szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ha a lakosok is rábólintanak, növeli a zsúfoltságot a Szent István körúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton a lipótvárosi forgalomcsillapítás, melyet péntekig véleményezhetnek a helyi lakosok. Vége lesz az észak-déli átmenő forgalomnak, de az Alkotmány utcán keresztül sem lehet menekülni az Andrássy út irányában. Cikkünkre a megjelenés után levélben reagált egy helyi civil kezdeményezés és a kerület önkormányzata.

Reagált az önkormányzat
Nem november 30-ig, hanem december 15-ig várják a lakók véleményét a Belvárosban a lipótvárosi forgalmi rend változásokról. "Amennyiben a lakók többsége nem támogatja ezt a tervet, más verzió kidolgozására kérjük fel a szakembereket, és természetesen azt is megszavaztatjuk." - áll a cikkü nk megjelenése után december 2-án kelt levélben. Ha viszont többségi támogatást kap, akkor még engedélyeztetni kell a BKK-val, aki nyilván nem csak kerületi szempontból vizsgálja majd a tervet, hanem a városi közlekedés egészére vonatkozó hálózati elvek szerint. Korábban a lakók nevében is észrevételeket tett a Lipótvárosunk civil kezdeményezés, mely többek között azt is leírta, hogy egy júliusi mérés szerint a légszennyezettség hétszerese volt a megengedett határértéknek, és a Honvéd utcában az átmenő forgalom egy szeptemberi reggelen csúcsidőben meghaladta a Bajcsy-Zsilinszky útét.

Péntekig tudják eljuttatni az észrevételeiket a lipótvárosi lakosok azzal a forgalmirend-változással kapcsolatban, melyet Belváros Önkormányzata kezdeményezett a Szent István körút – Bajcsy Zsilinszky út – József Attila utca határolta terület forgalomcsillapítása érdekében. Ennek köszönhetően gyakorlatilag lehetetlenné válna az észak-déli átmenő forgalom a lipótvárosi utcákon. De még a Margit-hídról jobbra letérő autósok se tudnának az Alkotmány, illetve a Kármán Imre utcán keresztül menekülni az Andrássy út felé a körúti dugó elől. Magyarán még nagyobb lenne a dugó ezeken a főutcákon.

A Főmterv Zrt. által készített tervezet gyakorlatilag csapdába ejtené a menekülő autóst, és visszavezetné a főutakra, ugyanakkor a lipótvárosi intézmények elérhetősége is rendkívül megnehezedne. Eddig a Balassi és a Honvéd utca átvezette a forgalmat déli irányban: előbbinek a parlamenti mélygarázs, utóbbinak a Honvéd-Szalay utca sarkára beépített visszafordító vetne véget. Az Alkotmány utcától északra eső összes utca a Szent István körútra dobna vissza, egyedül a BKK járművei vinnének keresztül Lipótvároson.

Áttervezik a környéket is
MTI / Máthé Zoltán

Ugyancsak megszűnne az átmenő forgalom a Vértanúk terénél (a Nagy Imre szobornál), illetve a Vécsey utca – Szabadság tér saroknál, ahol eddig el lehetett kavarni a Nádor utca irányában. Az Október 6. utca és a Duna közötti részt pedig sem a Margit híd felől, sem a Bajcsy felől nem lehet majd megközelíteni (a Bank utcát a Sas utca kereszteződés után az átmenő forgalom elől lezárnák), a bejárat az Október 6., illetve az Akadémia utca felől lesz nyitva.

Az önkormányzat szerint ez az ára annak, hogy a forgalomcsökkenés hatására csökkenjen a zaj és a légszennyezés is alacsonyabb legyen a Lipótvárosban, ugyanakkor azt elismerik, hogy az észak-lipótvárosi autótulajdonosoknak megnehezedne a hazajutás. A tervezet helyi nyilvánosság számára készült magyarázó anyaga arra nem tér ki, hogy milyen hatása van a változásnak a lipótvárosi komplex intézményi hálózat elérhetőségére. Ezen a kis területen ugyanis nemcsak a parlament van, hanem az Október 6. utca szabta tengelytől nyugatra (a Duna irányában) a Honvédelmi Minisztérium, a Miniszterelnöki Hivatal, a Szabadalmi Hivatal, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vagy például az OTP Bank központi épülete, keletre (a Bajcsy irányában) a mentőszolgálat, a bírósági épületek vagy a Magyar Nemzeti Bank és az amerikai nagykövetség – tehát egy igazán sokszínű, intézményi negyedről van szó.

„A forgalom csillapítása fontos cél, de arra is figyelni kell, hogy a mértéke ne legyen túlzó, tekintetbe véve, hogy itt viszonylag kevés lakás van, és színes az intézményi környezet” – mondta a hvg.hu-nak Bősze Sándor, a Közlekedés Kft. szakértője, aki szerint a Főmterv szakértői értenek ahhoz, hogy ennek megfelelő javaslatot készítsenek. Ugyanakkor Bősze szerint a forgalmi rend megváltoztatása mellett fontos lenne, hogy a 15-ös busz vonalán zéró káros anyag kibocsátású buszok közlekedjenek, a fővárosi dunai hajózás új rendszere is kialakuljon (több új hajóállomás megépülésével) és a kerékpáros közlekedés számára egy észak-déli átmenő útvonal rendelkezésre álljon.

Mint László Jánostól, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagjától megtudtuk, az önkormányzat nem kérdezte meg a véleményüket a tervezettel kapcsolatban. De ezt már megszokták: a már felújítás alatt álló utcák, a Kossuth tér átalakítása vagy a rakparti felújítás esetében sem tették ezt. Az önkormányzat egyébként a lipótvárosi lakóknak térképet és szavazólapot is küldtek, melyen kifejezhetik támogatásukat vagy ellenkezésüket a projekttel kapcsolatban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!