külügyminisztérium szóvivője "elfogadhatatlannak" nevezte, és hétvégén a teheráni magyar nagykövetet is bekérették, hogy magyarázatot követeljenek.

Magyarország európai uniós jogszabályokra hivatkozva tiltotta ki a légtérből az iráni miniszter repülőjét, de közben az Ali Akbar Szálehi iráni külügyminiszter útjába eső többi EU-tagállam megadta az engedélyt. A miniszter vasárnap egy olyan holland konferencián vett volna részt, ahol a vegyi fegyverek betiltásának szükségességéről tárgyaltak.

Irán budapesti nagykövetségén az Origónak azt mondták, hogy a repülőúthoz Törökország, Bulgária, Románia, Ausztria, Németország és Hollandia is megadta az engedélyt, egyedül Magyarország nem. Az AFP szintén arról számolt be, hogy ezek az országok megadták az engedélyt az irániaknak.

Ali Akbar Szálehi, Irán külügyminisztere
AP

A Magyar Külügyminisztérium sajtófőosztálya szerint az iráni gép átrepülési kérelmét a repülésbiztonságra vonatkozó uniós szabályok alapján utasították el. Az Európai Bizottság rendelkezik egy repülésbiztonsági tiltólistával, amely felsorolja az EU légteréből kitiltott, veszélyesnek tartott légitársaságokat. Tóth József, a minisztérium sajtófőosztályának vezetője az Origónak azt mondta, hogy a miniszter gépe rajta volt a tiltólistán, és ez egyértelműen kizáró ok volt.

Az Európai Tanács repülésbiztonságra vonatkozó tiltólistáját rendszeresen frissítik, az incidens előtt utoljára november 23-án, múlt szerdán újították meg. A lista főleg harmadik világbeli légitársaságok flottáit tiltja ki az európai légtérből technikai és biztonsági okokból, de a kitiltott légitársaságok néhány megbízható gépét mentesíti a tilalom alól. A kitiltott légitársaságok mellett többnyire szerepel egy kivétellista arról, hogy mely gépek jöhetnek be mégis az EU-ba.

A tiltólistán szerepel az iráni nemzeti légitársaság, az Iran Air, amelynek a teljes flottája ki van tiltva az EU-ból. Kivételt képez a flotta 23 gépe, az EU-ba beengedhető iráni gépek azonosítókód, úgynevezett lajtsromjel szerint fel vannak sorolva a dokumentumban.

Az Origónak nyilatkozó iráni diplomata szerint a külügyminiszter egy A321-típusú, EP-AGB azonosítóval ellátott géppel repült volna Hollandiába: ez a gép nem szerepel a kivételek listáján, ezért a magyar hatóságok joggal hihették, hogy az Iran Air-re kiszabott általános tilalom vonatkozik rá, és nem szabad az európai légtérbe engedni.

Tóth József szerint az irániak által beadott átrepülési kérelemben nem volt feltüntetve üzemeltetőként a Meraj Air, és a Külügyminisztérium munkatársai a korábbi tapasztalatok alapján joggal feltételezték, hogy a gép az Iran Air flottájához tartozik. A főosztályvezető hozzátette: a közelmúltban, szeptemberben is történt hasonló eset, amikor a kitiltott légitársaság gépével akart átrepülni Magyarország fölött az iráni elnök, és akkor sem engedték át.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!