szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Utoljára menti meg az állam a súlyosan eladósodott BKV-t idén, nincs több köre a fővárosnak – mondta a hvg.hu-nak egy kormányzati forrás annak kapcsán, hogy Tarlós István kétségbeesett levelet írt Orbán Viktornak. Mindeközben a főpolgármester türelme is kezd elfogyni, a fővárosi tömegközlekedés finanszírozására kitalált közlekedési adóból a jelek szerint nem lesz semmi.

Nincs könnyű helyzetben Tarlós István. Mielőtt a főpolgármesteri széket elfoglalta, valószínűleg abban bízott, az Orbán-kormány pénzt pumpál majd a közel 80 milliárd forintos adósságot maga előtt görgető BKV-ba, és így az óriáscég anyagi problémáit nem a fővárosnak kell egyedül megoldania. Tarlós tévedett. Hétfőn a főpolgármesteri hivatal közölte azt a - minden bizonnyal a nyilvánosságnak szánt - levelet, amelyben a főpolgármester Orbán Viktor értésére adta: ha az állam nem segíti ki azonnal a BKV-t, a vállalat csődbe megy, a tömegközlekedés megbénulásának hatása pedig nem áll meg Budapest határánál. A főváros vezetője arra utalt, olyan országos horderejű ügyről van szó, amely akár a Fidesznek is súlyos károkat okozhat. Aznap, amikor Tarlós levelet írt, a parlamentben döntöttek: az állam a MÁV-ot megsegíti, a BKV viszont nem volt napirenden.

Jövőre magára hagynák Tarlóst

Ám nemcsak Tarlós, de az Orbán-kabinet türelme is kezd elfogyni - mint kormányzati forrásból megtudtuk. „Nem igaz, hogy egy ekkora város vezetése, amelyiknek ennyi iparűzésiadó-bevétele van, nem tudja megoldani a tömegközlekedés finanszírozását. Az nem megy, hogy a főpolgármester minden novemberben szól, hogy ’rés van a pajzson’, és várja, hogy az aktuális kormány a zsebébe nyúljon” – fogalmazott keresetlenül informátorunk. (Az iparűzésiadó-bevételeknek azonban csak 47 százaléka marad a fővárosnál, a többi a kerületekhez megy – a szerk.)

Forrásunk szerint nem igaz, hogy az állam nem finanszírozza kellően a budapesti tömegközlekedést. „Az uniós fejlesztések aránytalanul nagy része jut a fővárosnak, a kötöttpályás közlekedésben például több mint a 90 százaléka” – mondta. Azt mindenesetre nyilvánvalóvá tette, hogy „ez volt az utolsó alkalom, hogy a főpolgármestert ilyen formában kisegítik, több nem lesz”. Információink szerint a kormányban kritikával szemlélik Tarlós István vezetési stílusát, azt, ahogyan a főváros nagy ügyeket menedzsel. „Ami jó volt a III. kerületben, nem biztos, hogy jó egy kétmilliós világváros szintjén” – mondta talányosan informátorunk.

Nem lesz közlekedési adó

Tarlósék helyzetét nehezíti, hogy információnk szerint végül nem lesz közösségi közlekedési adó, pedig utóbbi - ha meg nem is mentette volna - kisegíthette volna a BKV-t. Az adót - amely az elképzelések szerint 80 milliárd forint pluszbevételt hozott volna a cégnek - a vállalkozások fizették volna be (az iparűzési adó mintájára) a központi költségvetésbe és onnan osztották volna vissza a fővárosnak. Igaz, a jövőben kieső állami hozzájárulások (azaz a 32 milliárd forintos normatív támogatás és a kedvezményes bérletek után járó 28 milliárdos fogyasztói árkiegészítés) miatt a 80-ból jó, ha 30 milliárd megmaradt volna a társaságnak. Persze az sem biztos, hogy a már elvetett közösségi közlekedési adóból egyáltalán összejött volna a 80 milliárdnyi bevétel.

©

Márpedig a BKV tényleg a csőd szélén táncol, s ezen a nemrég - a Budapesti Közlekedési Központ által - "parancsba adott", tömeges létszámleépítéssel járó belső megszorítások sem segítenek. A hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó BKV-s források szerint egész egyszerűen lehetetlen lenne a fővárosnak eltartania a közlekedési céget, erre Budapest nem lenne képes.

Ezzel Tarlós is tisztában van. Ahogy a levelében írta, a 78 milliárd forintos közvetlen adóssággal küzdő BKV - állami garancia híján - nem kap több bankhitelt, a december végén lejáró 6,2 milliárd, a január végén lejáró 9 milliárd, az április végén lejáró 30 milliárd forintos hitelek pedig semmilyen további mozgásteret nem adnak a cégnek.

Uniós pénzből csak a 4-es metró épül

Ráadásul a kormányzati forrás azon állítása, hogy az uniós fejlesztések aránytalanul nagy része jut a fővárosnak, vajmi keveset lendít a BKV helyzetén, és nem is fedi a valóságot. Az uniós pénzek nagy részét, több mint 213 milliárd forintot, ugyanis a 4-es metró építésére kapta a főváros, a többi EU-s forrás pedig elhanyagolható – mutattak rá a hvg.hu-nak nyilatkozó szakemberek.

„Az uniós pénzek csak beruházásra fordíthatóak, a BKV működésére nem” – tette mindehhez hozzá Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner a hvg.hu-nak azt mondta: az nem megoldás, hogy az állam időnként pénzt injektál a cégbe. Először szerinte a BKV-t kellene konszolidálnia az államnak, méghozzá úgy, hogy a mintegy 80 milliárd forintra rúgó adósságot át kellene helyezni az Államadósság Kezelő Központba (ÁKK), ahol a jelenleginél jóval kedvezőbb feltételekkel lehetne törleszteni. Ezután pedig biztosítani kell, hogy az adósság többé ne gyűlhessen fel ismét. Dorner felhívta a figyelmet arra is, hogy a kedvezményes utaztatás fedezésére szánt 28 milliárd forintos fogyasztói árkiegészítés a kedvezményesen vagy ingyenesen utazók költségeinek felét sem fedezi, a kibocsátott teljesítmény finanszírozását segítő normatív állami támogatás pedig a 2006-os szinten befagyott. „Az, hogy a normatívát nem igazították ki az infláció miatt, sokmilliárdos lyukat ütött a BKV költségvetésén” – magyarázta a VEKE elnöke.

Ami jön, visszamegy

Dorner mindazonáltal kizártnak tartja, hogy a kormány magára hagyná a BKV-t, egy esetleges összeomlás ugyanis az egész ország működésére hatással lenne.  Szerinte azt a pénzt, amit az állam a BKV-ba beletesz, adók formájában visszaveszi. „A BKV-nál 13 ezer dolgozó után rendre fizetik az adókat és járulékokat, az áfáról nem is beszélve. Ez a MÁV-nál például nem volt mindig így.

A BKV beruházásainak ügyében Tarlós a kormányzatnál már többször lyukra futott. Legutóbb Fellegi Tamás fejlesztési miniszter kosarazta ki, amikor a főpolgármester villamos- és trolibuszbeszerzésre kért 118 milliárd forintot a fejlesztési tárcától. Akkor Fellegi arra hivatkozott, hogy a Tarlós által kért összeg jóval több, mint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a közlekedés operatív programban a városi és elővárosi közlekedésre fordítható maradék 98 milliárd forintos keret. A miniszter álláspontját nehezen védhetővé teszi, hogy ebből a keretből éppen a napokban kíván a kormány 60 milliárdot elvonni, Tarlós István kérésének fele tehát akár teljesíthető is lenne.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem kívánta kommentálni az ügyet, csupán annyit közölt: „a BKV súlyos pénzügyi helyzetben van, mivel egyszerre jelentkeznek a múlt, a jelen és a jövő finanszírozási problémái. A múltat az elmúlt évek hiányzó működési finanszírozása okán felgyülemlett és jövőre nagyrészt lejáró 78 milliárd forint adósságállomány jelenti, a jelent a folyó finanszírozás megoldatlansága, a BKV 2012. évi működéséből hiányzó mintegy 31 milliárd forint forrás, a jövőt pedig a stabil közszolgáltatási szerződés megkötéséhez szükséges finanszírozás hiánya”.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Itthon

Támogatja a BÖSZ Tarlós BKV-s terveit

Támogatják a budapesti kerületek a BKV átalakítását és a közlekedési fejlesztéseket. Tarlós István főpolgármester a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) pénteki közgyűlése után a találkozó egyetlen konkrét eredményének nevezte, hogy az önkormányzati érdekképviselet támogatja a BKV átalakítását, beleértve a kollektív szerződések felülvizsgálatát.

MTI Itthon

Tarlós: felülvizsgáljuk a BKV kollektív szerződését

Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester szerint Budapest megkezdi a BKV-nál érvényben lévő kollektív szerződés felülvizsgálatát, mivel annak bizonyos pontjai "erősen vitathatóak". Szakszervezeti vezetők szerint a kollektív szerződés módosításával nem oldhatók meg a közlekedési társaság pénzügyi gondjai, illetve hangulatkeltésnek nevezték a főpolgármester nyilatkozatát.

MTI Itthon

Orbántól kér pénzt Tarlós

Sürgős segítséget kér a BKV helyzetének kiegyensúlyozásához Orbán Viktor miniszterelnöktől Tarlós István főpolgármester. A városvezető kormányfőnek írt levele szerint ha nem teljesül a kérése, akkor a tömegközlekedési társaság "egészen rövid időn belül működés- és fizetésképtelenné válik, és nem lesz képes alapvető feladatát megoldani".

Orbánnak egy nőt is jelölnie kell EU-biztosnak

Orbánnak egy nőt is jelölnie kell EU-biztosnak

Magyar művészek képei lógtak egy római utca falain

Magyar művészek képei lógtak egy római utca falain

Jennifer Aniston lefagyasztotta az Instagramot

Jennifer Aniston lefagyasztotta az Instagramot

Marad a napos, száraz idő

Marad a napos, száraz idő

1,5 millióért sokkal szebb Bentley Flying Spurt lehet kapni

1,5 millióért sokkal szebb Bentley Flying Spurt lehet kapni

Hivatalossá tették Karácsony Gergely főpolgármesteri győzelmét

Hivatalossá tették Karácsony Gergely főpolgármesteri győzelmét