Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0a34815-db4b-4d54-8c18-edbd4fc72ee6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A hatóság arra buzdítja az utasokat, hogy továbbra is éljenek panasszal, ha a légi közlekedés során jogsérelem éri őket.","shortLead":"A hatóság arra buzdítja az utasokat, hogy továbbra is éljenek panasszal, ha a légi közlekedés során jogsérelem éri őket.","id":"20250521_A-fogyasztovedelem-atfogo-ellenorzest-inditott-a-legitarsasagoknal-a-legtobb-panasz-a-jaratok-kesesere-vonatkozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0a34815-db4b-4d54-8c18-edbd4fc72ee6.jpg","index":0,"item":"9330d60e-9302-424e-8727-c96c84e31a99","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_A-fogyasztovedelem-atfogo-ellenorzest-inditott-a-legitarsasagoknal-a-legtobb-panasz-a-jaratok-kesesere-vonatkozott","timestamp":"2025. május. 21. 10:44","title":"A fogyasztóvédelem átfogó ellenőrzést indított a légitársaságoknál, a legtöbb panasz járatkésésre vonatkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ashli Babbittet egy, a Capitoliumot védő rendőrtiszt lőtte le, utóbbit azóta felmentették a vádak alól. A nő családja 30 millió dolláros kártérítést követelt, végül 5 millió dollárt kapott Donald Trump kormányától.","shortLead":"Ashli Babbittet egy, a Capitoliumot védő rendőrtiszt lőtte le, utóbbit azóta felmentették a vádak alól. A nő családja...","id":"20250520_donald-trump-januar-6-capitolium-ashli-babbitt-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231.jpg","index":0,"item":"ea2aeb1d-9f01-41cd-b595-00164acc76f8","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_donald-trump-januar-6-capitolium-ashli-babbitt-usa","timestamp":"2025. május. 20. 09:32","title":"Trump kormánya 5 millió dollárt fizet a nő családjának, akit rendőr lőtt le a Capitolium ostroma alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 20. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"86f2679e-f40e-41bb-818e-c96cf9ba1511","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Utódot kapott a két éve bemutatott, középkategóriás Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3 chip. A negyedik generációs lapkánál teljesítmény terén jelentős az előrelépés.","shortLead":"Utódot kapott a két éve bemutatott, középkategóriás Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3 chip. A negyedik generációs lapkánál...","id":"20250520_qualcomm-snapdragon-7-gen-4-lapkakeszlet-kozepkategorias-chip","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86f2679e-f40e-41bb-818e-c96cf9ba1511.jpg","index":0,"item":"1cc3acbe-32a3-4dff-bda2-71ed42a8b6c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_qualcomm-snapdragon-7-gen-4-lapkakeszlet-kozepkategorias-chip","timestamp":"2025. május. 20. 22:03","title":"Van, amiben 65%-kal jobb lesz rengeteg okostelefon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54717c47-2e6e-428c-9133-4711074c256f","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A kör bezárult. Orbán Viktor az „átláthatósági” törvénnyel visszahívta az oroszokat Magyarországra. De a HVG-nek 2026 nem a végső összecsapás, csak egy évszám. Ez a május 22-én megjelenő hetilap hagyományos szerkesztői bejelentkezője, a Fülszöveg.","shortLead":"A kör bezárult. Orbán Viktor az „átláthatósági” törvénnyel visszahívta az oroszokat Magyarországra. De a HVG-nek 2026...","id":"20250521_atlathatosagi-torveny-hvg-foszerkeszto-Nem-elegszunk-meg-a-legkonnyebb-megoldassal-es-senkitol-meg-nem-riadunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54717c47-2e6e-428c-9133-4711074c256f.jpg","index":0,"item":"239a0506-6905-4c4a-884e-2dfc37b534a0","keywords":null,"link":"/360/20250521_atlathatosagi-torveny-hvg-foszerkeszto-Nem-elegszunk-meg-a-legkonnyebb-megoldassal-es-senkitol-meg-nem-riadunk","timestamp":"2025. május. 21. 12:37","title":"A HVG főszerkesztője: Nem elégszünk meg a legkönnyebb megoldással, és senkitől meg nem riadunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5abeaf7a-d142-4ae2-83be-040c9995f546","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az elnök májusig 69 kegyelmi kérvény mindegyikét elutasította, köztük két pedofil-bűncselekmény miatt elítéltét is – derül ki a HVG-nek a Sándor-palota által kiadott adatsorból. Sulyok Tamás tartja magát ahhoz, amihez tavaly is: aki nem ad kegyelmet, az nem is hibázhat.","shortLead":"Az elnök májusig 69 kegyelmi kérvény mindegyikét elutasította, köztük két pedofil-bűncselekmény miatt elítéltét is –...","id":"20250521_sulyok-tamas-kegyelmi-kerveny-mind-elutasitva-sandor-palota-kozerdeku-adat-elutasitva-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5abeaf7a-d142-4ae2-83be-040c9995f546.jpg","index":0,"item":"98581853-3b5a-4052-8351-f7429701249e","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_sulyok-tamas-kegyelmi-kerveny-mind-elutasitva-sandor-palota-kozerdeku-adat-elutasitva-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 13:36","title":"Idén sincs államfői kegyelem, Sulyok Tamás nemet mondott. Hatvankilencszer.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f1a53b3-a04f-4f2b-bc6e-185af231f0d0","c_author":"Lenthár Balázs","category":"itthon","description":"A nagyobb kormánypárt parlamenti képviselőcsoportja szerint tisztánlátáshoz és nem a kormánytól független szervezetek ellehetetlenüléséhez vezet majd a törvény elfogadása.","shortLead":"A nagyobb kormánypárt parlamenti képviselőcsoportja szerint tisztánlátáshoz és nem a kormánytól független szervezetek...","id":"20250520_fidesz-frakcio-ugynokmedia-szuverenitas-atlathatosagi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f1a53b3-a04f-4f2b-bc6e-185af231f0d0.jpg","index":0,"item":"2a821723-d6ad-4895-aeee-462c77084bfd","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_fidesz-frakcio-ugynokmedia-szuverenitas-atlathatosagi","timestamp":"2025. május. 20. 14:17","title":"A Fidesz-frakció ügynökmédiázással igyekszik elütni az átláthatósági törvény kritikáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"764eb13c-0d18-4b92-badf-e6f50eec05e0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Óriásit nőtt az új személyi kölcsönök száma az MBH Banknál, de átlag felett nőtt általában a lakossági hitelezés is. Közel 70 milliárd forint adózás előtti eredményük volt az első negyedévben, és 43 milliárd forintnyi adót csengettek ki az államkasszának.","shortLead":"Óriásit nőtt az új személyi kölcsönök száma az MBH Banknál, de átlag felett nőtt általában a lakossági hitelezés is...","id":"20250521_mbh-bank-elso-negyedeves-beszamolo-bankolas-hitelezes-kkv-vallalkozas-penzugyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/764eb13c-0d18-4b92-badf-e6f50eec05e0.jpg","index":0,"item":"edd3b2e7-e08b-4af8-89fa-6c6882c1f4de","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_mbh-bank-elso-negyedeves-beszamolo-bankolas-hitelezes-kkv-vallalkozas-penzugyek","timestamp":"2025. május. 21. 10:41","title":"Már Mészáros bankja viszi a lakossági és a vállalati hitelezés ötödét Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már Demszky Gábor is kacérkodott vele, de végül utódja, Tarlós István szánta rá magát a bevezetésére, igaz, nem önszántából. A dugódíjat sokan egy újabb sarcnak tartják, pedig szakértők szerint igenis van értelme. Feltéve, ha a befolyt összeget átláthatóan a közlekedés fejlesztésére fordítják.
„Nem arról van szó, hogy bárki sarcot vetne ki; ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – mondta a Tv2 Mokka című műsorában Tarlós István főpolgármester, de előtte még elődjére, Demszky Gáborra mutogatott, mondván: elődje a 4-es metró uniós támogatásának feltételeként vállalta a dugódíj bevezetését.
Az igazán fontos kérdés a tervek szerint 2013 közepétől behajtott dugódíjjal kapcsolatban nem is az, mekkora összegű lesz és kikre vonatkozik majd, sokkal inkább, hogy eléri-e a célját. A mostanában oly sokat emlegetett külföldi példák esetén ugyanis a dugódíj bevezetésének a célja nem a szimpla pénzbehajtás volt. Míg a dugódíjjal csökkent az autóforgalom, a befolyó pénzt az utak jobb kihasználására, a helyi közlekedésfejlesztésre fordították. Londonban a díjfizetés bevezetésekor a buszok férőhelyét 14,5 ezer fővel növelték a csúcsidőszakban, a metróhálózat pénzügyi forrásait pedig 2 százalékkal megemelték.
Nem a pénzbehajtásra találták ki
Stockholmban 197 új buszt állítottak forgalomba, 16 új vonalat létesítettek, miközben a menetrendet is sűrítették. Az átszálló utasok számára új parkolási zónát hoztak létre a fizetőövezetek határán, akárcsak Szingapúrban, ahol szintén olcsó parkolókat alakítottak ki. Ezzel szemben Budapesten eddig egyetlen célt lőtt be a városvezetés a forgalom csökkentésén kívül: a BKV finanszírozását, pontosabban annak a pénznek a pótlását, amelyet az állam nem fog biztosítani a jelenlegi működéshez. A jelenlegi működés azonban botrányos: a 3-as metró szinte már rendszeresen kigyullad, a rozoga állapotban lévő buszok lerobbannak. Erhart Szilárd, a dugodij.hu portál szerkesztője szerint ennek ellenére is fontos lenne a dugódíj bevezetése. „A lényeg, hogy amit a közlekedőktől elvonnak, azt a közlekedésbe vissza is kell juttatniuk. Ha a BKV ezt rosszul használja fel vagy nem is kerül a tömegközlekedési vállalathoz, akkor nincs értelme. Az is fontos, hogy a választók ezt jóváhagyják és azonosuljanak vele” – közölte a szakember.
Sokan felvetik azt is, hogy öt évvel ezelőtt jóval nagyobb volt a forgalmi dugó Budapesten, de mára a magas benzinárak és a válság miatt lényegesen kevesebb az autóforgalom. „Öt éve valóban súlyosabb volt a probléma, de most is súlyos” – mondta ezzel kapcsolatban Erhart.
MTI / Honáczy Barnabás
Abban valamennyi szakember egyetért, hogy a dugódíjból származó bevételeket kizárólag a közlekedés fejlesztésére kellene fordítani, de az előfeltételek megteremtésének szükségességéről már megoszlanak a vélemények. Pongrácz Gergely, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatósági tagja – egy interneten is elérhető előadás-vázlat tanúsága szerint – a P+R parkolók kialakítását, járműbeszerzéseket, a kritikus helyeken pedig buszsávok kialakítását ajánlja azelőtt, hogy a dugódíjat bevezetnék, sőt középtávon két új Duna-híd megépítését is elkerülhetetlennek tartaná. Vele ellentétben Erhart Szilárd úgy véli, nagyobb a kára a beruházások elmaradásának, mint a jelenlegi közlekedési helyzet forgalmi torlódásokhoz, légszennyezéshez és környezetterheléshez kapcsolódó társadalmi költségei. Erhart szerint ráadásul kevesebb érdeket sérthet, ha most vezetik be a dugódíjat, mivel „a prosperitás időszakában nagyobb a mobilitási igény”. Öt évvel ezelőtt egyébként Demszky Gábor is előfeltételekhez kötötte volna a dugódíjat, így az M0-s befejezéséhez, a 4-es metró elkészültéhez, újabb P+R parkolók épüléséhez.
Milliárdokat emésztene fel
Tarlós István most az előfeltételekkel kapcsolatban mindössze annyit mondott, hogy ésszerűbb lenne a dugódíjat akkor bevezetni, ha kiépül minden P+R parkoló, „amiből 20 év alatt összesen egy fizetős épült”.
Ha a dugódíj bevezetése előtt az előfeltételeket (kamerarendszer, beléptető kapuk, közlekedésfejlesztés, parkolók kialakítása stb.) is meg akarja valósítani az amúgy pénzszűkében lévő főváros, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A szükséges technológia kialakítása ugyanis szakértői becslések szerint 2-3 milliárd forintot emésztene fel, de ehhez hozzájön még az a 30 milliárd forint, ami a tömegközlekedés fejlesztéséhez és a P+R parkolók kialakításához kell, nem beszélve a teljes rendszer fenntartásához, ami 6-7 milliárd forintot vinne el évente.
Ha a dugódíjból származó bevétel valóban a közlekedésfejlesztést célozza, akkor a szakértők szerint csak előnye van – ahogy ezt számos külföldi példa igazolja is. Erhart Szilárd 2007-ben készült tanulmánya szerint Szingapúrban az autóforgalom kezdeti csökkenése 44 százalékos volt, amiben közrejátszott az is, hogy a közlekedők a díjfizetési időszak előtt és után használták a fizetős zónákat, így a forgalom egyenletesen oszlott el. Londonban a díjfizetési zónába behajtó járművek száma 12 százalékkal, ezen belül az autós forgalom éves szinten 33 százalékkal csökkent, miközben a közlekedési sebesség nőtt és az egy kilométerre eső várakozási idő 2,3 percről 1,6 percre csökkent. A buszközlekedés a forgalom csökkenésével párhuzamosan kiszámíthatóbbá vált, a késések száma felére esett, és a buszok utasainak száma az első évben 37 százalékkal nőtt.
A főpolgármester közlése szerint még dolgoznak a szakemberek a dugódíj, illetve a hídpénz bevezetésének részletein, nem dőlt el, mekkora legyen a gyűrű átmérője és mennyit kellene fizetni.
Úgy tűnhet, feneketlen zsákba önti a pénzét, aki ma a gépjárműadó, az üzemanyagot terhelő egyre nagyobb mértékű fogyasztási adó és a horribilis parkolási díjak mellett autózik a belvárosban - írja Morgás joga blog. A terhek tovább nőnek, ha bevezetésre kerül a dugódíj vagy a hídpénz. Melyikkel járna kevésbé rosszul, aki autóba ül a fővárosban?
2013 közepétől vezetik be a dugódíjat Budapesten. Egy dolog már biztos: nem a város széle lesz a zónahatár. Jelenleg kétféle alternatívát vizsgálnak a kerületek javaslatára: eszerint a külső határ a Hungária körút-Margit körút lenne, de megvizsgálják egy belső zónahatár lehetőségét is. Tarlós István főpolgármester azt szeretné, ha viszonylag magasabb, 4-500 forintos behajtási díjat szednének, cserébe a zónahatáron belül lakóknak nem kellene fizetni.