Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77755dcc-5170-4ab0-8c95-ce94cfdb5964","c_author":"Balizs Benedek","category":"itthon","description":"Az éjjel képződött köd a reggeli órákban tovább terjeszkedik nyugat felé.","shortLead":"Az éjjel képződött köd a reggeli órákban tovább terjeszkedik nyugat felé.","id":"20241229_Kodbe-borul-a-fel-orszag-figyelmeztetest-adtak-ki-miatta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77755dcc-5170-4ab0-8c95-ce94cfdb5964.jpg","index":0,"item":"54541bb9-2e03-4094-a426-975b9cc5f575","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Kodbe-borul-a-fel-orszag-figyelmeztetest-adtak-ki-miatta","timestamp":"2024. december. 29. 08:48","title":"Ködbe borul a fél ország, figyelmeztetést adtak ki miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény rovatának szerkesztője máshogy látja.","shortLead":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény...","id":"20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"4ab7f5f8-46d2-4466-be3e-123e42f4c123","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","timestamp":"2024. december. 28. 17:22","title":"Elon Musk most egy német lapban éltette az AfD-t, rögtön fel is mondott a szerkesztő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk első része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3.jpg","index":0,"item":"2c6bc835-46d1-48e9-9a56-a66edb9aab99","keywords":null,"link":"/360/20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","timestamp":"2024. december. 27. 17:30","title":"Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","shortLead":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","id":"20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f.jpg","index":0,"item":"71642a1e-adfc-4e83-8f24-2c8a9c020403","keywords":null,"link":"/360/20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b62d9f8-7a78-4d8f-b310-867fde709eba","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A szabály, az szabály – érvelt a sakkszövetség, de ez nem hatotta meg az ötszörös világbajnokot.","shortLead":"A szabály, az szabály – érvelt a sakkszövetség, de ez nem hatotta meg az ötszörös világbajnokot.","id":"20241228_Magnus-Carlsen-sakk-bajnoksag-dress-code","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b62d9f8-7a78-4d8f-b310-867fde709eba.jpg","index":0,"item":"143f8fc5-63ba-4300-92b1-97e4b0aa1cd5","keywords":null,"link":"/sport/20241228_Magnus-Carlsen-sakk-bajnoksag-dress-code","timestamp":"2024. december. 28. 17:40","title":"Egy farmernadrág miatt került bajba Magnus Carlsen, ott is hagyta a sakk-vébét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új iskolai módszer: támogatja a külügy és az EU, Hoffmann nem
szerző:
Zubor Zalán
Tetszett a cikk?
A jövő problémáira és a jövő állásaira készítene fel egy új képzési rendszer, melyet két másik országon kívül Magyarországon próbálna ki az Európai Unió. Míg a külügy támogatja a módszert hazánkban meghonosító Anthropolis Intézetet, az oktatási tárcánál falakba ütköztek. A globális oktatás nevű módszertan a globalizáció kihívásaira szeretné felkészítené az iskolásokat. Az Intézet 300 pedagógus továbbképzését vállalta, de az akkreditációs moratórium, valamint a továbbképzési rendszer átszabása miatt a terv nem biztos, hogy végrehajtható.
„Olyan állások betöltésére képezzük a gyerekeket, melyek ma még nem is léteznek, a munkájuk során olyan technológiákat fognak alkalmazni, amelyeket még nem találtak fel, hogy olyan problémákat oldjanak meg, melyeket ma még nem tekintünk problémának” – foglalták össze a mai oktatási rendszer alapvető problémáját azok a vezető oktatók, akik erre a kihívásra válaszul a globális oktatást népszerűsítik Magyarországon.
Mint mondják, a technológiai fejlődés és a gazdaság átalakulása napjainkban minden korábbinál gyorsabbá vált. „Magyarországon a rádió elterjedéséhez még közel 40 év kellett, az internetéhez már csak 5. Ugyanilyen gyorsan cserélődnek a vezető vállalatok is: a 60-as években a legnagyobb vállalatok mind átlagosan 60 éves múltra tekintettek vissza, ennyi idő kellett ahhoz, hogy egy induló vállalkozás az élre törjön, kiszorítva a vetélytársait. A mai globális gazdaságban ez az idő nagyjából 12 év.”
Túry Gergely
Részben a fenti probléma az, amely miatt külföldön egyes szakértők elkezdtek kidolgozni egy új, a globális világban az eligazodást segítő oktatási módszert. Kitalálói szerint alapvető probléma, hogy akik most kerülnek be az oktatásba, azok – felnőve – egy teljesen másmilyen gazdaságban, munkaerőpiacon találhatják magukat, mint amiben tanultak. A program válasza a problémára, hogy az iskolában elsősorban készségeket kell tanítani, illetve minél jobban megértetni a tanulókkal a globalizáció működését.
Az egyetemre is bevezetnék
A globális nevelés módszertanát Angliában dolgozták ki, Magyarország az egyik első EU-tagállam (Írország és Lettország mellett), ahol kipróbálják. Igaz, egyelőre teljesen önkéntes alapon. A módszertan szerint három lépcsőben képeznék az ezzel foglalkozó tanárokat, a második lépcsőfok már egy akkreditált továbbképzés, a harmadik pedig külön egyetemi-főiskolai szakképzés lenne.
Magyarországon jelenleg az Anthropolis Egyesület foglalkozik a tanárok ilyen irányú felkészítésével. A civil szervezet az elmúlt két évben számos iskolát megkeresett, ahol mintaórákat tartottak, a globalizációról és a fenntartható fejlődésről beszélgettek az osztályokkal, illetve a tanárokkal. Idén indítottak egy – egyelőre nem akkreditált – egynapos tanfolyamot pedagógusoknak, az Európai Unió és a Külügyminisztérium anyagi támogatásával. Az EU-hoz benyújtott pályázatban az Anthropolis Egyesület 300 tanár képzését vállalta, egyelőre azonban kérdéses, hogy meglesz-e ez a szám: sok más, ezzel foglalkozó társasághoz hasonlóan őket is rosszul érintette a pedagógus-továbbképzések rendszerének átszabása.
Zöld üzenet
Az oktatásra kapott anyagokból és a tanfolyamon hallottakból kiderül, a globális nevelés célja nem pusztán a munkaerő-piaci elhelyezkedés segítése, hanem, mint neve is mutatja, kifejezetten jobbító-nevelő funkciója is van. A képzésen olyan témák vetődnek fel, mint a környezetszennyezés, a fenntartható fejlődés, illetve a globális gazdasági különbségek. A képzés előtt, illetve iskolákban is osztogatott segédanyagok között van az ENSZ által 2000-ben meghatározott, a nyolc legnagyobb globális problémáról (éhínség, AIDS, ivóvízhiány stb.) szóló kiadvány, illetve a „Tárgyaink története” című sorozat részei.
Túry Gergely
A bemutató órán olyan feladatokat próbálunk ki, amelyeket később a tanárok az osztályaikban is alkalmazhatnak. A program ismerkedős játékkal indul, ahol egy földgömbmintás labdát dobálnak egymásnak a résztvevők, miközben kiválasztanak egy-egy országot, amelyhez van valamilyen közük. Ezután egymásról kell megtudnunk a környezetvédelemmel kapcsolatos információkat (ki használ újrahasznosított termékeket, ki volt már önkéntes, stb.).
Eljátszani a világ-GDP eloszlását
Az ismerkedés után elméleti felkészítés – illetve inkább beszélgetés – következik. Az egyik oktató szerint kellemes meglepetés, hogy elég sok tanár hallott már a globális nevelésről. Elhangzanak a korábban említett adatok a technikai fejlődés és a globális piaci változások gyorsulásáról, amelyekre – mind a résztvevők, mind a trénerek szerint – az a megoldás, ha az iskolák a problémamegoldó képességek, kompetenciák fejlesztésére koncentrálnak.
Az óra további részeiben újabb csoportos foglalkozások és elméletibb jellegű beszélgetések váltják egymást. Bemutatnak például egy rögtönzött, rövid vitát, ahol a résztvevők a globalizáció ellen és mellett is érvelhetnek (körülbelül 50-50 százalék mindkét oldalon). Érzékletes módon szemlélteti a globális különbségeket az a játék, ahol a résztvevőknek az egyes kontinenseket jelképező csoportokba kell állniuk aszerint, hogy (első körben a saját becslésük, második körben a valós adatok szerint) hogyan oszlik meg közöttük a föld népessége. Ezután ugyanez következik székekkel, a Föld GDP-jének megoszlása szerint – a végeredmény sok üresen álló szék a jobb módú, és sok állva maradó ember a szegényebb kontinenseknél.
Nem tett jót az akkreditáció új rendszere
„Két évvel ezelőtt írtuk a pályázatot, ahol 300 pedagógus képzését vállaltuk” – mondta a hvg.hu-nak Nagy Balázs, a program projektvezetője. „Utólag nézve ez elég ambiciózus terv volt, de akkor még arra számítottunk, hogy hamarosan akkreditált képzésként hirdethetjük meg a tanfolyamot. Nem sokkal később azonban bejelentették az akkreditációs moratóriumot, ami után már csak az eddig is aktív szervezetek újíthatták meg az akkreditációjukat, majd átszabták az egész továbbképzési rendszert olyan módon, aminek nem is látjuk a végét.” Az új rendszerben az egyesület legközelebb 2015 őszi félévére pályázhat a továbbképzés akkreditációjára.
Az oktatási rendszer nem kedvez nekik
„Mostanában megkérdőjeleződött, hogy kompetenciákat oktassanak” – mondja a képzésen résztvevő egyik tanár. Egy másik szerint is az adatközpontú oktatás erősödött az elmúlt években, akár még kevésbé egzakt tantárgyakból, például irodalomból is. Többen megjegyzik, hogy egyre kevesebb a szakmai autonómia, az adatközpontúság miatt a tanárok mozgástere is csökken. "Ez azt is nehézzé teszi, hogy a globális nevelés módszertanát beépítsék az órákba” – mondja az egyik résztvevő.
„Sajnos a körülmények nem túl barátiak” – mondta Nagy Balázs. „A portfólió bevezetése óta a tanárok nem szívesen áldoznak fel még többet a szabadidejükből, például egy tanfolyam elvégzésére, és az alacsony tanszabadság is nehezen egyeztethető össze a módszereinkkel. Igaz, ez a jelenség nem új, tíz éve foglalkozom globális neveléssel, és egyik kormány alatt sem kapott ez az oktatási szemlélet elegendő támogatást. Biztató jel viszont, hogy most a Külügyminisztérium támogat minket.” Nagy szerint egyébként az új oktatási rendszerben legkönnyebben a négy óráig tartó kötelező iskolai foglalkozások, kisebb mértékben az etikaórák azok, amikbe a leginkább be lehetne építeni a globális nevelés egyes elemeit, interaktív feladatokon, foglalkozásokon keresztül.
„A ’globális’ kifejezés most nem jó hívószó”
„Látjuk hogy az oktatási rendszer egy másik irányba halad, mint amilyen módszerekkel mi dolgozunk, de az elveinket nem szeretnénk feladni – mondta. – Még meg kell tanulnunk, hogy a minisztériummal hogyan tudunk a legjobban kommunikálni, és megszerezni a továbbképzési akkreditációt. Tisztában vagyunk vele, hogy a ’globális’ kifejezés most nem egy jó hívószó. Lehetséges, hogy egy másik néven, más szakmai szervezetekkel együtt pályázunk majd az akkreditációra.”
Túry Gergely
„Eredetileg akkreditált felnőttképzés, illetve pedagógus-továbbképzés indítását is terveztük, előbbi rendszere azonban a 2013. évi LXXVII. törvény alapján változott, és az ebbe való belépést vagyoni biztosítéktól tették függővé. A törvény változását követően a felnőttképzési akkreditációról lemondtunk a megnövekedett adminisztratív terhek és a pályázati díj miatt, amelynek az előteremtése nehéz egy olyan kis szervezet számára, mint az Anthropolis – mondta Mihalkó Viktória, az egyesület ügyvezetője és trénere. – Egy akkreditált képzés keretében abszolút lenne igény egy globális szemléletet nyújtó tanfolyamra, idén is sorra kaptuk az érdeklődő telefonokat, de sokakat elbizonytalanít, hogy a képzés elvégzéséért nem kapnak kreditpontokat. A pedagógus-továbbképzés akkreditációjával járó többletadminisztrációt azonban egyelőre nem tudjuk felvállalni. Ahhoz további támogatások bevonására lenne szükség."
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára szerint a tanfelügyeleti rendszer kipróbálása során az azt "megélő" pedagógusok szinte kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, "hogy ez jó".
Összesen 30 ezer tanár és tanító jelentkezhet a pedagógus II. minősítésre a következő tanévben – közölte Hoffmann Rózsa, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára pénteken Szegeden.
Pluszpénz illeti meg a pedagógusokat, ha a kötött munkaidőn, vagyis heti 32 órán felül benn kell maradniuk a munkahelyükön – írja a Magyar Nemzet azzal a kollektív szerződéssel kapcsolatban, amelyet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a Pedagógusok Szakszervezete pénteken kötött.
Imádkozást tanító robotot fejlesztett ki egy tanár Iránban. Az ember formájú gép a Korán tanaira okítja Varamin városának egyik általános iskolájában a diákokat.
Több ismert pedagógus tiltakozik a pedagógusminősítések kiépülő rendszere ellen, ezért nem töltik fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételeként előírt portfóliójukat. Álláspontjuk szerint a pedagógusok minősítése jelenlegi formájában átgondolatlan, előkészítetlen és megalázó.