szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki Budapesti Közlekedési Központ a fővárosi 1-es villamosvonal újabb részének felújítására valamint meghosszabbítására. Ebben az eljárásban a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti szakasz részleges felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út között új szakasz megépítésére lehet pályázni.

Az 1-es vonal felújításhoz és meghosszabbításához szükséges pénzt biztosító uniós támogatási szerződést Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2011 szeptemberében írták alá. Tervek, építési engedélyek már vannak, valamint kiírták a közbeszerzést korábban a Vörösvári út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakasz teljes felújítására is.

A vonal meglévő részén átépítik a megállókat, magasabbá teszik a peronokat, a Bécsi úttól a Kerepesi útig az egész pálya megújul az áramellátással együtt. A vonal új részén a járulékos jelzőberendezési, útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, magasépítési és műtárgyépítési munkákat is elvégezik.

Azt ígérik, hogy az összes megálló akadálymentes lesz, több helyen az egész peront lefedik, megújul az utastájékoztatás, növényeket telepítenek és az egész vonal új arculatot kap.

A második szakaszt csak részben építik át

A Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti szakaszon a BKK szerint nem kell az egész pályát újraépíteni, csak egy-egy szakaszhoz nyúlnak hozzá. A Kőbányai úti csomópontban a megállóhely vonalvezetését a mostani íves kialakítás helyett egyenessé alakítják, emellett felújítják a Kőbányai úti és a Kismartoni úti átjárókat.

A Népliget megállóhely előtt az Elnök utcánál új forgalmi vágánykapcsolatot alakítanak ki, a Mester utcai csomópontban kicserélik az átszelést, a Soroksári úti híd és a Közvágóhíd megállóhely közötti szakaszon pedig dilatációs szerkezeteket helyeznek el mindkét vágányban.

A peronok az egész vonalon 26 centi magasak lesznek, emellett ezen a szakaszon a Nádorkerti útnál és a Budafoki útnál lifteket, a Közvágóhídnál pedig rámpákat építenek. A megállókba új hangosító berendezéseket, utasvárókat, padokat, támaszkodókat, szemeteseket és utastájékoztató berendezéseket telepítenek. Mindenhol lesz térfigyelő kamera.

A Népliget és Közvágóhíd megállóhelyeken egyedi peronfedés lesz, amely érinti majd a lépcsőket és a rámpát is.

Ilyen lesz az új villamosvonal

Budapesten csaknem tíz év után építenek új villamosvonalat, méghozzá a Közvágóhídtól a Fehérvári útig 3,2 kilométer hosszon. Ezzel új kötöttpályás kapcsolat jön létre Dél-Buda és Pest között. A Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében ideiglenes végállomást építenek, mert innen is tovább vezetik majd egyszer a villamost az Etele térig.

Az 1995-ben megépült Rákóczi hídon is átmegy majd a meghosszabbított 1-es villamos, amelynek pályáját a hídpillérek két oldalán középfekvésben építik ki.

Ezen a szakaszon öt új középperonos megálló lesz, méghozzá a Nádorkerti útnál, a Budafoki útnál, a Hauszmann Alajos utcánál, a Hengermalom útnál és a Fehérvári útnál.

Az új pálya tervezési sebessége a Rákóczi hídon 60 km/óra lesz, ezért az 50 km/óra mai jogszabályi sebességhatár alól felmentést kérnek, a hatósági engedélyezés folyamatban van. A Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves burkolatú vágányt építenek.

A Nádorkerti és a Budafoki úti megállóhoz egy-egy új, három méter szélességű gyalogos aluljáró építenek egy-egy hidraulikus lifttel, valamint egy nyitott lépcsőfeljáróval.

A Hauszmann Alajos utca és Hengermalom út között, a Szerémi út szélesítéséhez kapcsolódóan, az út jobb oldalán átépítik a meglévő zajárnyékoló falakat.

A fejlesztés a környezettudatosság jegyében zajlik. Az 1-es vonal áramellátása alkalmassá válik visszatáplálásra, a fékező villamosok által termelt energiát a gyorsítást végző villamosok tudják felhasználni. A sebességkorlátozások felszámolásával megszűnnek a felesleges fékezések és gyorsítások is.

A jelentkezők 2013. július 4-ig tehetik meg ajánlataikat, a szerződést pedig a nyár végén köthetnek velük. A kivitelezés idén október elején indulhat, elsőként a Kerepesi út – Rákóczi híd budai hídfő közötti szakaszon, majd 2014 tavaszától a Rákóczi híd budai hídfő – Fehérvári út közötti szakaszon. A munkát várhatóan 2015 első félévére fejezik be - írják a BKK oldalán. A kírás itt található

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!