szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már a kisföldalattit sem használhatják többé a kerekesszékes utasok. A korlátliftek állandóan bedöglöttek. júniusban a BKV elbontatta mindet - írja az Index. Az M3 vonalán most 20-ból 1, az M2 vonalán 11-ből 3 megálló akadálymentes.

Négy perc utazási idő, két megálló: ez a leghosszabb távolság, amit ma egy kerekesszékes utas meg tud tenni a budapesti metróhálózaton - számolta össze az Index. Majdnem három év telt el azóta, hogy 2010. január elsején hatályba lépett az esélyegyenlőségi törvénynek az a passzusa, amely előírta az akadálymentes tömegközlekedés biztosítását. Az M3 vonalán most 20-ból 1, az M2 vonalán 11-ből 3 megálló akadálymentes. A kisföldalattiban régebben volt legalább néhány korlátlift, de mára ezek is eltűntek.

A metró-akadálymentesítés elmaradása ugyan ellentétes az esélyegyenlőségi törvény szellemével, de nem sérti meg azt. A törvény megengedi, hogy a mozgáskorlátozottak közlekedését „szállítást végző hálózat működtetésével" biztosítsák. Némi jóindulattal ilyen hálózat a BKV taxirendszerű midibusz-szolgáltatása. A midibuszok háztól házig viszik a mozgáskorlátozott utast és egy kísérőjét, ha van. Ezért nem kell pluszpénzt fizetniük, elég, ha van jegyük vagy bérletük, mint bárki másnak a szokványos békávézásnál - olvasható a lapban.

Az Index szerint a kettes metró akadálymentesítése most épp egyáltalán nem is szerepel az aktuális tervek között. A hármas metrónál valamivel jobb a helyzet, de a BKK azért nagyon óvatosan fogalmazott: „az M3-as vonal rekonstrukciója során a műszaki adottságok és a pénzügyi lehetőségek figyelembe vételével kerülhet sor akadálymentesítésre.”

A kilátások még a kisföldalatti esetében a legjobbak, erre már elnyertek uniós forrásokat. Igaz, 2013-ban még csak a tervezés fog zajlani, és egyelőre csak erre van pénz. A kivitelezezésre majd 2014-ben tudnak leghamarabb pályázni. Jó eséllyel hamarabb fognak tehát a mozgáskorlátozottak a teljesen akadálymentesre tervezett négyes metrón utazni, mint újra a kisföldalattin - írja a lap.

A BKK törekszik

"A Budapesti Közlekedési Központ fennállása óta törekszik arra, hogy minél korszerűbb, alacsonypadlós járművek üzemeltetésével tegye vonzóbbá a közösségi közlekedést, valamint hogy javítsa a mozgásukban korlátozott utasok utazási körülményeit. Mindent megteszünk azért, hogy az öreg közlekedési eszközöket minél előbb az akadálymentesség kritériumainak megfelelő, korszerű járművek váltsák fel – ennek első lépése jelenlegi busztenderünk is, amely keretében 2013 tavaszán 150 új, alacsonypadlós, környezetkímélő és megbízható autóbusz érkezhet Budapestre" - közölte a BKK Facebook oldalán.

"Az új járművek beszerzésekor már alapvető elvárás, hogy megfeleljenek az akadálymentesség kritériumainak, így már az idén forgalomba állított több mint száz használt, de korszerű autóbusz és trolibusz is eleget tesz ezeknek a követelményeknek. Terveink szerint 2014-től új, alacsonypadlós villamosok és trolik váltják fel a régi járműveket, a BKK erre vonatkozó uniós projektjét most bírálja el a kormány" - írták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!