szerző:
Kósa András
Tetszett a cikk?

Tavaly augusztus óta gyakorlatilag semmi nem történt annak a kormányhatározatnak a megvalósítása érdekében, ami a BKV reorganizációját, adósságának csökkentését, új tarifarendszer kidolgozását írja elő a Nemzetgazdasági, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. A két tárca napok óta nem válaszol kérdéseinkre.

„A Kormány elrendeli, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter a nemzetgazdasági miniszter bevonásával határozza meg a MÁV csoport, elsődlegesen a MÁV Zrt. és a MÁV Trakció Zrt., valamint a BKV Zrt. hitelviszonyon alapuló adóssága átvállalásának elveit, tartalmát és ütemezését azzal, hogy az átvállalás összege nem haladhatja meg a MÁV csoport esetében a 300 milliárd forintot, a BKV Zrt. esetében a 78 milliárd forintot. Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, nemzetgazdasági miniszter. Határidő: azonnal.” A Kormány „felkéri a fõpolgármestert az 1. pont a) alpontjában foglalt tárgyalásokon való részvételre”.

Mindez a tavaly augusztus 4-én elfogadott 1269/2011-es kormányhatározatban olvasható, ami a MÁV és a BKV adósságának rendezéséről, a két cég újjászervezéséről szól, és amivel kapcsolatban – a főpolgármesteri hivatal közlése szerint – soha senki nem kereste meg a Városházát. Pedig a határozat egyéb intézkedéseket is előír a két miniszternek. A legfontosabb egy megállapodás az adósságok átvállalásáról. A MÁV esetében ez részben meg is született a 2011-es költségvetés módosításával, ám a BKV-nál semmi nem történt.

Átszervezési javaslat

Ezen kívül – 2011. szeptember 30-i határidővel – a határozat arra szólítja fel a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy készítse el javaslatait arra, hogyan kell átszervezni a két tömegközlekedési céget úgy, hogy az adósság ne termelődjön újra, ehhez többek között új tarifatáblázat megalkotását írja elő. A hvg.hu megkereste a két minisztériumot is a múlt hét elején, mindkét sajtóosztályról legkésőbb péntekre ígértek választ, de egyelőre semmit nem kaptunk tőlük.

Tarlós István egyelőre nem kapott konkrét segítséget a kormányától, csak ígéreteket
©

Pedig a BKV egyre kilátástalanabb pénzügyi helyzete egyértelmű lehet a kormány és az érintett minisztériumok számára is. Tarlós István már főpolgármesterré választása előtt jelezte: a BKV majdnem 80 milliárdos adóssága olyan probléma, amit a főváros nem tud egyedül megoldani, főleg, hogy Budapest maga is 183 milliárd forintnyi terhet nyög. A parlament ehhez képest tovább szűkítette a főváros mozgásterét, amikor – Rogán Antal egyéni képviselői javaslatára – az idegenforgalmi adót is a kerületekhez irányította. Ezután a költségvetési törvénnyel további 32 milliárdot zároltak a fővárostól.

A családi ezüst

Tarlós István ebben a helyzetben tavaly novemberben nyilvánosságra hozta a kormányfőnek írt kétségbeesett levelét, ami arról szólt, hogy segítség nélkül már a tavasszal lejáró hiteleit sem tudja fizetni a cég, így könnyen csődbe mehet, ami azt jelenti, a főváros a 4-es metrónak szánt uniós pénzeket is elbukja.

A kormány részéről sokáig inkább elutasítás mutatkozott, míg a múlt héten Varga Mihály miniszterelnök-helyettes ült le a főpolgármesterrel, és a megbeszélések után azt mondta, Budapest legnagyobb vállalatának működőképesnek kell maradnia, ebben kölcsönösen érdekelt a kabinet és a főváros is. "Abban vagyunk érdekeltek – és szerintem a főváros is abban érdekelt –, hogy az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni" – mondta a volt pénzügyminiszter. Igaz, a fővárosi MSZP frakcióvezető-helyettese szerint a kormányzati segítség ára Budapest maradék közművagyonának államosítása lehet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hivatalos: jön az új Downton Abbey-film

Hivatalos: jön az új Downton Abbey-film

Megkapta az engedélyt az utóbbi idők legérdekesebb telefonja – csak már nincs, aki legyártsa

Megkapta az engedélyt az utóbbi idők legérdekesebb telefonja – csak már nincs, aki legyártsa

György István: Most már bármelyik pillanatban csöröghet a regisztráltak telefonja

György István: Most már bármelyik pillanatban csöröghet a regisztráltak telefonja