szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Bemutatták kedden a fővárosi Futár-projektet, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ dolgozott ki. A Futár, vagyis a Forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer részeként 2013-tól GPS-alapú utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszert vezetnek be Budapest tömegközlekedésében.

Összesen 2295 járműre telepítenek GPS-jeladót és fedélzeti egységet, 545 járművön elhelyeznek 2024 kijelzőt is, 263 megállóhelyen (közülük 16 csomóponti) pedig köztéri tájékoztató táblák lesznek. Ezeket a központi rendszer irányítja majd, a műholdas helymeghatározásnak köszönhetően 10 másodpercenként frissülnek majd az adatok. A jelenlegi FOK-Gyem és Vultron utastájékoztató rendszerekkel az új kompatibilis lesz, így a meglévő kijelzőket nem minden esetben cserélik le – mondta Berger András, a BKK projektvezetője.

Az eddig 14 helyszínen működő diszpécserközpontokat egy helyre, a Szabó Ervin téri központba telepítik, ahol 32 munkaállomás fogadja majd a járművekről érkező információkat. A BKV járműveit most négy irányítási rendszer kezeli, és csak azt tudják, hogy az adott jármű elindult-e a végállomásról, a vonal többi részéről csak rádión keresztül tudnak adatokat szerezni. A négy irányítási rendszerből jövőre egy lesz, és vezeték nélküli (wi-fi) hálózaton folyamatosan adatokat kap majd a központ a járművek helyzetéről. Ezeket az adatokat az interneten és mobil alkalmazásokon is elérhetővé teszik később.

Harminc közlekedési csomópontban a lámpákat befolyásoló szoftvert is telepítenek, ezek vagy a zöldhullámot nyújtják meg, vagy a piros jelzést csökkentik majd néhány másodperccel. Ezek száma, ahogy a közterületi kijelzőké, a jövőben nőhet, és tervezik, hogy a metróra és a HÉV-re is kiterjesztik a rendszert, ehhez azonban a kötött pályás biztosító berendezésekkel is össze kell hangolni a szoftvereket.

Az IVU cég gyártotta, a Synergon pedig rendszerbe foglalta ezeket a szoftverek, amelyeket a jövőben képesek lesznek arra is, hogy az elektronikus jegyrendszerhez, utasszámláló berendezéshez, térfigyelő kamerák rendszereihez kapcsolják.

Takács Gábor, a Synergon projektvezetője elmondta: a fedélzeti egységek SIM-kártyával működnek majd, ezáltal 3G-alapon tud kommunikálni a jármű vezetője a diszpécserközponttal. A forgalmi zavarelhárítók egy iPad alkalmazás segítségével a programon keresztül közvetlen beavatkozást kezdeményezhetnek majd a tömegközlekedési eszközök forgalmába, a műszaki zavarelhárítók járműveiben lesz olyan egység, amelyen nyomon követhetik a forgalmi helyzetet.

A telephelyeken információs pultot is kialakítanak, ezeken tudnak majd a járművezetők bejelentkezni, megnézhetik a menetrendjüket, beosztásukat, egyéb információkat.

A konferencia részeként bemutattak egy felújított, már a BKK új színére fényezett 412-es Ikarust is, amelyben az új fedélzeti egység működött. A Futár-projekt összesen 6,6 milliárd forintba kerül, ebből négymilliárdot az unió finanszíroz. Bevezetése 2013 nyarán várható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!