szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Még a rendőri vezetők is a médiából értesültek arról, hogy a Belügyminisztérium riadót rendelt el a március 14-15-én kialakult rendkívüli hóhelyzet miatt – értesült a hvg.hu. Nem tudni, ez szerepel-e a tárca egyelőre nem nyilvánosságra hozott, úgynevezett Pintér-jelentésében, amely forrásaink szerint a belügyi szervek helytállását bizonygatja.

A Belügyminisztérium hóhelyzettel kapcsolatos jelentésében, ismertebb nevén Pintér-jelentésben nem szerepel a katasztrófaelhárításban részt vevő belügyi szervek kommunikációját érintő kritika, nem rója fel az érintett szervezetek, a katasztrófa-védelem (azon belül a tűzoltóság) és a rendőrség nehézkesen induló együttműködését, vagy az irányítás hiányát, és azt sem, hogy a hatóságok csak késve reagáltak a katasztrofális időjárási helyzet miatt kialakult káoszra – értesült a hvg.hu.

Miközben lapunk úgy értesült, hogy a rendőri vezetők a Pintér Sándor által március 15-én elrendelt riadóról magából az ezt meghirdető sajtótájékoztatóból, illetve az arról szóló tudósításokból értesültek, a Pintér-jelentés – összhangban a belügyminiszter és az Országos Katasztrófa-védelmi Főigazgatóságot vezető Bakondi György korábbi nyilatkozataival – leginkább azt próbálja igazolni, hogy a BM mindent megtett, ami tőlük tellett.

A jelentés kis hibákról és hiányosságokról szól?

A március 14. és március 16. közötti hóhelyzet mentési munkálatairól készített belügyi jelentést valószínűleg az április 8-i héten ismerhetik meg az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának a tagjai. A hétoldalas, három mellékletet tartalmazó dokumentumról a hvg.hu-nak egy minisztériumi forrás azt mondta, szerinte az anyagban nincs semmi olyan dolog, ami miatt ne lehetne nyilvánosságra hozni.

Pintér Sándor az M1-esen ellenőrizte a kialakult helyzetet.
MTI / Beliczay László

A hvg.hu más, rendészeti területen dolgozó forrásoktól is úgy tudja, az egy nap alatt elkészített jelentés nem kritikus hangvételű, hanem nagyjából arra a megállapításra jut, hogy a mentésben részt vevő szervezetek jól szerepeltek, helytálltak. Korábban már írtunk arról, hogy forrásaink szerint nem várható szembenézés a Pintér Sándor által hétfőn elkészített jelentésről, akkori forrásaink hangsúlyozták, hogy a dokumentumot még nem látták, mégis arra következtettek: kizárt, hogy az felelősöket nevezzen meg azok után, hogy a belügyminiszter napokon keresztül arról beszélt, hogy mindenki milyen jól teljesített.

Információink szerint kisebb hibákat és hiányosságokat elismernek az anyagban, de azt nem, hogy jelentős kommunikációs hibákat követtek volna el a mentésben részt vevő szervezetek. Salamon László, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezet elnöke a hvg.hu-nak mintegy másfél hete elmondta, a március14-én megtartott március 15-i központi ünnepség után, 17 óra előtt nem sokkal úgy indult el a Belügyminisztériumból Keszthelyre, hogy a tárcánál senki nem figyelmeztette a hóviharra és a gondokra. Útközben el is akadt és a székesfehérvári tűzoltólaktanyában töltötte az éjszakát.

Salamon: rossz kommunikáció és irányítás

Az érdekképviseleti vezető egyértelműen rossznak tartotta a kommunikációt. Úgy vélte, nem volt jó a kommunikáció a katasztrófavédelem, a tűzoltóság, a rendőrség és a közútkezelők között, valamint hogy az Útinform honlapja nem volt elérhető, továbbá nagy hibának tartotta, hogy a közútkezelő az út menti hófogókat beszedte. Mindezt tetőzte a katasztrófa-védelem belső irányítási informatikai rendszerének, a Pajzsnak a leállása. Ugyanakkor a jelentésben – információink szerint – a "kommunikáció értékelése" címén egyszerűen összegyűjtötték a médiában a hóhelyzetről szóló tudósításokat.

Ahogyan bevezetőnkben jeleztük, a kommunikációs defektet jelzi, hogy egy rendészeti területen dolgozó forrásunk szerint maguk a rendőri vezetők is csak Pintér Sándor március 15-i sajtótájékoztatójáról szóló tudósításokból értesültek arról, hogy a belügyminiszter elrendelte a riadót. Március 14-én és március 15-én reggel még normál állománnyal működött a rendőrség és a katasztrófa-védelem, csak a riadó bejelentését követően kezdték el a dolgozókat berendelni otthonról.

A hvg.hu korábban megkérdezte a Belügyminisztériumot, hogy mikor rendelték el hivatalosan a riadót az Országos Katasztrófa-védelmi Főigazgatóság és a rendőrség felé, de cikkünk megjelenéséig nem kaptuk meg válaszukat. (Amennyiben megkapjuk, közöljük.)

A tűzoltók megírták levelüket

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének honlapján közzétették azokat a leveleket, amelyeket a mentésben részt vevő tűzoltók írtak beszámolva tapasztalataikról. Ezekben általában a kommunikáció és az irányítás hiányát emelték ki.

ORFK / H. Szabó Sándor

„Szombat (március 15.) reggel 8 órakor leadtam a szolgálatot, 11 körül szóltak, hogy vissza kell mennünk, mert 12 után indul a busz velünk a hóban rekedt autók kimentésére. 13 óra előtt indultunk is XXX-re felvenni a kollégákat majd XXX-re 31-en voltunk a buszon, amit a Volán biztosított részünkre megyei megrendelés után” – emlékezett vissza egy tűzoltó. „Miután teljes volt a létszám, közöltem a buszvezetővel hogy indulhatunk. Erre ő visszakérdezett, hogy hová? Mondtam neki, hogy aki a buszt rendelte, az csak megmondta, hogy mi az úti célunk. A megrendelőt ő nem látta, így nem tudja.” Azért elindultak XXX felé és útközben a tűzoltó rádión segítséget kért, hogy megtudják, hol kell kimenekíteni embereket a hó fogságából. „Ők sem tudták elsőre, mondták utánanéznek. Később közölték, Bábolnára menjünk. A parancsnok kérte, hogy határozzák meg, merre menjünk, mely utak járhatóak. Erre kapott két telefonszámot és közölték vele, kérdezze meg a közútkezelőtől. Így jutottunk el az 1-es főút felé, haladtunk is az M6-oson, ott beszóltak, hogy azonnal álljon meg mind az összes busz a következő rádióforgalmazásig. Kerestünk egy pihenőt és vártunk, majd közölték velünk, hogy forduljunk vissza az állomáshelyünkre. Késő délután haza is értünk.”

Egy másik levélíró a műveletirányítással kapcsolatban hozta fel kritikaként, hogy nem volt egy személy, aki kézben tartotta volna az irányítást. „Lassú volt az intézkedés, információhiányosságok miatt többször előfordult, hogy csak nagy kerülővel tudtuk csak a kárhelyet megközelíteni, a hangnem, amit velünk szemben megengedtek maguknak, felháborító volt és ha tanácsot kapnak, akkor azt okoskodásnak veszik, pedig segítő szándékkal próbáljuk, de majdhogynem kikérik magunknak, a helyi ügyeletesekkel nem kommunikálnak, akik helyismeretükből és tapasztalatukból adódóan, másodpercek alatt oldanák meg a dolgokat.”

A következő tűzoltó azt írta. „Nálunk szombaton berendeltek a vasárnapi szolgálatból 9 embert, mondván, nagy szükség van rájuk az autópályán. Beérkeztek a laktanyába, beöltöztek védőruhába, majd elindultak a megyére. Amikor megérkeztek, azzal fogadták őket, hogy mit keresnek itt. A megdöbbenés ült ki az arcukra, hiszen azt hitték, azért hívták el őket a családjuktól szombaton, hogy segíthessenek! Ezek után felültették őket egy buszra és átvitték a csapatot Tatára! Ott megköszönték, hogy eljöttek és még öt órán keresztül ingáztatták őket mindenhova, de egy kapavágás nélkül tértek haza. Tudom, ez is egy sikertörténet, de a kollégáim nem így élték meg. Ja és nem mellesleg mondták nekik, hogy az árvíznél majd számítanak rájuk.

Csak a férjet mentették

A Terrorelhárító Központ (TEK) adott hírt arról március 15-én, hogy kimentettek egy hóban rekedt tüdőtranszplantált férfit, pár nappal később azonban olvasói levelet adott közre a Kisalföld, amelyben önkéntesek állítják, hogy valójában ők találták meg a férfit. A hvg.hu utolérte a hóban rekedt férfit, aki neve közlésének mellőzését kérve nyilatkozott. "Miután az egyik, általam rendszeresen hallgatott kereskedelmi rádióban semmit sem mondtak az M1-esen kialakult helyzetről, csak az M7-esen történt tömegbalesetet ismételgették, ismerőseimtől kértem segítséget. Egyikük, a tudtom nélkül felhívta a TEK-et" – idézte fel a történteket a férfi, aki azt nem tudta megmondani, hogy az ismerősnek miért éppen a terrorelhárítók jutottak eszébe. Hangsúlyozta, hogy nem volt életveszélyben, csak fogalma sem volt arról, meddig kell a sztrádán vesztegelnie, várva, hogy segítsenek rajta. A TEK munkatársai terepjárón érkeztek ki, de csak helyi önkéntesek révén találták meg a férfit, aki egy tanács alapján autójára kitűzte rózsaszín ingét. Szerinte ha az önkéntesek nincsenek ott, akkor a TEK-esek nem vették volna észre, mert a pálya másik oldalán keresték őket.

"Miután a TEK-esek kisegítettek az autóból, elvittek a közeli benzinkúthoz, ahol már egy mentőautó várt rám. Én viszont nem akartam velük menni, mert a segítőim a feleségemet az autóban hagyták, és nem akartam nélküle eljönni onnan." Egy idő után a neje is megérkezett az önkéntesekkel, akik tovább kísérték a melegedőbe, majd végül éjjel 12 órakor találkoztak újra. A házaspár – mint a férfi elmondta – 28 órát töltött a hó fogságában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Pintér szerint még jobbak is voltunk a mentésben, mint más országok

„Európa eddig legnagyobb márciusi viharát éltük át” – mondta a belügyminiszter vasárnap délutáni sajtótájékoztatóján, hozzátéve: ehhez képest „más országokban 2,5-3 nap alatt tudták az úton rekedteket kimenteni, elhárítani a károkat”. Bakondi György szerint jól felkészült, jól helytállt a katasztrófavédelem.

MTI Itthon

Pintér: szabálytalankodók akadályozták a mentést

A belügyminiszter szerint a leállósávot elfoglaló autósok, valamint a belső sávot eltorlaszoló kamionosok nehezítették az autópályán rekedtek mentését. Erről Pintér Sándor az ATV Egyenes Beszéd című műsorában beszélt.

hvg.hu Itthon

Még Pintér Sándort sem sikerült jól tájékoztatni a havazásról?

Hétfőre ígérte jelentését a Belügyminisztérium a hét végi hóvihar miatt megtett intézkedésekről a kormányfőnek. Az anyagot a hvg.hu is kikérte. Egyelőre nem kaptuk meg, de minisztériumi forrásokból úgy tudjuk, a tárca részben a meteorológiai szolgálatot hibáztatja, mondván: későn kapott tőlük értesítést. Meg okolják a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is, mert az szerintük későn rendelte el a kamionstopot. Egyébként amikor reagálni kellett, megtették – állítják.

Kósa András - M. László Ferenc Itthon

Pintér hárítja a felelősséget és átírta a hókáosz történetét

A kiszámíthatatlan időjárást és az óvatlan, felelőtlen autósokat is hibáztatta pénteken a belügyminiszter azért, mert a havazás és a viharos szél miatt lebénult a fél ország. Pedig a kormány is sokat hibázott: a katasztrófavédelem nem vette figyelembe az időjárás-jelentéseket, melyek időben figyelmeztettek arra, mi várható, majd a hatóságok akkor tájékoztatták a lakosságot, amikor már sok százan a hó fogságában fagyoskodtak az utakon. A kabinet veszélyhelyzetben elvileg bármit megtehet, leállíthatja akár a teljes közlekedést is, ám a kormány nem élt a jogosítványokkal, amelyekkel egy évvel ezelőtt felruházta magát.

MTI Itthon

Pintér: nem volt szükség országos tájékoztatásra

Újabb hétszáz rendőrt irányított az M1-es autópálya térségébe szombat délelőtt az országos rendőr-főkapitány. Papp Károly ezt szombaton a mentést irányító műveleti központban jelentette be, ahol Pintér Sándor belügyminiszterrel és Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgatóval beszámolót tartottak az elmúlt napok rendkívüli, télies időjárása nyomán kialakult helyzet részleteiről.

hvg.hu Itthon

Nekimentek Pintérnek, de ő elégedett - percről percre a parlamentből

Működött a demokrácia, működött a katasztrófavédelem - mondta Pintér Sándor a parlamentben az ellenzéki vádakra. A fideszes képviselők szerint a magyar emberek és a katasztrófavédelem is jól vizsgázott, az ellenzékiek utóbbit méshogy látják. Kövesse az eseményeket percről percre a hvg.hu-n!

MTI / hvg.hu Itthon

Pintér kiakadt: a Telenor nem továbbította a belügyi sms-t

A Belügyminisztériumnál kivizsgálják, miért nem segített az egyik mobilszolgáltató a tárca tájékoztató üzenetének továbbításában a téli mentés alatt - mondta Pintér Sándor miniszter az ATV Egyenes Beszéd című műsorának pénteken. bár nem említette, melyik cégről van szó, a Telenor elismerte, nem továbbította az üzenetet, de a hvg.hu kérdésére a cég nem kommentálta az ügyet.