szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Kossuth tér lezárásával az ottani forgalom már Lipótváros kis utcáit terheli, így az ott lakóknak elviselhetetlen szmogban és zajban kell élniük, a káros anyagok koncentrációja – még a lakásokban is – nyolc-kilencszerese a megengedett értékhatárnak – írja a Lipótvárosunk civil kezdeményezés a hvg.hu korábbi cikkéhez fűzött levelében.

A hvg.hu-n pénteken megjelent, Csapdába eshet, ha Lipótváros felé menekül című, a lipótvárosi tervezett forgalomelterelésről írt cikkünkre reagált levelében a Lipótvárosunk civil kezdeményezés. Cikkünkben felvázoltuk, hogy az autós átmenő forgalmat hogyan ritkítanák a tervezett korlátozások. A forgalomcsökkentésben érdekelt helyi civil szervezet ehhez fűzött megjegyzéseit az alábbi levélben olvashatják. 

***

Kevesen tudják, hogy a Parlament környéke és a Kossuth tér átépítése miatt a forgalom tartósan, és az Észak-Lipótvárosban lakók számára végzetesen, megváltozott. A Kossuth téri átmenő forgalom megszűnése miatt Lipótvárosban a dél-észak és észak-dél átmenő forgalmat véglegesen a kis utcákra terelték. Ennek a helyzetnek elfogadhatatlan következményei lettek: több ezer lipótvárosi polgár életminősége romlott meg, elviselhetetlen zajban, szmogban, füstben, vibrációban kell élniük.

Ezek a házak, utcák, a mi házaink, utcáink is, a mi életünk, egészségünk forog kockán, Lipótváros a mienk, az itt lakó embereké is. Elfogadhatatlan, hogy a Parlament környékének megújulásával az életminőségünk nagymértékben romoljon, hogy az eddig teljesen nyugodt és élhető lakóövezetből az átmenő forgalommal megterhelt, élhetetlen, egészséget, nyugalmat romboló terület legyen. Az átépítés miatt különösen a Honvéd (az egyetlen észak-dél irányú utca!), Szemere, Báthory, Garibaldi, Akadémia, Markó, Szalay, Steindl Imre utcák érintettek. Ezek a Kossuth tér átépítéséig élhető, kellemes, tiszta és csendes utcák voltak. Itt jó volt lakni!

MTI / Máthé Zoltán

A jelenlegi helyzet számunkra, itt lakók számára, egyenlő a katasztrófával. Ez a terület lakóövezet, ehhez méretezett utcákkal! Az elterelések következtében az érintett utcák forgalma vészesen megnőtt, nem tudunk ablakot nyitni a szmog, a zaj, és a por miatt. Hazafelé maszk gyanánt sálat teszünk orrunk, szánk elé. A kis zárt utcákban a szennyező anyagok koncentrálódnak. Korábban a forgalom széles, levegős, nyitott közterületeken, középületek között haladt. Az Alkotmány utca azonban mostanra zsákutcává vált, a Parlament körüli utak – amelyeken korábban az átmenő forgalom haladt – megszűntek.

Az Országos Közegészségügyi Intézet – régi nevén Köjál – 2013. július közepén légszennyezettséget mért a területen. Eredményeik szerint a különböző, közlekedésből származó, káros anyagok koncentrációja – még a lakásokban is – nyolc-kilencszerese a megengedett értékhatárnak. Az utcák átmenő forgalmának számlálása is azt igazolta, hogy a jelenlegi állapotok tarthatatlanok: szeptember 23-án, reggel 8 és 9 óra között 700 autó/óra/sáv haladt át a Honvéd utcán, ez a szám meghaladja a Bajcsy Zsilinszky út óránkénti egy sávra jutó forgalmát (600 autó/óra/sáv). Budapest légszennyezettség térképén jelenleg Észak-Lipótváros Budapest legszennyezettebb része! A Köjál vizsgálatában kiemelte, hogy a jelenlegi szennyezettségi szint hosszabb távon daganatos, szív-érrendszeri, és súlyos légúti betegségek kialakulásához vezethet. 

Mi, itt lakók, 2013 tavaszától egyesületté szerveződve próbáljuk érdekeinket demokratikus úton, politikamentesen, civil kezdeményezésként érvényesíteni. Kezdeményezésünket a Levegő Egyesület és a Védegylet is egyértelműen támogatja.

2013 májusában a helyzet súlyosságát látva karolta fel az ügyet Puskás András, Belváros-Lipótváros alpolgármestere, aki rendszeres tárgyalásokat folytatott Lipótváros lakóival.

2013 novemberére többszörös egyeztetés után rajzolódott ki a most szavazásra kerülő forgalomcsillapítási megoldás, mely a lakóházak és középületek elérhetőségét megtartja, viszont az átmenő forgalmat kiküszöbölve, az itt élőknek élhető környezetet biztosítana. Az átmenő forgalmat – a HVG.hu-cikkben megjelent állítással szemben – nem csak a Szent István körútra és a Bajcsy Zsilinszky útra, hanem az alsó rakpartra is tereli. A HVG.hu cikkben megjelent utalás, miszerint az alsó rakpartra nem lesz lehajtó, pontatlan. Az a cikkben leírt állítás sem felel meg a valóságnak, hogy a környék közintézményei autóval elérhetetlenné válnak. A terv nem az autóforgalom megszüntetéséről szól, mindössze az átmenő forgalom kiküszöbölését tervezi. Tehát aki itt él, vagy akinek itt van dolga, annak továbbra is lehetősége lesz a környékre autóval bejönni. Ráadásul, ami a cikkben menekülő útvonalként van bemutatva, az már most sem menekülés, hanem jelenleg is csapda. Hiszen az autósok helyzetén nem javít az, hogy a Honvéd vagy Szemere utcán araszolnak egy sávban, ahelyett, hogy a többsávos körutat vagy az alsó rakpartot használnák.

Ez a forgalomrendezési terv egyébként összhangban van azzal, ami jelenleg Európa számos nagyvárosában történik, ahol a belvárosi részek autós átmenő forgalmát a turisztikailag is kiemelt területeken igyekeznek kizárni. Jó példa erre Bécs első kerülete, vagy Budapest ötödik kerületének másik oldala, Dél-Belváros, ahol egy ehhez hasonló terv már sikeresen megvalósult. Úgy gondoljuk, hogy a terv abból a szempontból is szerencsés, hogy az itt lakók érdekei egybeesnek Budapest érdekeivel. Minden városrész csak akkor lesz szép és ápolt, ha lakják is. A terv közvetett hatásai – a légszennyezettség csökkenése, a házak állagának, értékének megóvása, a lakosok kiáramlásának lassulása, Lipótváros építészeti emlékeinek megóvása, a környék turisták számára is vonzó hellyé válása – mindnyájunk érdeke!


Budapest, 2013. november 29.

Tisztelettel:

Lipótváros elkeseredett lakói nevében,
a Lipótvárosunk civil kezdeményezés tagjai
http://www.lipotvarosunk.ucoz.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!