Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f96f7de2-5946-4217-acc8-66e7012d6228","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem csak magyarok érintettek, hanem orosz, kazah, és török munkavállalók is.","shortLead":"Nem csak magyarok érintettek, hanem orosz, kazah, és török munkavállalók is.","id":"20250130_hadhazy-akos-paks2-orosz-ceg-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f96f7de2-5946-4217-acc8-66e7012d6228.jpg","index":0,"item":"63b004ca-d755-4982-98ad-16fa98cafa7c","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_hadhazy-akos-paks2-orosz-ceg-kirugas","timestamp":"2025. január. 30. 09:24","title":"Hadházy: Sorra rúgja ki az embereket a Paks II.-n dolgozó orosz cég, leállt a munka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c066638-3a96-4ede-9b47-264742bf1161","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyről a HVG számolt be, Polt Péter most Vadai Ágnes kérdésére válaszolva ismerte el, hogy eljárás van folyamatban.","shortLead":"Az ügyről a HVG számolt be, Polt Péter most Vadai Ágnes kérdésére válaszolva ismerte el, hogy eljárás van folyamatban.","id":"20250130_szamalk-szalezi-vadai-agnes-zaklatas-polt-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c066638-3a96-4ede-9b47-264742bf1161.jpg","index":0,"item":"da9bf8ee-f3e2-4935-a49c-b56cce95d472","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_szamalk-szalezi-vadai-agnes-zaklatas-polt-peter","timestamp":"2025. január. 30. 13:41","title":"A készenléti rendőrség nyomoz a január közepén gyermekvédelmi ügyben felfüggesztett szalézi igazgatóhelyettes ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump Media Truth.Fi néven fintech márkát kíván indítani. A lépések jelentős összeférhetetlenségi aggályokat vetnek fel.","shortLead":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump...","id":"20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"47b323a4-4b0a-4e62-8520-2a1ae4b41cb2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","timestamp":"2025. január. 29. 21:22","title":"A Truth Social tulajdonosa, a Trump Media kriptovalutákba való befektetéseket tervez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány reklámfilmet a Covid sikeres legyőzéséről. Pedig életek múltak azon, hogy mint mindent, a járványhelyzetet is politikai harcként kezelték, és az EU, valamint az ellenzék megbélyegzésére használták fel. Öt év távolából ismét belpolitikai vita tárgya lett, ami 2020-ban és 2021-ben történt. ","shortLead":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány...","id":"20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff.jpg","index":0,"item":"39a568f7-cef9-4518-9116-cbf614ac9062","keywords":null,"link":"/360/20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","timestamp":"2025. január. 29. 13:15","title":"Életeket menthetett volna, ehelyett Orbán már 2020-ban eldöntötte, kik lesznek a járvány győztesei, kik a vesztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8369b622-38cc-4cbc-9e34-bbd1dc01fb59","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A lap szerint benne van, hogy a Fidesz 2026-ban kikap, de nála jelenleg sokkal nagyobb bajban van Fico és Vucic. ","shortLead":"A lap szerint benne van, hogy a Fidesz 2026-ban kikap, de nála jelenleg sokkal nagyobb bajban van Fico és Vucic. ","id":"20250129_Frankfurter-Rundschau-lapszemle-orban-viktor-vucic-fico","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8369b622-38cc-4cbc-9e34-bbd1dc01fb59.jpg","index":0,"item":"2b02d2d5-816b-4f29-a786-e78320751965","keywords":null,"link":"/360/20250129_Frankfurter-Rundschau-lapszemle-orban-viktor-vucic-fico","timestamp":"2025. január. 29. 07:30","title":"Frankfurter Rundschau: Nyomás alatt vannak a kelet-európai autokraták, köztük Orbán is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","shortLead":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","id":"20250129_Mini-Dubaj-torta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d.jpg","index":0,"item":"8e278547-6ee2-4f39-b4d0-8b016f6bc992","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Mini-Dubaj-torta","timestamp":"2025. január. 29. 14:51","title":"Nem állt le az élet a Bindzsisztán-szelettel, máris itt a Mini Dubaj és Maxi Dubaj torta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a17c11cd-2045-4882-a046-92fee0091475","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":" Beindulhat a nagy vándorlás a cégeknél. ","shortLead":" Beindulhat a nagy vándorlás a cégeknél. ","id":"20250129_kinaiak-Europaba-hozzak-autogyartast-nemetek-Amerikaba-vinnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a17c11cd-2045-4882-a046-92fee0091475.jpg","index":0,"item":"d022e590-a272-4748-abed-42030cba273f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_kinaiak-Europaba-hozzak-autogyartast-nemetek-Amerikaba-vinnek","timestamp":"2025. január. 29. 15:01","title":"A kínaiak Európába hozzák az autógyártást, a németek meg Amerikába vinnék a vámok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Éles vita a Fővárosi Közgyűlésben a beruházásról és arról, hogyan akadályozhatja ezt meg Budapest vezetése. Barabás Richárd szerint valaki börtönbe fog menni. Karácsony Gergely és Vitézy Dávid szerint itt most minden a szuverenitásról szól. A Fidesz szerint „Make Budapest Great Again”, Radics Béla még ordítozott is egy kicsit, a tiszások pedig koradélután ki is vonultak. ","shortLead":"Éles vita a Fővárosi Közgyűlésben a beruházásról és arról, hogyan akadályozhatja ezt meg Budapest vezetése. Barabás...","id":"20250129_rakosdubaj-fovarosi-kozgyules-vitezy-david-karacsony-gergely-fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b.jpg","index":0,"item":"7b15dd44-85f4-4ce5-ac5f-20e47d7cbe9c","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_rakosdubaj-fovarosi-kozgyules-vitezy-david-karacsony-gergely-fidesz-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 10:58","title":"Karácsony Rákosdubajjal kapcsolatban a fideszeseknek:„Ingyen nem lehet valaki ilyen hülye”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Németh Lászlóné jóindulatában reménykednek a szorongatott taxisok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint a dokumentum vállalhatatlan feltételeket tartalmaz, ami miatt a fejlesztési miniszterrel egyeztetést kezdeményeztek. Miközben a taxisok a miniszternél lobbiznak, a főváros is szigorítani készül.
Utasonként huszonötezer helyett százezer forintot kellene vagyoni biztosítékként külön számlán tartaniuk a taxisoknak, ha a kedden bemutatott kormányrendelet tervezet lép majd életbe – közölte a hvg.hu-val Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke szerint a tőlük elvárt biztosíték – ami egy hétszemélyes autó esetében hatszázezer forintra rúghat – teljességgel indokolatlan, mert az elmúlt 22 évben nem volt olyan utas-kártérítés, ami ezt indokolttá tenné.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített kormányrendelet tervezete október 30-án jelent a kormány honlapján, és leglényegesebb elemei között szerepel a járművek életkorának maximálása, mégpedig tíz évben, és előírja a taxisoknak a fentebb említett vagyoni biztosíték letételét is. A taxis szervezeteknek, érdekképviseleteknek tíz napjuk van arra, hogy véleményezzék a jogszabályt, utána az anyag a kabinet elé kerül.
Az OTSZ elnöke úgy vélekedett, ez a feltétel a biztosítási lobbi nyomására került be a dokumentumba. Metál Zoltán szerint a rendelettervezet elfogadhatatlan és vállalhatatlan a taxisoknak, ezért konzultációt kértek Németh Lászlóné fejlesztési minisztertől a jövő hétre.
Tíz évnél nem lehet öregebb
Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. A rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást. Ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri minibusz szolgáltatás is.
Mindkét szolgáltatás csak tevékenységi engedély birtokában végezhető. A taxisengedély csak meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A személygépkocsis engedély viszont az egész országra szól.
A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Az első feltétel azt jelenti, hogy a vállalkozás szakmai irányítóját nem tiltották el korábban a taxizástól. A szakmai alkalmasság a szükséges vizsga letételét, míg a pénzügyi teljesítőképesség köztartozás-mentességet jelent. A taxi jobb első ajtajára, legalább tíz centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet. A taxi nem lehet tíz évnél régebbi. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben a tervezet szerint.
A biztosítási és oktatási lobbi beleszólt a tervezetbe?
A biztosítási lobbi mellett tetten érhető az oktatási lobbi hatása is – Metál Zoltán meglátása alapján, ugyanis a kormányrendelet öt évenként iskolapadba küldené a taxisokat, ami nyilván több százezer forintos vizsgadíj kifizetésére is kötelezné őket. „Tizenöt évvel ezelőtt volt egy hasonló próbálkozás, de semmi értelme nem volt. A mostani gazdasági helyzetben, amikor a lét a tét, szintén nincs értelme. A KRESZ módosításaiból és az elsősegély ismeretekből tanfolyamokon is felkészülhetnek a taxisok, de város- vagy pénzügyi ismeretre, ami a tervezetben szerepel, nincs szükségük” – jelentette ki az elnök.
Metál Zoltán azt mondta, a kormányrendelet tervezetének véleményezésére tíz napot kaptak, és mivel szerintük az idő nagyon rövid, ezért kértek konzultációs lehetőséget a fejlesztési minisztertől. „Egyetértünk abban, hogy rendnek kell lennie, hogy őskövületekkel, vagy Ikarus-busszal ne lehessen taxizni, hogy az utas megfelelő szolgáltatást kapjon és, hogy átlátható legyen a szabályozás és az ellenőrzés” – közölte az OTSZ vezetője, aki a hatósági rögzített ár bevezetését pártolja. Többek között azért, hogy az átláthatatlan, jelenleg hetven különböző tarifa megszűnjön. A szövetség részéről viszont nem támogatják azt, hogy felesleges kiadásokat rójanak a taxisokra.
Budapest is szigorítani akar
A taxis vállalkozások szabályozására törekszik a kormányrendelet tervezet mellett a főváros is. Az erről szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés többször is tárgyalni akarta, de az júniusban és szeptemberben is lekerült a napirendről. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban azt közölte: a szabályozás célja, hogy indirekt módon szabályozzák a taxik számát, kötelezővé tegyék a bankkártya elfogadását, a légkondicionáló meglétét, továbbá döntenek az egységes arculat, az egységes nappali és éjszakai maximumár vagy egységes hatósági ár bevezetéséről.
Az OTSZ elnöke azt kérte Tarlós István főpolgármestertől, hogy a szakmai és érdekképviseletek többségi támogatása nélkül ne terjessze be a jelenlegi formájában a módosított taxirendeletet a Fővárosi Közgyűlésnek. Az OTSZ vezetője szerint a tervezetből hiányoznak azok a garanciák és feltételek, amelyek megnyugtató módon pótolják a jelenleg is érvényben levő taxirendelet súlyos hiányosságait.
„Mindent elő akarnak írni, még azt is, hogy milyen autóval taxizzunk, és milyen beruházásokat hajtsunk végre” – mondta a hvg.hu-nak egy fővárosi taxis, aki szerint ők viszont semmit sem kapnak. „Ötleteléseket látunk, például azt, hogy kiírnak egy szavazást arra, hogy milyen színűek legyenek a taxik, majd ezután kitalálnak egy másik variációt. Az egységes színnel egyébként az a gond, hogy bizonyos eseményekre, mondjuk egy temetésre csak fekete színű autót kérnek. Emellett akad olyan 12 éves gépkocsi, amely alkalmas a taxizásra, de található olyan fiatalabb jármű, amelybe senkit nem ültetnék, mert annyira rossz állapotban van” – sorolta a budapesti taxis.
A főváros rendelettervezetével kapcsolatban a RádióTaxi vezetője, Horváth Csaba a hvg.hu-nak azt mondta, hogy másfél évvel ezelőtt kezdődtek az egyeztetések, de napról napra újabbnál újabb tervekkel rukkol elő a Budapesti Közlekedési Központ vezetése. „Volt olyan javaslatunk, amelyet a kamara, az érdekképviseletek és a taxis cégek vezetői is támogattak, de azt a főváros részéről nem találták jónak. Akkor minek kérdeztek meg minket” – kérdezte Horváth Csaba. Hangsúlyozta: leginkább felkészülési időt szerettek volna kapni, hogy az alvállalkozói körből ne kelljen egyszerre több ezres tömeget kizárni.
Legfeljebb tízéves autóval lehetne taxizni, amelyet ötévente külön le kellene vizsgáztatni erre a célre - egyebek mellett ezt tartalmazza "a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról" címet viselő kormányrendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg.