Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A miniszterelnök minden bizonnyal megfeledkezhetett róla, hogy a legutóbb épp magyar ügynökök buktak le Ukrajna területén, ráadásul a példátlanság is sántít némileg, hiszen a nem NATO-tagállam Oroszország bizonyíthatóan hajtott már végre titkosszolgálati akciókat Magyarország ellen.","shortLead":"A miniszterelnök minden bizonnyal megfeledkezhetett róla, hogy a legutóbb épp magyar ügynökök buktak le Ukrajna...","id":"20250516_orban-nato-ukrajna-titkosszolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"baabbabb-9c04-4b9a-a1e6-0ba9c9320859","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_orban-nato-ukrajna-titkosszolgalat","timestamp":"2025. május. 16. 15:40","title":"Orbán Viktor: példátlan, hogy egy nem NATO-tagállam titkosszolgálati akciókat hajt végre a NATO-tagállam Magyarország ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43f4c306-a63e-4c02-a322-0a7a8c72d1d2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az Axios és a CNN két munkatársa által írt könyv alapját a Demokrata Párt belső körének tagjaival készült 200 interjú képezi.","shortLead":"Az Axios és a CNN két munkatársa által írt könyv alapját a Demokrata Párt belső körének tagjaival készült 200 interjú...","id":"20250515_biden-konyv-leepules-demokratak-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43f4c306-a63e-4c02-a322-0a7a8c72d1d2.jpg","index":0,"item":"e49698a3-4916-47b7-8d6b-396437313c60","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_biden-konyv-leepules-demokratak-usa","timestamp":"2025. május. 15. 16:31","title":"Két éven át rejtegették Joe Bident a saját kormánya elől is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"779c9517-9edd-462a-ba0d-b9d4bf45b8f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kína pedig mostanra korántsem olyan olcsó, mint volt.","shortLead":"Kína pedig mostanra korántsem olyan olcsó, mint volt.","id":"20250515_munkaerokoltseg-auto-gyartas-Romania-Nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/779c9517-9edd-462a-ba0d-b9d4bf45b8f9.jpg","index":0,"item":"5e80ebff-0979-47a4-b400-d0b6737327a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_munkaerokoltseg-auto-gyartas-Romania-Nemetorszag","timestamp":"2025. május. 15. 15:30","title":"Tizenkétszer kisebb a munkaerőköltsége egy autó legyártásának Romániában, mint Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fa767ae-0cba-4c32-8eb1-21fdc8bcba91","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A lap szerint az MVM beszámolóiból kiderül: a valós beszerzési ár és így a lakossági spórolás is a számlákon hirdetett szint töredéke. Ugyanez igaz a villanyszámlákra is.","shortLead":"A lap szerint az MVM beszámolóiból kiderül: a valós beszerzési ár és így a lakossági spórolás is a számlákon hirdetett...","id":"20250515_Nepszava-rezsicsokkentes-MVM-szamlak-rezsiboksz-megtakaritas-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fa767ae-0cba-4c32-8eb1-21fdc8bcba91.jpg","index":0,"item":"59a27bf9-9f08-432d-ab7c-7f29e1fec6f5","keywords":null,"link":"/kkv/20250515_Nepszava-rezsicsokkentes-MVM-szamlak-rezsiboksz-megtakaritas-atveres","timestamp":"2025. május. 15. 08:08","title":"Népszava: Pénzügyi jelentések bizonyítják, hogy átverés a gázszámlákon feltüntetett rezsimegtakarítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e5f4895-6141-4aa0-a72e-07630602cd27","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nap kérdése: miért borotválják le a férfiak a szempillájukat?","shortLead":"A nap kérdése: miért borotválják le a férfiak a szempillájukat?","id":"20250516_szempilla-borotvalas-trend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5f4895-6141-4aa0-a72e-07630602cd27.jpg","index":0,"item":"8c9c3842-c0b2-4fa3-8539-85a9dea0cc12","keywords":null,"link":"/elet/20250516_szempilla-borotvalas-trend","timestamp":"2025. május. 16. 05:01","title":"A szemöldökborotválás már a múlt, új bizarr divattrend terjed a férfiak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d3caa18-f12b-4b16-8329-cd35c1e03e44","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Orbán-kormány egy putyini mintára készült törvénycsomaggal minden eddiginél durvább támadást indított a tőle független szervezetek, köztük a független sajtó ellen. Erre reagálva öt nagy elérésű szerkesztőség közös, három és fél órás műsorral jelentkezett szerdán. Az alábbi részben a HVG két munkatársa, Kacskovics Mihály Béla és Tóth Jakab beszélgetett a kialakult helyzetről és a független média szerepéről – amelynek jelentőségére a végén még Bede Zsolt feltűnése is rávilágított.","shortLead":"Az Orbán-kormány egy putyini mintára készült törvénycsomaggal minden eddiginél durvább támadást indított a tőle...","id":"20250515_berangatnak-egy-olyan-politikai-terbe-ahol-semmi-keresnivalonk-nincs-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d3caa18-f12b-4b16-8329-cd35c1e03e44.jpg","index":0,"item":"1bc6e0e3-9c73-4c5b-a204-05cbd2673eaa","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_berangatnak-egy-olyan-politikai-terbe-ahol-semmi-keresnivalonk-nincs-video-ebx","timestamp":"2025. május. 15. 13:40","title":"Berángatnak egy olyan politikai térbe, ahol semmi keresnivalónk nincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","shortLead":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","id":"20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d.jpg","index":0,"item":"80004a4d-7872-4211-b680-cb952c227950","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","timestamp":"2025. május. 15. 20:20","title":"Százmilliónál indul a Mercedes-Maybach nyitott luxusa, itt a Monogram-széria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly veszély leselkedik a felhasználókra a Google Chrome-ban, de jó hír, hogy egy kattintással orvosolható.","shortLead":"Komoly veszély leselkedik a felhasználókra a Google Chrome-ban, de jó hír, hogy egy kattintással orvosolható.","id":"20250516_googlke-chrome-bongeszo-veszfrissites-biztonsag-fiokadatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"732133d2-f1d1-46a1-b161-dff3d1280cf9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_googlke-chrome-bongeszo-veszfrissites-biztonsag-fiokadatok","timestamp":"2025. május. 16. 11:03","title":"Vészfrissítés jött a Chrome böngészőhöz, ellophatják a fiókját, ha nem telepíti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Utolsó esély": nem akar már több pénzt adni a kormány Tarlósnak
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Utoljára menti meg az állam a súlyosan eladósodott BKV-t idén, nincs több köre a fővárosnak – mondta a hvg.hu-nak egy kormányzati forrás annak kapcsán, hogy Tarlós István kétségbeesett levelet írt Orbán Viktornak. Mindeközben a főpolgármester türelme is kezd elfogyni, a fővárosi tömegközlekedés finanszírozására kitalált közlekedési adóból a jelek szerint nem lesz semmi.
Nincs könnyű helyzetben Tarlós István. Mielőtt a főpolgármesteri széket elfoglalta, valószínűleg abban bízott, az Orbán-kormány pénzt pumpál majd a közel 80 milliárd forintos adósságot maga előtt görgető BKV-ba, és így az óriáscég anyagi problémáit nem a fővárosnak kell egyedül megoldania. Tarlós tévedett. Hétfőn a főpolgármesteri hivatal közölte azt a - minden bizonnyal a nyilvánosságnak szánt - levelet, amelyben a főpolgármester Orbán Viktor értésére adta: ha az állam nem segíti ki azonnal a BKV-t, a vállalat csődbe megy, a tömegközlekedés megbénulásának hatása pedig nem áll meg Budapest határánál. A főváros vezetője arra utalt, olyan országos horderejű ügyről van szó, amely akár a Fidesznek is súlyos károkat okozhat. Aznap, amikor Tarlós levelet írt, a parlamentben döntöttek: az állam a MÁV-ot megsegíti, a BKV viszont nem volt napirenden.
Jövőre magára hagynák Tarlóst
Ám nemcsak Tarlós, de az Orbán-kabinet türelme is kezd elfogyni - mint kormányzati forrásból megtudtuk. „Nem igaz, hogy egy ekkora város vezetése, amelyiknek ennyi iparűzésiadó-bevétele van, nem tudja megoldani a tömegközlekedés finanszírozását. Az nem megy, hogy a főpolgármester minden novemberben szól, hogy ’rés van a pajzson’, és várja, hogy az aktuális kormány a zsebébe nyúljon” – fogalmazott keresetlenül informátorunk. (Az iparűzésiadó-bevételeknek azonban csak 47 százaléka marad a fővárosnál, a többi a kerületekhez megy – a szerk.)
Forrásunk szerint nem igaz, hogy az állam nem finanszírozza kellően a budapesti tömegközlekedést. „Az uniós fejlesztések aránytalanul nagy része jut a fővárosnak, a kötöttpályás közlekedésben például több mint a 90 százaléka” – mondta. Azt mindenesetre nyilvánvalóvá tette, hogy „ez volt az utolsó alkalom, hogy a főpolgármestert ilyen formában kisegítik, több nem lesz”. Információink szerint a kormányban kritikával szemlélik Tarlós István vezetési stílusát, azt, ahogyan a főváros nagy ügyeket menedzsel. „Ami jó volt a III. kerületben, nem biztos, hogy jó egy kétmilliós világváros szintjén” – mondta talányosan informátorunk.
Nem lesz közlekedési adó
Tarlósék helyzetét nehezíti, hogy információnk szerint végül nem lesz közösségi közlekedési adó, pedig utóbbi - ha meg nem is mentette volna - kisegíthette volna a BKV-t. Az adót - amely az elképzelések szerint 80 milliárd forint pluszbevételt hozott volna a cégnek - a vállalkozások fizették volna be (az iparűzési adó mintájára) a központi költségvetésbe és onnan osztották volna vissza a fővárosnak. Igaz, a jövőben kieső állami hozzájárulások (azaz a 32 milliárd forintos normatív támogatás és a kedvezményes bérletek után járó 28 milliárdos fogyasztói árkiegészítés) miatt a 80-ból jó, ha 30 milliárd megmaradt volna a társaságnak. Persze az sem biztos, hogy a már elvetett közösségi közlekedési adóból egyáltalán összejött volna a 80 milliárdnyi bevétel.
Túry Gergely
Márpedig a BKV tényleg a csőd szélén táncol, s ezen a nemrég - a Budapesti Közlekedési Központ által - "parancsba adott", tömeges létszámleépítéssel járó belső megszorítások sem segítenek. A hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó BKV-s források szerint egész egyszerűen lehetetlen lenne a fővárosnak eltartania a közlekedési céget, erre Budapest nem lenne képes.
Ezzel Tarlós is tisztában van. Ahogy a levelében írta, a 78 milliárd forintos közvetlen adóssággal küzdő BKV - állami garancia híján - nem kap több bankhitelt, a december végén lejáró 6,2 milliárd, a január végén lejáró 9 milliárd, az április végén lejáró 30 milliárd forintos hitelek pedig semmilyen további mozgásteret nem adnak a cégnek.
Uniós pénzből csak a 4-es metró épül
Ráadásul a kormányzati forrás azon állítása, hogy az uniós fejlesztések aránytalanul nagy része jut a fővárosnak, vajmi keveset lendít a BKV helyzetén, és nem is fedi a valóságot. Az uniós pénzek nagy részét, több mint 213 milliárd forintot, ugyanis a 4-es metró építésére kapta a főváros, a többi EU-s forrás pedig elhanyagolható – mutattak rá a hvg.hu-nak nyilatkozó szakemberek.
„Az uniós pénzek csak beruházásra fordíthatóak, a BKV működésére nem” – tette mindehhez hozzá Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner a hvg.hu-nak azt mondta: az nem megoldás, hogy az állam időnként pénzt injektál a cégbe. Először szerinte a BKV-t kellene konszolidálnia az államnak, méghozzá úgy, hogy a mintegy 80 milliárd forintra rúgó adósságot át kellene helyezni az Államadósság Kezelő Központba (ÁKK), ahol a jelenleginél jóval kedvezőbb feltételekkel lehetne törleszteni. Ezután pedig biztosítani kell, hogy az adósság többé ne gyűlhessen fel ismét. Dorner felhívta a figyelmet arra is, hogy a kedvezményes utaztatás fedezésére szánt 28 milliárd forintos fogyasztói árkiegészítés a kedvezményesen vagy ingyenesen utazók költségeinek felét sem fedezi, a kibocsátott teljesítmény finanszírozását segítő normatív állami támogatás pedig a 2006-os szinten befagyott. „Az, hogy a normatívát nem igazították ki az infláció miatt, sokmilliárdos lyukat ütött a BKV költségvetésén” – magyarázta a VEKE elnöke.
Ami jön, visszamegy
Dorner mindazonáltal kizártnak tartja, hogy a kormány magára hagyná a BKV-t, egy esetleges összeomlás ugyanis az egész ország működésére hatással lenne. Szerinte azt a pénzt, amit az állam a BKV-ba beletesz, adók formájában visszaveszi. „A BKV-nál 13 ezer dolgozó után rendre fizetik az adókat és járulékokat, az áfáról nem is beszélve. Ez a MÁV-nál például nem volt mindig így.
A BKV beruházásainak ügyében Tarlós a kormányzatnál már többször lyukra futott. Legutóbb Fellegi Tamás fejlesztési miniszter kosarazta ki, amikor a főpolgármester villamos- és trolibuszbeszerzésre kért 118 milliárd forintot a fejlesztési tárcától. Akkor Fellegi arra hivatkozott, hogy a Tarlós által kért összeg jóval több, mint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a közlekedés operatív programban a városi és elővárosi közlekedésre fordítható maradék 98 milliárd forintos keret. A miniszter álláspontját nehezen védhetővé teszi, hogy ebből a keretből éppen a napokban kíván a kormány 60 milliárdot elvonni, Tarlós István kérésének fele tehát akár teljesíthető is lenne.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem kívánta kommentálni az ügyet, csupán annyit közölt: „a BKV súlyos pénzügyi helyzetben van, mivel egyszerre jelentkeznek a múlt, a jelen és a jövő finanszírozási problémái. A múltat az elmúlt évek hiányzó működési finanszírozása okán felgyülemlett és jövőre nagyrészt lejáró 78 milliárd forint adósságállomány jelenti, a jelent a folyó finanszírozás megoldatlansága, a BKV 2012. évi működéséből hiányzó mintegy 31 milliárd forint forrás, a jövőt pedig a stabil közszolgáltatási szerződés megkötéséhez szükséges finanszírozás hiánya”.
Támogatják a budapesti kerületek a BKV átalakítását és a közlekedési fejlesztéseket. Tarlós István főpolgármester a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) pénteki közgyűlése után a találkozó egyetlen konkrét eredményének nevezte, hogy az önkormányzati érdekképviselet támogatja a BKV átalakítását, beleértve a kollektív szerződések felülvizsgálatát.
Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester szerint Budapest megkezdi a BKV-nál érvényben lévő kollektív szerződés felülvizsgálatát, mivel annak bizonyos pontjai "erősen vitathatóak". Szakszervezeti vezetők szerint a kollektív szerződés módosításával nem oldhatók meg a közlekedési társaság pénzügyi gondjai, illetve hangulatkeltésnek nevezték a főpolgármester nyilatkozatát.
Akkor is felülvizsgálják a BKV "igen aránytalannak mondható kollektív szerződését", ha az ottani szakszervezetek sztrájkot szerveznek - mondta Tarlós István budapesti főpolgármester az MR-1 Kossuth Rádió szerda reggeli műsorában.
Sürgős segítséget kér a BKV helyzetének kiegyensúlyozásához Orbán Viktor miniszterelnöktől Tarlós István főpolgármester. A városvezető kormányfőnek írt levele szerint ha nem teljesül a kérése, akkor a tömegközlekedési társaság "egészen rövid időn belül működés- és fizetésképtelenné válik, és nem lesz képes alapvető feladatát megoldani".
Az Európai Néppárt pánikjelenségnek, a Fidesz kétségbeesett kísérletének tekinti az átláthatósági törvényt, amellyel a törzsszavazóikat akarják megszólítani.