szerző:
hvg.hu

Az Origo szerdai cikkében arról ír, hogy az 1992-ben a TF-en ledoktoráltak közül egyedül Schmitt Pál dolgozatából hiányoznak a szövegközi hivatkozások, a többiek szerint ez kötelező elem volt. A lap megszólaltatott néhány, az államfővel egy időben doktorált kutatót is.

Az Origo szerdai cikkében a Schmitt Pál doktori disszetrációjával szemben megfogalmazódott plágiumgyanú nyomán megszólaltott olyan kutatókat, akik az államfőhöz hasonlóan ugyancsak 1992-ben szerezték meg doktori címüket a Testnevelési Főiskolán. A lap a tíz darab az évi doktori közül nyolchoz fért hozzá, Schmitt Pál dolgozatát a dékán magához rendelte a vizsgálat lefolytatásáig.

A Semmelweis Egyetem vezetése - ide integrálták a TF-et - szerdán jelentette be, hogy titkos összetételű tényfeltáró bizottság vizsgálja Schmitt doktoriját, a testület összetételét és az általuk készített jelentést március 28-án hozzák nyilvánosságra.

Az Origo azt írja, hogy lábjegyzetek és végjegyzetek egyik átnézett munkában sem találhatók, de mindegyikben bőven vannak hivatkozások a folyó szövegben: jellemzően a szerzők nevét és a hivatkozott tanulmány vagy könyv kiadási évét jelölték meg zárójelben. Volt, aki a lapnak csak névtelenül nyilatkozva fejtette ki véleményét, miszerint nem tudja elképzelni, hogyan mehetett át egy hivatkozások nélküli dolgozat.

Az angliai Sunderland Universityn sportpszichológusként dolgozó Soós István - aki ugyancsak 1992-ben doktorált - az Origónak azt mondta, hogy aki az akkori tudományos körforgásban részt vett, konferenciákat látogatott, annak tisztában kellett lennie vele a hivatkozások szükségességével. Hozzátette, hogy Angliában komolyan veszik a plágium kérdését: ha ilyesmi kiderül, akkor bizottság ül össze, és a minimum szankció, hogy újra kell írni.

©

Egy másik, névtelenséget kérő kutató reméli, hogy a Semmelweis Egyetem minél előbb lezárja a plágiumüggyel kapcsolatos vizsgálatát, mert a késlekedéssel önmaguknak is kárt okoznak. Volt azonban olyan megkérdezett is, aki arra utalt, hogy Schmitt szerinte vétlen az ügyben, mert ha a bírálóbizottság visszadobja a disszertációt, a dolgozat készítője bizonyára kijavította volna a hibákat.

A hvg.hu január 11-én tette közzé, hogy az államfő 1992-ben írt doktori disszertációjának nagy része - azon túl, hogy nem felel meg az egyetemi értekezés alapvető követelményeinek és számtalan helyesírási hibát tartalmaz - szinte szóról szóra megegyezik a 2005-ben elhunyt Nikolaj Georgiev bolgár sportkutató által még a nyolcvanas években írt tanulmány szövegével. Néhány órával cikkünk közzététele után a Köztársaság Elnöki Hivatal (KEH) közleményben állította: Georgiev és Schmitt ismerték egymást, közösen kutattak, és ebben az időszakban több „résztéma megtárgyalása során együttműködtek”. Egy napra rá lapunk utolérte Georgiev lányát, aki elmondta: kizárt, hogy édesapja és Schmitt együtt dolgoztak volna az ominózus tanulmányon.

A köztársasági elnök ekkor még nem szólalt meg az ügyben, de néhány nappal később a Magyar Rádióban nyilatkozott. Csakhogy az interjúban elmondottak és a KEH által kiadott közlemény tartalma között ellentmondások vannak, Schmitt Pál pedig azóta sem tudta érdemben cáfolni lapunk állítását. A rádiónak adott interjújában az államfő lényegében elismerte, hogy 180 oldalt átemelt a bolgár szerzőtől, de azt állította, hogy ez csak amolyan „törzsanyag” volt, a következtetések viszont a sajátjai. A hvg.hu azonban egy későbbi cikkében Schmitt ezen állítását is meg tudta cáfolni: Schmitt következtetéseit is Georgievtől vette át. Később kiderítettük azt is, hogy a köztársasági elnök nemcsak Georgievtől, de egy német szerzőtől, Klaus Heinemanntól is emelt át szóról szóra hosszú oldalakat. Heinemann és Schmitt egészen biztosan nem dolgozott együtt, a német kutató ugyanis az Index megkeresésére közölte: nem is hallott még Schmitt Pálról.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Többen meghaltak Olaszországban a hatalmas szél miatt

Többen meghaltak Olaszországban a hatalmas szél miatt

Hogy lesz egy kövér srácból világsztár? Új előzetes jött Elton John életrajzi filmjéhez

Hogy lesz egy kövér srácból világsztár? Új előzetes jött Elton John életrajzi filmjéhez

Saját pártjára is visszaüthet, hogy Trump a falmániája miatt átgázolt a törvényhozáson

Saját pártjára is visszaüthet, hogy Trump a falmániája miatt átgázolt a törvényhozáson

Havi 2,7 millió forintért bérel irodát Áder János alapítványa

Havi 2,7 millió forintért bérel irodát Áder János alapítványa

Miért került ma a krokodilvadász Steve Irwin a Google főoldalára?

Miért került ma a krokodilvadász Steve Irwin a Google főoldalára?

Szegő Péter: Tatárszentgyörgy tíz év után

Szegő Péter: Tatárszentgyörgy tíz év után