Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d.jpg","index":0,"item":"91638ba6-b984-425a-b595-b3f13d53bc1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","timestamp":"2025. március. 09. 12:00","title":"Ez történt: Térerő nélkül is átment az SMS, újít a Telekom Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"353eb302-e6f3-4682-8f8a-42cdfed25a05","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány youtuber épített egy egyedi repülőt, majd rászerelt a hátára egy 3D-nyomtatót. A szerkezet közel egy percen át repült, és 30 méteres magasságot is elért, de a landolás már nem sikerült. ","shortLead":"Néhány youtuber épített egy egyedi repülőt, majd rászerelt a hátára egy 3D-nyomtatót. A szerkezet közel egy percen át...","id":"20250307_repulo-3d-nyomtato-flite-test-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/353eb302-e6f3-4682-8f8a-42cdfed25a05.jpg","index":0,"item":"6392f96d-a6e8-4f15-b5dd-7ab63902b214","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_repulo-3d-nyomtato-flite-test-video","timestamp":"2025. március. 07. 16:03","title":"Mégis mi szükség lenne egy repülő 3D-nyomtatóra? Igazából mindegy is, már megcsinálták – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13f239e2-dc1d-410f-82bb-5bf3cc612e79","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vasárnap viszont nagyon különleges lehet a naplemente. ","shortLead":"Vasárnap viszont nagyon különleges lehet a naplemente. ","id":"20250308_saras-eso-afrikai-homok-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13f239e2-dc1d-410f-82bb-5bf3cc612e79.jpg","index":0,"item":"88832411-4568-4d89-8812-119c3ef2e974","keywords":null,"link":"/elet/20250308_saras-eso-afrikai-homok-idojaras","timestamp":"2025. március. 08. 21:53","title":"Jön az afrikai homok, jövő héten saras eső is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hankó Balázs miniszter szerint már fogalmazzák a törvényjavaslatot, amely jövőre lép életbe.","shortLead":"Hankó Balázs miniszter szerint már fogalmazzák a törvényjavaslatot, amely jövőre lép életbe.","id":"20250309_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyaknak-is-osztogatas-csaladi-tamogatas-adocsokkentes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169.jpg","index":0,"item":"daa3f93a-0aa7-4f97-bfd8-2c70986f3718","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyaknak-is-osztogatas-csaladi-tamogatas-adocsokkentes-gazdasag","timestamp":"2025. március. 09. 11:00","title":"Kiterjesztik az szja-mentességet minden 30 év alatti anyára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Február utolsó napján jegyezték be az új tulajdonost, a Közép-európai III Magántőkealapot.","shortLead":"Február utolsó napján jegyezték be az új tulajdonost, a Közép-európai III Magántőkealapot.","id":"20250307_matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-szaraz-istvan-optima-alapkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a.jpg","index":0,"item":"0cd761c8-c3a3-438b-9ec6-bae14c2b31c2","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-szaraz-istvan-optima-alapkezelo","timestamp":"2025. március. 07. 18:36","title":"Mielőtt Matolcsy György távozott volna a jegybank éléről, az utolsó pillanatban fia baráti köréhez került az MNB egyik alapkezelő cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0771819-2499-4daa-851c-f8dda65bd804","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Egy amerikai csapat, a Cadillac csatlakozik.","shortLead":"Egy amerikai csapat, a Cadillac csatlakozik.","id":"20250307_autosport-forma-1-bovites-cadillac-general-motors-csapat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0771819-2499-4daa-851c-f8dda65bd804.jpg","index":0,"item":"6409b62d-97a6-4b13-935e-beb0295d04aa","keywords":null,"link":"/sport/20250307_autosport-forma-1-bovites-cadillac-general-motors-csapat","timestamp":"2025. március. 07. 18:31","title":"Tizenegy csapatosra bővül a Forma–1 mezőnye 2026-tól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat illetően. ","shortLead":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat...","id":"20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"b1d6548b-35a0-4e5d-a0b7-17d9bb05b34a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","timestamp":"2025. március. 08. 18:57","title":"Szombaton szabadon távozott a fogdából Dél-Korea felfüggesztett elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Többszörösen is elbaltázott a meteorológiai szolgáltatásról szóló törvénytervezet: nem azzal fizettetnék meg a kötelező díjat, aki az adatokat szolgáltatja a légitársaságoknak, illetve egy nem létező illeték után vetnék ki a kikötők üzemeltetőire. A jelenlegi változat szerint pedig úgy tűnik, tilos lesz az OMSZ közleménye előtt megírni, ha elkezd esni a hó.
Az érintettek szerint alapvetően elhibázott a meteorológiai szolgáltatásokról szóló törvénytervezet, amelyet a Vidékfejlesztési Minisztérium tett közzé a kormányzati honlapon. A javaslat – mint azt elsőként a hvg.hu megírta – az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) monopóliumává tenné az időjárás-előrejelzést, a szervezet működését pedig azokkal fizettetné meg, akik a jogszabály alkotói szerint haszonélvezői az előrejelzéseknek. A repterek és kikötők üzemeltetőinek, illetve a médiaszolgáltatóknak a tervezet szerint kötelező – és adók módjára behajtható – meteorológiai szolgáltatási díjat kellene fizetniük.
Kimaradtak ugyanakkor a mezőgazdasági termelők, a strandok, sípályák és a szabadtéri színpadok, pedig nekik is fontos lehet, milyen idő lesz (mezőgazdasági szervezetek számára egyébként az OMSZ-nak kötelessége és kizárólagos joga lenne adatokat szolgáltatni, ezek szerint ingyen). A tervezet első verziójában ugyanakkor számos bizonytalanság található: sok esetben nem egyértelmű, pontosan kinek és mi alapján kellene a díjat megfizetnie.
Nem az fizet, akinek kellene
Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója a hvg.hu érdeklődésére azt mondta: a tervezet alapvetően elhibázott, hiszen a repülőtérre szabná ki a meteorológiai szolgáltatási díjat, pedig az időjárási információkat nem ők szolgáltatják a légitársaságoknak, hanem a légi irányítást végző Hungarocontrol Zrt. Az ő embereik ülnek a toronyban és ők adják meg a repülőtér körzetében lévő gépeknek a meteorológiai adatokat, amelyeket több forrásból, részben az OMSZ-től, részben viszont más szolgáltatóktól szereznek be.
Túry Gergely
A Budapest Airport esetében a meteorológiai szolgáltatási díj – amit az utasok által fizetett reptéri illeték egy százalékában határoznának meg – évente „néhány százmillió forintot” jelentene. Ez komoly érvágás lenne a repülőtérnek, amelyre tavaly már kiszabtak több mint kétmilliárd forint telekadót, illetve amely a Malév csődje miatt is veszteséget kénytelen elkönyvelni. Hardy Mihály szerint a meteorológiai díjat végső soron az utasok fizetnék meg, amivel még kevésbé lesz versenyképes a budapesti légikikötő.
Nem létező illeték
Más esetben sem egyértelmű, hogy kinek kell meteorológiai szolgáltatási díjat fizetnie. A kormányzati oldalon közzétett javaslat szerint a közforgalmú kikötőknek, ami a hajózási törvény szerint azt jelenti, hogy a meghirdetett feltételekkel bárki igénybe veheti a kikötőt (vagyis a zártkörű jachtkluboktól nem szednének pénzt). Rutai Andrea, a Tihanyi Vitorlásiskola Kft. ügyvezetője szerint például az ő kikötőjük ugyan elvileg nyitott, de a működési engedélyükben nem közforgalmi, hanem kishajós kikötő szerepel, így nem egyértelmű, vonatkozna-e rájuk a törvény.
A kikötők esetében még az is nehezen értelmezhető, hogy pontosan mi után kellene befizetni a díjat. A törvénytervezetben a „kikötői illeték” egy százalékában határozzák meg, de a hvg.hu által megkérdezett kikötő-üzemeltetők sem értik, ez mit takarhat. A balatoni kikötők ugyanis nem kikötői illetéket szednek a hajósoktól, hanem díjat kérnek az általuk nyújtott szolgáltatásokért, mint például a kikötő használata, az áramszolgáltatás, a vontatás, a hajók vízre bocsátása és kiemelése vagy a téli tárolás.
Kapócs Ferenc, a Balatoni Hajózási Zrt. kereskedelmi igazgatója a hvg.hu-nak azt mondta: a balatoni önkormányzatok tulajdonában lévő cég már így is nehéz helyzetben van a tízszeresére nőtt hatósági eljárási díjak miatt, így biztosan nem tudna évente többmilliós meteorológiai szolgáltatási díjat fizetni. A cég ugyan folyamatosan kap adatokat az OMSZ-től, de fizet is érte. Amikor pedig veszélybe került a balatoni obszervatórium működése, anyagilag is segítették a fennmaradását, hiszen szükségük van a szolgáltatásaira.
Az OMSZ mint médiaguru
A legszélesebb, díjfizetésre kötelezett kör a médiaszolgáltatóké lenne. A közszolgálati és a nagyobb, országos kereskedelmi tévéknek és rádióknak, illetve az internetes portáloknak az éves reklámbevételük fél százalékát kellene befizetniük az OMSZ-nak. A tervezet úgy van megfogalmazva, hogy kitételei nem opcionálisak, vagyis annak is fizetnie kellene, aki soha nem közöl időjárás-előrejelzést. Ráadásul a médiacégeknek minden évben be kellene nyújtaniuk egy összesítést a bevételeikről, vagyis az OMSZ rendelkezne a legpontosabb adatokról a médiapiaci szereplők anyagi helyzetéről.
A tervezet egyik furcsasága, hogy „kizárólagos állami meteorológiai tevékenység” lenne nem csak az adatok gyűjtése és az előrejelzések készítése, hanem „az állampolgárok tájékoztatása a levegőkörnyezet múlt, jelen és várható jövőbeli állapotáról élet- és vagyonvédelmi kockázatokat jelentő időjárási helyzetekben”. Ezt szó szerint értelmezve tilos lehet például az OMSZ tájékoztatása nélkül, az ablakon kitekintve megállapítani és az újságban megírni, hogy esik a hó, hiszen ez a „levegőkörnyezet” jelenbéli állapotáról szóló tájékoztatás egy balesetveszélyes szituációban.
Ezzel kapcsolatban a Vidékfejlesztési Minisztérium az Origónak azt írta: "a tényszerű tájékoztatás nyújtását a már bekövetkezett, vagy épp folyamatban lévő időjárási események vonatkozásában a tervezet nem kívánja megtiltani, a szabályozás célja kifejezetten a meteorológiai veszélyjelzés, figyelmeztetés és riasztás kiadásának szabályozása". A tárca szerint ugyanis néhány magán meteorológiai szolgáltató indokolatlan riasztások kiadásával tünteti fel magát szakmailag felkészültebbnek vagy gyorsabbnak.
Bár ősszel felröppent a sajtóban, hogy a kormányzat államosítani szeretné a meteorológiai szolgálatot, ellehetetlenítve a privát piaci szereplőket, a Vidékfejlesztési Minisztérium nemrég előterjesztett törvénytervezete nem erről árulkodik. A tervezet illetékekkel próbálja stabilizálni az Országos Meteorológiai Szolgálat költségvetést: tévék, a repterek és a kikötők fizethetnek.