szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kocsis Máté Fidesz-kommunikátor és a KDNP is elővett egy július végi Magyar Nemzet-cikket, amely szerint Szabó György Sanoma-vezérigazgató titkos terveket sző, hogy a média összehangolásával megbuktassa a kormányt. A KDNP szerint az "ifjúkommunista" Szabó György ördögi tervéből is látszik, hogy Viviane Reding valóban azt mondta egy európai titkos megbeszélésen: a média fokozni fogja a Magyarországra irányított nyomást. Az is lehet, hogy az össztűzzel az eladásra kínált Sanoma árát szeretnék leverni. A médiabirodalomra ugyanis Simicska Lajosnak is fáj a foga egyes hírek szerint.

Választ vár a Fidesz a Sanoma Media Budapest Zrt. vezérigazgatójától, Szabó Györgytől arra, igaz-e, hogy pénzügyileg és politikailag is torzítani akarja a magyarországi médiapiacot – közölte a kormánypárt kommunikációs igazgatója hétfőn.

Kocsis Máté egy július 25-i MNO-cikkre hivatkozott, amely szerint június végén egy budai étteremben gyűltek össze egyes magyarországi médiavállalatok vezetői, hogy a reklámadóról egyeztessenek. A találkozón azonban – idézte az említett írást – a sajtóinformációk szerint Szabó György, a Sanoma vezetője "hangos szószólója lett saját ötletének", és arra kérte a résztvevőket, hogy mostantól minden politikai kérdésben a kormány ellenében foglaljanak állást, adjanak nagyobb médiafelületet az ellenzéknek, és részesítsék előnyben a kabinetet érintő negatív híreket. A vállalatvezető javasolta azt is – folytatta a Magyar Nemzet Online cikkének ismertetését a fideszes politikus –, a hirdetési piac szereplői akadályozzák meg, hogy bizonyos médiafelületek hirdetési bevételhez jussanak.

Szabó György nemcsak pénzügyileg szándékozná átrendezni a magyarországi médiapiacot, hanem a választások nyílt befolyásolására is kísérletet tenne az olvasók és a nézők megtévesztésével – értékelte a sajtóhírt a Fidesz kommunikációs igazgatója, hozzátéve: az információk szerint a többi médiavezér – "talán egy kivétellel" – nem volt partner Szabó György elképzeléseihez. Az ügy érdekességének nevezte továbbá, hogy az elmúlt tíz napban semmilyen érdemi cáfolatot nem adott a sanomás vezérigazgató, sőt – mint mondta – "manapság a médiavilágban arról vannak újabb információk", hogy Szabó György öt pontból álló akciótervet készített "a hazai médiavilág pénzügyi és politikai torzítására".

Kocsis Máté mindezek alapján azt kérdezte Szabó Györgytől, igaz-e, hogy a magyarországi médiapiac torzítására készül egy ötpontos akciótervvel. Ha igen, mit tartalmaz ez az öt pont, igaz-e, hogy politikailag is befolyásolni akarja a választásokat, és igaz-e, hogy kiváló kapcsolatot ápol Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon volt miniszterelnökkel – tette fel kérdéseit a Fidesz politikusa.

A KDNP is őszintén felháborodott

A posztkommunista baloldal jóváhagyásával a Sanoma médiacég élén tevékenykedő Szabó György vezérigazgató nyíltan a magyarországi választások durva befolyásolására készül – figyelmeztetett néhány órával később közleményben a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP).

A médiaipar legnagyobb szereplői informálisan egyeztettek egy budai luxusétteremben, ahol Szabó kormányellenes műsorok indítását jelentette be és a kormánnyal szembeni negatív hangvételt szorgalmazta a legnagyobb tévétársaság vezetése is – írták.

A KDNP felhívja a figyelmet, hogy a médiaszolgáltatók kötelesek betartani a sajtószabadságról és a médiatartalmakról szóló törvényben foglalt kötelezettségeiket. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság médiaelemzései kimutathatják, ha egy szolgáltató jogszabályellenesen működik, az ilyen negatív kampány tehát nem maradhat következmények nélkül. Összefüggés lehet a kétségbeesett bukott baloldal vezetői, Bajnai és Gyurcsány, illetve harcostársuk, a volt ifjúkommunista Szabó György lépései között, a médiafogyasztók manipulálása pedig annak bizonyítéka, hogy Viviane Reding, az Unió Bizottságának alelnöke valóban azt mondta egy európai titkos megbeszélésen, hogy a média fokozni fogja a Magyarországra irányított nyomást – így a kereszténydemokraták.

A külföldi tulajdonban lévő itt tevékenykedő médiacégek ezek szerint éppen arra készülnek, hogy negatív hangvétellel nyomást gyakoroljanak és megtévesszék a magyar embereket. A súlyosan antidemokratikus szándék számos magyar vállalatnak is kárt okoz, amennyiben a médiavásárló cégek nem juttatják el hirdetéseiket a médiapiac minden szolgáltatójához, kizárólag a balliberális ellenzéki médiához és elveszi az informálódáshoz való jogot, sérti a véleményszabadságot – zárta közleményét a kisebbik kormánypárt.

Simicska venné meg a Sanomát?

A Kreatív Online szerint az utóbbi időben nyílt titok, hogy a Sanoma megválna magyarországi leányvállalatától, amely sikeressége miatt viszonylag könnyen eladható. A potenciális vevők széles körből érkezhetnek, de szakmai pletykák szerint az egyik érdeklődő Simicska Lajos Fidesz-közeli médiacézár.

Mások szerint irreális, hogy a Simicska-kör vegye meg a Sanomát, mert annyi pénzük egyszerűen nincs. A Kreatív szerint a fideszes támadás oka lehet az is, hogy a Sanoma besározásával a Fidesz elriasztaná a vevőket és leverné a médiabirodalom árát.

Az is előfordulhat, hogy Szabó Györgyöt szeretnék így a kormánypártok politikailag pozicionálni, ennek azonban csak akkor lenne értelme, ha a Sanoma-vezér politikai pályára készülne.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!